Блокират „помпането“ на сметката за такси

Ще бъде сложен край на възможността за „помпане” на сметката на такситата.

Въвеждат във фискалния бон начален час на превоза

Всички таксиметрови автомобили с нови апарати или софтуер за тях

Искат срок до 7 януари 2025 г.

Отпечатват тарифата на касовата бележка

Таксиметровите шофьори няма да могат да „помпат“ сметката на клиентите, като надписват на таксиметровия апарат изминатите километри. За целта на фискалния бон от електронния таксиметров апарат ще трябва да бъдат отпечатвани не само краен час на пристигане, а и начална дата и час на превоза, обясни за „Труд News” Кирил Ризов, почетен председател на „Съюз Такси“.

Започнала е работа по промяна на Наредбата за таксиметров превоз на пътници, става ясно от отговор на министъра на транспорта и съобщенията Георги Гвоздейков на парламентарен въпрос. В министерството е била формирана работна група, която да подготви необходимите промени. Но работната група е взела решение, че са необходими и промени в Закона за автомобилните превози, на базата на които да бъде приета изцяло нова наредба. В нея ще бъдат регламентирани не само типа на таксиметровите апарати, но и функционалните изисквания към тях, както и реда за контрол на оборота на такситата.

За да не могат недобросъвестни таксиметрови шофьори да надписват сметките на клиентите е необходим ъпгрейд на софтуера на част от електронните таксиметрови апарати с фискална памет, а където това не е възможно – подмяната им с нови. По време на обсъждане на промените в Министерство на транспорта от таксиметровия бранш са предложили да бъде даден по-дълъг срок, в койно тези правила да бъдат изпълнени – до 7 януари 2025 г., става ясно от отговора на министър Гвоздейков. От Националната агенция за пирходи са поискали в Закона за автомобилните превози да бъдат записани техническите и функционални изисквания към фискалните устройства на такситата от гледна точка на прилагането на Закона за ДДС.

От сдружението с нестопанска цел „Съюз такси“ дори са подготвили предложения за промени в наредбата за таксиметровите апарати, които да бъдат разгледани от работната група след приемане на необходимите промени в Закона за автомобилните превози. Идеята е електронните таксиметрови апарати с фискална памет (ЕТАФП) да бъдат тарифирани, ремонтирани и пломбирани само в регистрирани работилници за такива апарати. В пунктове на Български институт по метрология един път годишно задължително да проверяват ЕТАФП на таксиметровите автомобили, ако не се налага текущ ремонт на апарата или претарифиране с нарушаване целостта на пломбите. Данните във фискалната памет не може да бъдат променяни. В наредбата може специално да бъде записано, че контролните органи имат достъп до данните за реализираните обороти с помощта на лаптоп. Фискалната памет (ФП) на електронните таксиметрови апарати (ЕТА) ще трябва да осигурява възможност за дневно, месечно и годишно отчитане на оборотите.

Отчитат курса в евро, плащаме с левове

Името на шофьора върху фискалния бон

Има идея върху фискалния бон от касовия апарат да има много подробни данни.

През преходния период след влизането ни в ЕС, когато ще можем да плащаме едновременно с левове и евро, таксиметровите апарати да отчитат цената на курса в евро, а клиентът да може да плати и с левове, предлагат от таксиметровия бранш. Предвижда се този преходен период, в който ще можем да плащаме и с левове и с евро, да бъде един месец. В такситата на видно място на български и английски ще трябва да бъде написано, че цената, отчетена на таксиметровия апарат е в евро.

Има предложение на фискалния бон от таксиметровите апарати да бъде отпечатвана много подборна информация – кой е търговеца, телефон за връзка с регистрирания търговец, служебен номер на таксито, име, адрес и ЕИК на данъчно задълженото лице, начални дата и час на всеки курс, цената на километър пробег по съответната тарифа плюс натрупването й по време на курса, първоначалната такса, таксата за повикване на адрес, таксата за 1 минута престой и натрупването й по време на курса, общата сума на курса, крайни дата и час на всеки курс, име и фамилия на шофьора плюс регистрационния номер на автомобила. Така при взимане на фискалния бон клиентът ще има пълната информация за превозвача и за това как е формирана крайната цена.

