До 5000 лв. ще е бариерата за широкия кръг от роднини
Ограничението противоречи на Закона за задълженията и договорите
Цена на човешкия живот няма, но трябва да има граница за искания
Под 1% от шофьорите ще бъдат в най-високите класове, по “малус”
ГЕРБ се отказаха от идеята да въвеждат таван от 20 000 лева обезщетение на близките при загинал член на семейството за нанесени неимуществени вреди - болка и страдание. “Горна граница няма да има за родители, деца, съпруг и съпруга на жертвите на пътнотранспортни произшествия. Ще има таван до 5000 лв. на всички роднини извън тесния кръг,” обяви председателят на бюджетната комисия Менда Стоянова, внесла поправките в закона. Юристи коментираха пред “Труд”, че въвеждането на какъвто и да е таван противоречи на Закона за задълженията и договорите. Чл. 52 на този закон гласи следното: Обезщетение за неимуществени вреди се определя от съда по справедливост.
Проблемът с въвеждането на таван при обезщетенията бил обсъден на Изпълнителна комисия на ГЕРБ в понеделник вечерта, заради напрежението, предизвикано от намерението за повишаване на застраховките “Гражданска отговорност”, съобщи в извънредно изявление председателят на бюджетната комисия.
Менда Стоянова обяви, че се разработва методика с ясни критерии за обезщетенията. Тя уточни, че е готова с предложенията за промени в застрахователния кодекс и ще ги внесе в деловодството на парламента. На 4 ноември премиерът и лидер на ГЕРБ Бойко Борисов разпореди на парламентарната си група да не се гласуват промените в застраховането, докато не бъдат подложени на широк обществен дебат.
Шефът на бюджетната комисия вчера увери, че ако парламентът приеме новото предложение - за таван на обезщетенията до 5000 лв. за роднините, които не са от най-близкия кръг на загиналия при катастрофа - спекулации за двойна и тройна “Гражданска отговорност” са невъзможни.
“Цена на човешкия живот няма, но трябва да има граница за искания”, заяви Стоянова. Тя даде примери за злоупотреби от адвокати, които вземат много повече от законовите 4% адвокатски хонорари от близки на загинали в катастрофи. Обясни, че правят това “на тъмно”.
80% от шофьорите ще ползват бонус
КФН започва консултации
При въвеждането на системата “бонус-малус” за определяне цената на “Гражданска отговорност” 80% от собствениците на коли ще плащат по-евтина застраховка, тъй като ще попаднат в бонус-класовете, сочат данни на Комисията за финансов надзор. Под 1% от шофьорите ще бъдат в най-високите класове по малус, които предвиждат оскъпяване на полицата с 400%. Попадането в този клас най-често е следствие на виновно причинена смърт на пътя. Много по-често цената на застраховката ще нараства само с 30%. Предвижда се такова да бъде завишението на цената, ако шофьор бъде хванат с превишена скорост от 10 км\ч. в населено място.
КФН вече започна срещи с браншови асоциации и неправителствени организации, на които да бъдат чути конструктивни мнения, които да бъдат отразени в окончателния вариант на системата “бонус-малус”.
Работодатели: Таван има в Белгия и Франция
Присъжданите обезщетения за болка и страдания в България (117 хил. за 2017 г.) надхвърлят неимуществените обезщетенията за близки на починал в другите европейски страни. В Белгия обезщетението за болка и страдание на роднини може да е от 1500 евро до 24 хил. евро. В Дания има лимит от 13 400 евро. Във Франция лимитите са от 6 хил. до 30 хил. евро. Това се посочва в декларация на АИКБ и КРИБ. Затова двете работодателски организации настояват да бъде приета методика за определяне на обезщетенията за пострадал в катастрофа човек. Както и лимит на обезщетенията за болка и страдание на роднини на починал.
Сдружение на малките фирми: Да защитим 3 милиона граждани
Изправени сме пред избор - или защитата на 3 млн. граждани от заплахата на непосилна цена на “Гражданска отговорност”, или адвокатски кантори да търгуват с кръвта на пострадалите при катастрофи и ограбването на техните близки. Това гласи позиция на Съюза за стопанска инициатива. Сдружението представлява интересите на малките и средни фирми, а негов председател е бившият министър на земеделието Мирослав Найденов. Сега има порочна практика група адвокатски кантори да задържа голяма част от изплатените обезщетения за загинал на пътя без знанието на техните клиенти, които взимат малка част от сумата. От Съюза искат да се създаде методика за оценка на щетите, които търпят домакинствата и бизнесът при произшествие на пътя. А дотогава да бъде въведен лимит за обезщетенията за болка и страдание.
Карат с български номера в северната ни съседка
Милиони левове изтичат към Румъния
Камикадзета имат по 100-200 коли
Стефан Кючуков
Милиони левове изтичат от български застрахователни компании заради клиенти от Румъния. Често плащанията са свързани с измами, коментираха за “Труд” застрахователи. Цената на задължителната застраховка “Гражданска отговорност” в Румъния е по-висока отколкото у нас. Затова много румънци карат автомобили с български номера, които са застраховани в България. Това става като на името на българи, т.нар. камикадзета от Видин, Русе и други дунавски градове, са регистрирани по 100-200 автомобила. Най-често това са граждани без никакво имущество, колите се водят на тяхно име само фиктивно, а реално се управляват от румънци.
Такива автомобили, които се карат от румънци с български номера, лесно може да бъдат въвлечени в застрахователни измами. Например, предявява се претенция за изплащане на обезщетение за причинена катастрофа с такъв автомобил в Италия. Реално не се е случило никакво пътно-транспортно произшествие. Българският застраховател обаче няма никаква възможност да провери дали наистина се е случила катастрофата и какви са причинените от нея щети. А за румънския гражданин няма никакви последици от участието в измамата. Една от причините за това е, че досега у нас няма система “бонус-малус” за определяне на цената на “Гражданска отговорност”. Така за участието на автомобила в катастрофа в Италия няма завишение в цената на полицата. Чрез тази схема се източват български застрахователни компании. Затова има случаи български дружества да отказват изплащането на обезщетения, в случай че подозират измама, като те правят и свои разследвания.
В Румъния се движат хиляди автомобили с български номера. Като за този проблем не може да се намери решение от години. В Гърция не може продължително време да се кара автомобил с чужди номера, разказаха застрахователи. Но в Румъния няма такова ограничение.
Коментари
Регистрирай се, за да коментираш