Валентин Илиев, зам. изпълнителен директор на ЗК “Лев Инс”, пред „Труд“: Застраховката ни "Киберсигурност" няма аналог на пазара

Имахме готово решение, което изпревари събитията и кризата с COVID-19

- Как бе засегнат застрахователният пазар у нас по време на пандемията с Covid-19?

- Застрахователният пазар е както всички други сфери на икономиката. Нашият бизнес отбеляза значителен спад, особено в месеците март - май, като официалните данни на Комисията за Финансов надзор сочат понижение от над 16 млн. лева. С гъвкави и насочени към клиента решения “Лев Инс” съумя да запази доброто си представяне и в основните видове бизнес е лидер на пазара за първите 6 месеца на годината. Още от началото на епидемията от COVID-19 трансформирахме някои от предлаганите от нас услуги в изцяло дигитални и вече клиентът може да заведе щета онлайн, сам да заснеме колата си или да заяви полица, която да получи сканирана по мейл, в удобно за него време. Това са само част от стъпките, които предприемаме, следвайки един по-голям стратегически план, който „Лев Инс” прие преди 2 години, а именно фокусиране на компанията към новите технологии.

- Има ли почва киберзастраховането у нас?

- Времената, в които живеем, го налагат. Киберзастраховането е решението на проблемите, които ще срещаме в бъдеще. Пандемията вече нагледно ни посочи, къде сме най-уязвими - в интернет пространството и именно там “Лев Инс” показа, че е подготвена да отговори на потребностите на своите клиенти, като защити техните онлайн плащания, електронни пощи, база данни, документи, бизнес дори. На клиентите си предлагаме не просто застраховане, а експертно спокойствие в киберпространството, което свежда до минимум условията за щета. Израелските ни партньори и водещият световноизвестен експерт по киберсигурност Орен Елимелех, заедно с български специалисти, създадоха продукт, който беше тестван в България и вече навлезе в Европа. Изградихме Оперативен център за сигурност, който извършва денонощен мониторинг и реагира мигновено при всеки опит за кибератака, насочена към застрахованите ни клиенти. В партньорство със чуждестранни специалисти изградихме надеждна система за асистънс 24/7/365 и така клиентът разполага със собствен киберотдел, който се грижи за неговото спокойствие онлайн . “Лев Инс” имаше готово решение, което изпревари събитията и кризата с COVID-19.

- Какви са спецификите на този киберпродукт, който предлага „Лев Инс“?

- Застраховката "Киберсигурност" на “Лев Инс”е уникална и няма аналог на пазара. На първо място е анализът на киберуязвимостта на клиента. Сертифицирани експерти извършват „пенетрейшън тестове“, чрез които откриват пропуските в информационните системи преди евентуалните атаки на хакерите. За резултатите от този тест се прави доклад за уязвимите места и се дават препоръки. На база събраната информация всеки клиент получава индивидуално предложение за киберзастрахователна полица. Инсталираният „агент” за киберсигурност, който предпазва при тази застраховка, дава не само спокойствие, че ще бъдат „уловени” зловредни атаки, но ако това се случи, инцидентът ще бъде управляван. Това се прави в Оперативния център за сигурност и ако има щета, клиентът ще бъде възмезден. В последствие се предприемат действия по разследване на инцидента, преследване на виновния и налагане на санкция чрез принципа на регреса и регресния иск от виновника. Киберзастраховката на “Лев Инс” пази, контролира и открива източника на атаките, независимо кои са те. На първо и второ ниво процесът се управлява от София, а на трето, на този етап, от Тел Авив. При някои от големите рискове партнираме с едно от трите водещи презастрахователни дружества - Hannover Re, което е допълнителна гаранция за клиента, закупил продукта.

- Особена акция на протест имахте в неделя пред Интер Експо Център - точно по време на учредяването на партията на Цветан Цветанов, защо избрахте точно момента на първото събрание на "Републиканци за България"?

- Случилото се в неделя беше спонтанна реакция, а не акция. Още преди две години “Лев Инс” стартира проект за създаването на продукт в киберзастраховането. Обучение на служителите се провежда на всеки три месеца, като от началото на годината срещите се правеха онлайн. Предвид по-леките епидемиологични мерки в момента, се взе решение плануваното за септември запознаване на служителите ни с продукта, да бъде присъствено, като организацията започна в края на август.

- Случайно ли мероприятието беше планирано да се състои в Интер Експо Център?

- Залата не беше избрана от „Лев Инс”, а ни беше предложена от хотела, в който бяха настанени участниците в конференцията, тъй като залата, с която разполагат, не можеше да ни предложи безопасни условия за провеждането на обучението. В “Лев Инс” работят над 1000 служители и имаме мрежа от 124 офиса в цялата страна. Участниците, които присъстваха на обучението, бяха над 200. Това наложи избор на по-голяма зала и мероприятието бе преместено в Интер Експо Център. За учредяването на партията на Цветан Цветанов в съседната на нашата зала разбрахме едва в първия ден на семинара. Половината служителите в регионалните ни офиси в цялата страна са в компанията от преди 2010 г., а не малка част са от създаването на “Лев Инс” и са свидетели и пострадали от затварянето на дружеството. Като такива тяхната съвсем естествена и спонтанна реакцията бе недоумение и притеснение, че всичко, което са преживели през 2010г. може да се повтори, ако политически проект начело с Цветан Цветанов бъде реализиран.

Изготвихме протестна декларация, която бе връчена на Цветанов. Чрез нея настояваме за обяснение и за извинение за причинените вреди върху компанията и тормоза над служителите на „Лев Инс”. Единствено намесата на чуждестранните акционери на дружеството тогава предотврати компанията да бъде „завзета”. В този период ЗК “Лев Инс” беше финансово най-стабилното застрахователно дружество и вероятно именно това бе причината да стане обект на агресията на тогавашния министър на вътрешните работи с цел да бъде отнет законен, печеливш бизнес. Моля да бъдем разбрани правилно – като организация в частния сектор и професионалисти, ние нямаме нищо против учредяването на нови политически партии, но настояваме да разберем с какъв морал и ценности ще бъдат ръководени тези проекти и по-специално този на Цветан Цветанов и какво би се случило, ако методите му за управление, които вече сме виждали, се повторят.

- Какви ангажименти пое пред колегите ви Цветанов след връчването на декларацията?

- Той пое ангажимент в рамките на 20 дни да бъде организирана среща, на която да даде отговор на въпросите от декларацията. От репортажите в медийното пространство виждате, че разговорът между Цветанов и служителите на “Лев Инс” беше добронамерен и спокоен. Искаме да получим отговори на въпросите в декларация. Това е.

За него:

Валентин Илиев е магистър по специалностите „Счетоводство и контрол”, „Застрахователно и социално дело” и „Съдебни експертизи” в Стопанска академия "Димитър А. Ценов" – Свищов. Към екипа на ЗК „Лев Инс” АД се присъединява през 2008г.. От 2012г. заема длъжността Директор „Аквизиция и автомобилно застраховане”, член е на Управителния съвет на дружеството, а отскоро е избран за зам. изпълнителен директор.

Коментари

Задължително поле