Кирил Ризов, почетен председател на “Съюз Такси”, пред “Труд News”: При съмнение клиентът може да се оплаче

- Г-н Ризов, какви промени предстоят по отношение на таксиметровите апарати?
- Предстои приемането на член в Закона за автомобилните превози, който ще оторизира три министерства да напишат наредба за таксиметровите апарати. Това са министерствата на транспорта и съобщенията, на финансите и на икономиката, по специално по наредбата ще работят Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“, НАП и Български институт по метрология. Първо е необходимо да бъде гласуван законът, това трябва да стане по най-бързия начин, вероятно до края на януари, началото на февруари. На базата на тази промяна в закона ще бъде написана наредбата от оторизираните три министерства. Беше направена работна група за написването на наредба във връзка с тези апарати. Тя проведе много на брой заседания, но няма написана наредба, защото се изчаква закона. В момента, в който той бъде гласуван, веднага ще бъде написана наредбата, за която има готовност, и по тях да се произведат новите електронни таксиметрови апарати с фискална памет.

- Какви изисквания ще бъдат въведени за таксиметровите апарати?
- Във всеки един момент ще трябва да имат два сертификата. Единият е за одобрение на типа. И досегашните таксиметрови апарати имат такива сертификати. На половината от тях сертификатът изтича в края на 2024 г. Само на един тип от таксиметровите апарати този сертификат има годност до 2034 г., изтича 10 години по-късно. Вторият сертификат е по Закона за техническите изисквания към продуктите. Всички таксиметрови апарати ще трябва да отговарят на този закон. И досега част от апаратите отговарят на този сертификат. На базата на тези промени в закона и подготвената наредба производителите на таксиметрови апарати ще имат възможност по ясно разписани закон и наредба да произведат новите таксиметрови апарати. От всички производители на пазара в момента по двата сертификата отговаря таксиметровият апарат само на един производител. Другите чакат закона и наредба. Трябва да се даде един приемлив срок за подмяна на таксиметровите апарати, който касае главно производителите, за да може да ги произведат, да ги разпратят до сервизните центрове в цялата страна - те са във всеки по-голям град, не само в областните центрове, и от там да стигнат до превозвачите и водачите, извършващи таксиметрови превози. Имаме уверение от всички парламентарно представени партии в Народното събрание, че след като беше приет Закона за бюджета за 2024 г. и след като бяха приети промените в Конституцията, ще се обръща внимание и на всички чакащи отдавна своето приемане закони, като закона, за който говорим и който касае таксиметровите апарати.

- Електронните таксиметрови апарати ще трябва да бъдат сменени. По какво новите ще бъдат различни от старите?
- Голяма разлика не очаквам да има. Първо трябва да изчакаме гласуването на закона и разписването на наредбата. Тогава всички производители и ние ще знаем какви са точно промените. Съществени промени не очаквам да има. Новото, което беше прието, е промяна в Наредба №32. Това е най-важният, ключовият момент, в цялата задача. С промяната се даде възможност във всеки един таксиметров автомобил, всеки един водач, като данъчно задължено лице, да може да работи със своя таксиметров апарат. И ако промени през годината един или два пъти таксиметровия автомобил, той отива в другия автомобил със своя таксиметров апарат. А в началото на следващата година пуска данъчната си декларация за годишните доходи за извършваната дейност през предходната година, като в неговата фискална памет ще бъде натрупан оборотът за цялата година. А ако водачът е на трудов договор, работи с таксиметровия апарат на работодателя. Тоест данъчно задълженото лице за автомобила може да бъде едно от двете лица – или превозвача, или водача, когато работи за своя сметка от името на превозвача. Сега при годишен технически преглед ще се записват номерата само на електронния таксиметров апарат, което допуска в един автомобил да има повече от един таксиметров апарат, това което искаха колегите от страната.

