Адвокат Петър Славов пред „Труд news“: Екостикерът е самодейност, за която всички плащаме

В цялата законодателна каша как българският шофьор да разбере какво се изисква от него

Камерите трябва сами да откриват нарушители

В казармата казвахме: „Службата е тежка, но за сметка на това продължителна“. Нещо подобно са отговорили на питането на адвокат Петър Славов от Столичната община: „Спрени са „мигащите“ светофари, защото са незаконни, но за сметка на това махаме и броячите по светофарите, нищо че са законни“. Затова с него разговаряме за абсурдите по улици и кръстовища, за глупостите в закони и нормативни актове и как като шофьори да оцелеем със скапаните си автомобили по най-скапаните пътища в Европа.

- Адвокат Славов, какъв отговор получихте от Столичната община за „мигащите“ светофари. Защо са спрени и има ли шанс да ги пуснат отново?
- От доста време работя по тази тема и след като „мигащото“ зелено на светофарите преди година - две започна мистериозно да изчезва, неколкократно съм задавал въпроси защо се случва, а и също колко пари са похарчени за това нововъведение, а сега го махат. Единственият мъгляв отговор, който дават чиновниците от общината досега беше, че изведнъж установили, че били незаконни. Което звучи доста странно, предвид че промени в нормативната уредба за светофарите и светлинните сигнали реално няма в последните години. И съвсем логичен е въпросът не са ли били също толкова незаконни „мигащите“ светофари, когато са започнали да ги пускат, колкото са и сега, когато са започнали да ги спират. Това, което ми отговарят всъщност е, че според тяхно тълкуване на Закона за движение по пътищата (ЗДвП), след като не се е получила промяна по отношение на регламентацията, те считат, че не съответстват на закона и не са допустими и вече на практика са премахнати изцяло в София.

- Добре де, те работеха някъде от 2016-2017 г. и шофьорите бяха свикнали да има един преход от зелено към жълто. Експерти коментираха, че тази информация е била полезна, не е натоварвала вниманието на водачите допълнително...
- Разбира се. Реално в член 12 от Закона за движение по пътищата е дадена регламентацията, която по мое убеждение абсолютно позволява и при сега действащата редакция на закона „мигащи“ светофари да се поставят. И да - прав сте, че бяхме свикнали, особено хората, които минават през натоварените софийски кръстовища - те много добре преценяваха дали да навлязат в кръстовището, или да изчакат на място, в това число и да си изберат скоростта, с която приближават към кръстовището, за да не минават на „тъмно жълто“, както се казва на шофьорски жаргон. Сега всичко това става много по-трудно. Другото, което попитах Столична община, е какво се случва с регламентираните в същия член 12, алинея 6, броячи за отчитане на зеления или червения сигнал на светофарната уредба. От отговора им разбирам, че и тях са започнали да ги демонтират, тъй като според разбирането на общинските чиновници, броячите не били съвместими с „умните светофари“, които ставали все повече и повече и които „умни светофари“ предоставяли различен период от време за червения или за зеления сигнал в зависимост от натоварване на трафика и на съответното кръстовище. Но аз не мога да си обясня как така, след като тези светофари са толкова умни, какъв е проблемът към тях да бъде свързан броячът и той променливо да показва, че „умният светофар“ е преценил, че червеното трябва да свети 40 секунди, а зеленото - 25 секунди или обратното. Но е факт, че една съвсем не евтина инвестиция, изграждана с годините, се премахва с мъгляво и съмнително обяснение.

- Вие получавате тези отговори в навечерието на изборите, смятате ли че те могат да бъдат решени различно в един бъдещ Столичен общински съвет?
- Категорично да, надявам се да бъдат поставени и решени тези проблеми. Първо, защото вече са направени много разходи от общината и второ като юрист, не само че не виждам с какво „мигащите“ светофари противоречат на закона, че да ги премахват, а в същото време абсолютно противоречи на закона премахването на броячите. Когато бях депутат в 43-тото Народно събрание лично предложих въпросната алинея 6 от член 12 от ЗДвП навсякъде по кръстовищата да има и броячи, но тогава ме убеждаваха, че това е много скъпо и са нужни големи инвестиции, затова се възприе вариант да се слагат броячи само на светофарни уредби на кръстовища с интензивно движение. Алинея 6 е действаща от 2017 г. досега, махането на броячите от светофарите в София или други градове е незаконно! Нещо повече - как така ще ги махат, след като ние вече тази сметка сме я платили през местните данъци!

