Адвокат Мария Шаркова пред "Труд news": Пациенти все по-често изразяват недоволството си от лекари в социалните мрежи

Снимки: Pixabay и Фейсбук/Мария Шаркова
Адвокат Мария Шаркова

Много често ни търсят пациенти, недоволни от естетични корекции на лице, които водят до асиметрия, възпаления, дори до некрози

Те търсят компенсации и претенциите им никак не са малки по размер

Адвокатът по медицинско право Мария Шаркова не крие, че случаи на недоволни пациенти от различни дерматологични процедури и подобрения, особено по лицето, зачестяват.

В някои от случаите обаче голяма част от пациентите не са обърнали внимание на информираното съгласие, което подписват.

В случай, че се стигне до недоволство от страна на пациента към даден специалист, тя съветва да се проведе разговор-медиация, като най-добър вариант и за двете страни.

За правната защита при настъпили усложнения след естетични процедури, пред „Труд news”, говори адв. Мария Шаркова.

- Адвокат Шаркова, има ли много пациенти у нас, които се обръщат към Вас, точно за такъв вид правна защита, след като доброволно са се подложили на естетични подобрения?

- Естетичните процедури стават все по-търсени, пазарът се разширява и се използват много нови технологии. Мъжете и жените все по-често търсят подобен вид медицинска услуга. Трябва да се отбележи, че когато клиентът и впоследствие пациентът търси подобни услуги, го прави с оглед подобряване на външния вид или пък решаване на проблем, възникнал в резултат на някакво болестно състояние, има повишени очаквания по отношение на резултата. Лекарите не дължат постигане на конкретен резултат, например, да изглеждаме по начин, който сме си представили, да приличаме на някого, и това понякога води до разочарования и високи очаквания към специалистите. Заради това се увеличава и броят на казусите, които възникват относно естетични услуги. Става все по-разпространено пациентите, които не са доволни от своите лекари, да изразяват недоволството си в социалните мрежи, което засяга репутацията на лекарите. Друг феномен, който е много притеснителен, е че се увеличава броят на лицата, които предлагат естетични услуги, без обаче да имат необходимата квалификация за това. Най-недоволните пациенти всъщност са именно техните пациенти. Има случаи на поставяне на филъри и на поставяне на инжекционни процедури от хора, които не са медицински специалисти и нямат нищо общо с медицината, включително от козметици, които си превишават компетентностите.

- Кой беше последният случай на клиент, който Ви потърси за подобен казус?

- Тъй като има адвокатска тайна, не мога да споделям подробности, но много често ни търсят за усложнения най-вече на лице, като започнем от процедури с поставяне на филъри, понякога тежки алергични реакции или друг вид, които водят до асиметрия, възпаления, дори до некрози. Има сериозни усложнения и това най-често се случва, когато специалистите са излезли извън своята специалност. Има и случаи с усложнения, свързани с лазерни процедури, с различни по вид изгаряния. Лазерите също често се използват от хора, които нямат квалификацията да боравят с тях или пък работят с лазери, без лекарски контрол. Много често тези лазери се използват за лечение на различни състояния, които преди това обаче трябва да бъдат диагностицирани от специалист. Не може да се премахват новообразувания, различни по вид бенки или да се третират някои кожни дефекти, без преди това да е извършена диагностика от лекар със специалност „кожни и венерически болести“. Представете си, че вие отидете да третирате една такава бенка при някой, които работи с лазер. Този човек, ако не е специалист по кожни болести, може да пропусне, че тази бенка е злокачествена или е в пред раково състояние. Както и да отидете да третирате едно акне, а де се окаже, че има сериозен хормонален проблем и пациентът се нуждае от специалист, който да извърши изследвания и да реши този хормонален проблем. Или да отидете да третирате розацея, а всъщност да се окаже, че е лупус, което е автоимунно заболяване. Трябва много да се внимава. Съветвам и хората, които работят в тази област, да не бъдат самонадеяни и да не разчитат само на своите знания. За да практикуват по-спокойно специалистите и да не се нуждаят от адвокатска помощ, важно е именно продължаващото обучение и да не лежат на стари лаври. 

- В такива случаи, какви са най-често срещаните претенции и искания на пациентите?