- Новите таксиметрови апарати ще отчитат ли и час на тръгване на автомобила, а не само час на пристигане?
- Това е може би най-главният момент от Закона за техническите изисквания към продуктите в частта за таксиметровите превози. В наредба към закона е фиксирано, че след всеки курс трябва да се издава фискален бон, в който освен досегашните дата и час трябва да има и начална дата и час. По този начин един път и завинаги се слага край на така нареченото „помпане“ от недобросъвестни таксиметрови шофьори на курса и плащане на по-голяма сметка от клиента. Тоест това няма да бъде възможно, защото клиентът с фискалния бон винаги, ако има някакво съмнение, може да подаде протест първо до компанията, а след това и до контролните органи. И това да бъде проверено, а при нарушение да бъде наказан съответния водач по съответния начин.

Подготвили са промени в Наказателния кодекс

Нелегалните шофьори в затвора

Всички онлайн платформи с регистрация

Всеки организатор на превози чрез онлайн приложение ще трябва да бъде регистриран като превозвач.

Срещу нерегламентираните превози, не само таксиметровите, а и автобусни и товарни, сме подготвили промяна в Закона за автомобилните превози, която ще ликвидира един път и завинаги тези превози, каза Кирил Ризов, почетен председател на „Съюз Такси“. Той обясни, че трябва да бъде направена и промяна в чл. 234г от Наказателния кодекс. В момента този член трябваше да възпира нерегламентираните превози, но на практика не го прави. С промените може да се стигне до ефективни наказания и лишаване от свобода на шофьорите при нелегални превози. Така самите шофьори няма да искат да работят нелегално.

„Всичките тези промени сме ги подготвили от година и половина. Те чакат своето време, но предвид политическата криза в страната и невъзможността народното събрание дълго време да работи, много неща се забавиха във всички браншове и ние сме потърпевши от тази гледна точка. В момента, в който бъде решен въпросът с таксиметровите апарати, веднага в Народното събрание, имаме уверението на всички парламентарно представени партии, че ще се обърне внимание и на нерегламентираните прeвози, по-специално на промените в чл. 234г от Наказателния кодекс и на промените в Закона за автомобилните превози“, каза Кирил Ризов. Предложено е всички, които са организатори на таксиметрови превози през онлайн приложение или сайт, да бъдат регистрирани като търговци, така както са регистрирани легалните превозвачи.

Жълтите коли искат да ползват бус лентите

Оборудват такситата с видеокамери

Заснетото може да се ползва в съда

Таксиметровите коли да могат да ползват бус лентите предлагат от бранша.

Идеята за поставяне на видеорегистратори в таксиметровите автомобили е много добра и чака своето решение, но всичко зависи от Народното събрание, каза Кирил Ризов. „По този въпрос особено активно говорихме през 2022 г. Но тогава бяха служебните правителства и на практика никой не пое отговорност, защото трябваше на държавно ниво да се приеме регламент и тези видеорегистратори в таксиметровите автомобили да бъдат за сметка на държавата и заснетото от тях да има сила на доказателство в съда“, допълни той. От Върховна касационна прокуратура тогава са уверили таксиметровия бранш, че заснетото от камерите в такситата може да бъде използвано за доказателство в съда, но до конкретно решение не се е стигнало.

Подобна е ситуацията и с искането на бранша такситата да могат да се движат в бус лентите, както е в повечето европейски страни. От 16 години този въпрос не може да намери своето решение. Всички симулации на трафика показват, че ако таксиметровите автомобили от двете летни по Цариградско шосе в София, бъдат изведени в бус лентата, тя няма да се натовари, но за сметка на това ще се разтоварят двете платна на Цариградско шосе, обясни Кирил Ризов. „Това е въпрос, който отдавна чака своето решение. Но по случая в Народното събрание няма единомислие между народните представители 16-та година поред. Да се надяваме, че тази година ще бъде решен и този въпрос“, допълни той.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Мнения