- Доколкото знам, вие сте поставили и въпрос на Столичната община и за екостикерите, отговориха ли ви доколко имат готовност в дни с мръсен въздух да спират автомобилите с по-ниска екокатегория по центъра?
- Още не, но очаквам този отговор, защото това е една друга болна тема в София и големите градове. В Закона за чистотата на атмосферния въздух изобщо не се говори за екостикери, там такава дума екостикер не се споменава. Това е една самодейност на транспортния министър, издаващ Наредба Н-32 за периодичните технически прегледи, в която е въвел тези екостикери, за които всички ние плащаме. И се стига до пълни абсурди - екостикери плащат и собствениците на електромобили, които изобщо нямат изгорели газове, плащат и собствениците на каравани и ремаркета, които дори нямат двигатели, виждам, че някой плаща и да ги лепят по трамваи и тролеи... За мен в наредба Н-32 този екостикер, в който трябва има чип за емисията изгорели газове на превозното средство, незаконно замени знакът за годишен технически преглед. И вместо да има електронна система, по която да се следи дали превозното средство е минало на технически преглед, те ни лепят тези тапети по предното стъкло. Абсурдно е да се плаща за някакъв вид услуга, без на практика да се получава никаква услуга, а от тези екостикери да няма реална полза освен за техните продавачи, които ви задължават всяка година да си ги купувате.

- Ами то едни хора, по-конкретно един депутат от БСП, свързан с една печатница, вземат едни пари. Първият тираж екостикери през 2021 г. беше 3 млн. бройки, досега сигурно са изкарали 4-5 тиража, печатат се милиони левове. А знаете ли дали общината има четящи устройства за информацията в чиповете на екостикерите?
- Моята информация е, че такава инфраструктура общината въобще няма, не съм чул в някой град в страната да има, но все пак чакам отговора. Дори смятам, че изобщо не трябва да изграждат такава инфраструктура, защото тя ще бъде нещо изключително скъпо и безсмислено. Но искам да наблегна на две неща. Първо - като са обкичени всички стълбове на кръстовища и светофари с камери на общината, крайно време е тази камери да получат съответния софтуер и да започнат да четат номерата на превозните средства. Да откриват нарушители - разни хронични пътни рецидивисти да бъдат идентифицирани по номера на автомобила, а не просто да установяват, че някой е минал на червено и най-често да няма никакви последици за него. Второ - разчитайки с камера номера на превозното средство, спокойно може да се направи автоматична проверка в базата данни на Министерството на транспорта и МВР да се установи каква е фабричната му екокатегория, посочена в големия му талон за регистрация. На тази база без никакъв екостикер, чип или каквото и друго да е, общината може да постигне целите, заложени в Закона за чистотата на атмосферния въздух. И без да влага и едни лев за четящи устройства, когато е необходимо, да ограничава достъпа до централната градска част за стари автомобили с по-ниска екокатегория.

- Парламентът прие на първо четене няколко промени в Закона за движение по пътищата, които самите депутати при обсъжданията наричаха малоумни. Разбира се, очаква се част от тях, свързани с главно новите водачи, да отпаднат преди второ четене, но вие как ще ги коментирате?
- Законодателите и Министерският съвет отново поставят българските водачи в една абсурдна ситуация да не знаят в момента какви точно негови задължения са се променили в закона. Върви този законопроект, за който вие споменахте, същевременно само преди 2-3 месеца със Закона за бюджета влязоха в сила поредните промени в ЗДвП, с които се премахна не само синият, но и т. нар. златен талон. В целия закон, който е пълнен със санкции и глоби, златният талон беше единственият стимул за водачите, които 6 години не са извършили нарушение, да се легитимират при проверка на пътя и да получат малко по-уважително отношение от органите на реда, а също и да не губят точки при нарушение, за което златният талон само им се отнемаше и се сменяше със син. Дори да смятаме, че това са някакви квази бонуси, изведнъж те бяха премахнати. В същото време чуваме как МВР предлага да се намали прага на наказателна отговорност за употреба на алкохол до 0,5 промила, а за административна - до 0,2 промила. Плюс това имате един законопроект на МВР, който мина на обществено обсъждане в началото на тази година, който касае връчването на книжата и имаше добри моменти, решаващи проблема, че не могат да намерят нарушителите. Бяха приети и промени в Наказателния кодекс, свързани с отнемането на автомобилите за алкохол и наркотици. В цялата тази каша кажете ми българският шофьор как точно да разбере какво се изисква от него? 