- Най-често тенденцията е насочена пациентът публично да съобщи за това, което му се е случило. Обикновено в такива случаи пациентите са много емоционални. Когато е засегнат външният вид, за тях това е много проблематично, още повече, че след като прибягваме до подобен вид интервенции, сме суетни хора и първата реакция е такава. Обикновено пациентите посочват като мотив, че желаят да предотвратят това да се случи и на други хора, като го правят под формата на предупреждение. Тези пациенти вече са направили сериозни разходи за оказаните им услуги. За да се коригира това, което се е случило, са им необходими допълнителни средства, а това са услуги, които не се поемат от здравните ни осигуровки или дори от допълнителните застраховки. Поради тази причина финансовите претенции са сред нещата, които пациентите държат да получат на първо място, включително обезщетение за неимуществени вреди, за времето, през което те са седели у дома, защото са били притеснени от външния си вид и евентуално са изпитвали болка, на някои може да са се провалили различни планове, особено, ако работят на място, което е свързано с това да се вижда как изглеждат. Те обикновено търсят такива компенсации и претенциите им никак не са малки по размер. 

- Има ли специалист, който да е претърпял дадена санкция?

- В случаите, когато пациенти се обръщат към нас и установим, че имат основание, търсим начин да разрешим спора по доброволен път, т.е., да се свържем с конкретния медицински специалист, да обясним нашата гледна точка и по възможност да се споразумеем. Това е най-сполучливият начин. При този вид преговори се гарантира и конфиденциалност, като за всички страни това е един важен момент. Така често стигаме до решаване на подобни казуси, разбира се, с компромиси от двете страни. Другите пътища, по които може да се тръгне, е чрез сезиране на контролни органи в здравеопазването, например Изпълнителна агенция „Медицински надзор“. Но там, смея да кажа, че проверките често са доста повърхностни и няма еднакъв подход към всички практики, които се проверяват.  Няма и еднаква степен на задълбоченост при осъществяване на тази контролна дейност. В случай, че се установи нарушение, има и такива случаи, съответният медицински специалист може да получи административно наказание - някаква глоба или имуществена санкция. Третият вариант е, когато се стигне до съдебен спор. Имали сме и такива случаи. Мога да кажа, че на този етап, естетичната дерматология все още не е сред първите най-съдени специалности в сравнение с акушерство и гинекология, дентална медицина, хирургия или ортопедия. Смятам, че тази тенденция ще се промени, защото, колкото повече се разширява пазарът и броят на пациентите, толкова повече ще се увеличават тези казуси и част от тях ще достигат и до съдебната зала. 

- Какъв съвет давате на точно тези клиенти, които се оказват пациенти при дерматолози, с цел естетични процедури? За какво да следят?

- Съветвам ги в случаите, в които ще предприемат процедури, свързани с несъвършенства, задължително да се консултират с лекар. Така ще се прецени дали за тях са подходящи процедури, които могат да бъдат извършени от лекар или могат да си позволят и козметични процедури, извършени от специалисти, които не са лекари. След това, винаги обяснявам, че е много важно да се четат информираните съгласия и да се задават въпроси на лекарите преди извършване на съответната процедура.

Скоро имах случай, в който една дама беше претърпяла усложнение. Тя каза, че не е била информирана от риска на това усложнение. След като се запознахме с информираните съгласия обаче, видяхме, че изрично и подробно е посочено това усложнение. На същата страница дори пациентката се беше подписала и сложила трите си имена. Самата тя потвърди, че това е нейният подпис. Обясних ѝ, че при това положение няма как да твърди, че не е уведомена и тогава си призна, че не е прочела това, което ѝ е дадено да чете. Вторият ми съвет е задължително да четат и нещо, което не разбират, да попитат лекаря и да обсъдят всичко, което ги притеснява. От друга страна съветвам лекарите да отделят повече време и да разговарят с пациентите си. На трето място, съветвам, когато възникне някакъв тип усложнение, да потърсят лекаря, който е извършил процедурата, защото се допуска грешка, в тази ситуация те да тръгнат веднага при други лекари. А другите лекари, особено, когато става дума за едни по-дълготрайни отношения между лекар и пациент, те не са запознати със спецификите на този пациент. Установявам все по-често липса на колеагиалност и даже обратното – на злонамереност. Започват едни объркващи пациента съвети и дори някои противоречащи си. Това може да доведе до още по-големи усложнения. Най-добре е да потърсите съответния лекар, който ви е извършил процедурата. Той най-добре знае в тази ситуация как да постъпи. Ако вече сте изгубили доверие в него, поради последователност от някакви пропуски, вече може да търсят и друг специалист. Трябва всички пациенти да са наясно, че не винаги може да се постигне резултатът, който желаят. Понякога има една фалшива представа за начина, по който те искат да изглеждат, която е невъзможна. Съветът ми пък към лекарите е да не се съгласяват да извършват нещо, което смятат за неподходящо на даден пациент, най-малкото, защото, ако пациентът не желае да се вслуша преди самата процедура, то какво остава след това, ако възникне някое усложнение. 

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Интервюта