- Може ли да ви отговоря от името на българските шофьори: „Изобщо не ни пука! Каквато си щат идиотщина да напишат в закона, продължаваме напред. Цял живот караме скапаните си коли по тези скапани пътища и сме оцелели, колкото и да им чудно на властимащите“.
- Да, вие така отговаряте, но забравяте, че при този хаос и неразбория в законите край пътя седят едни хора с униформи, които ви спират и ви питат: „Какво ще правим сега?“. Пропускате, че се създава корупция, че се появяват едни безнаказани лица, които си плащат и продължават да вършат всевъзможни брутални нарушения, докато се стигне до тежка катастрофа и недай, Боже - до загуба на човешки живот. Затова трябва представителите на законодателната и изпълнителната власт да седнат и да се разберат какво от всички споменати законопроекти е добро и да се приеме, и какво не. Не може мине не мине месец - хайде изменение на закона. Крайно време е да има правила за връчване на книжата, да има начин да се идентифицират и спират водачи с по 20 невръчени наказателни постановления, защото това са опасните нарушители и потенциални причинители на тежки инциденти. А не както чухме оня ден за един хубавец, дето го снимали да дрифти в центъра на София, но той обжалвал наказанието, книжката не му е отнета, а сега пак са го снимали за същото. Какво пречи камерата на някое кръстовище, като идентифицира номера на даден автомобил на такъв нарушител, полицаите от най-близкия патрулен автомобил вместо да дремат около разгънатата камера на тринога, да го застигнат, да го спрат и да му връчат глобите. Пък вече той ако не ги плаща, нужна е намесата на НАП и процедура по принудително изпълнение.

- А знаете ли - МВР се хвали, че сега от октомври щяло да влезе в сила есемес или имейл уведомяване за шофьорите, че са извършили нарушение? Я ми кажете като адвокат, аз ако не желая да имам мобилен телефон или адрес за електронна поща, мога ли да си карам автомобила, или МВР ще ме задължи да се дигитализирам?
- Това, за което говорите, касае така наречената електронна система за сигурно електронно връчване, в която вие можете да декларирате мобилен номер и да получават есемеси. Само че това става с ваше съгласие. Ако не сте декларирал такова нещо, а се опасявам, че голяма част от хората няма да искат да го декларират, вие няма да фигурирате в тази система. Възможно е голяма част от тези, които наричаме рецидивисти на пътя, целенасочено да не искат да декларират, за да не могат да ги намират. Затова не очакваме да произтече никакъв силен положителен ефект. Моето мнение е, че за да има такъв ефект, както вече споменах, умните камери по пътищата и улиците трябва да могат да разчитат номерата на автомобилите и да откриват нарушителите, за което е нужно да се синхронизират базата данни на КАТ с всички устройства на МРРБ, на общините и т. н. Но това дори да се приеме в закона, трябва да мине време, докато се осъществи и още време, докато даде резултати

Нашият гост
Адвокат Петър Славов е юрист и икономист по образование. Народен представител в 43-тото Народно събрание. Член е на Висшия адвокатски съвет. Като депутат, а и от адвокатската практика познава и запетайките в Закона за движение по пътищата. Като шофьор има т. нар. златен талон за водач на МПС без нарушения, но сегашните депутати се погрижиха да му го отнемат.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Интервюта