Най-голямата и най-старата българска шипингова компания – „Параходство „Български флот“ АД (БМФ) посреща днес във Варна за своя 125-годишен юбилей приятели, партньори и колеги от Китай, Япония, САЩ, Русия, Украйна и от повечето европейски държави. БМФ не само запазва, но и развива наследените традиции от създаденото през 1892 г. Българско търговско параходно дружество (БТПД). След приватизацията през 2008 г., при това във време на световна криза, параходството не само е спасено от фалит, но заема все по-силни позиции на българския и международния пазар.
Днес компанията оперира с 33 бълкера (кораби за насипни товари) и има още шест в постройка, обяви пред „Труд“ изпълнителният директор на компанията капитан Александър Калчев. Сега средната възраст на флота е 9 г., товароподемността е близо 1,1 млн. тона, което е съизмеримо с това, което бе при приватизацията (2008 г.), но тогава средната възраст на корабите е над 28 г., а по-голямата част от тях са в негодно за търговска експлоатация състояние. Тогава част от тях са закотвени във Варненското езеро и започват да трупат сериозни загуби. Затова едно от първите действия на новия собственик е освобождаването от тонажа, който никога повече няма да влезе в търговска експлоатация.
Още през 2010 г. са инвестирани 227 млн. щатски долара за покупката на нови плавателни съдове. Закупени са 6 лейкъра (за плаване в големите езера на САЩ и Канада) и 2 супер модерни бълкера („България“ и „Родина“). Но кризата в шипинга продължава и към 2013 г. флотът се свива до 23 кораба. Взетите решителни мерки за ограничаване на дневните разходи на корабите дават резултат и през 2014 г. БМФ поръчва шест 42 300-тонни модерни бълкери в Китай, по проект Bluetech на финландски дизайнери. Едновременно с това е закупен корабът „Мургаш“, който допълва флотилията на еднотипните „Българка“, „Стара планина“ и „Хемус“. Следват инвестиции в още четири кораба, построени преди няколко години: „Белмекен“, „Персенк“, „Каменица“ и „Козница“.
Въпреки че още през първите три месеца на 2016 г. се достигна до исторически най-ниските фрахтови нива, БМФ включва във флота си нови 4 кораба втора ръка (до 5-годишни, от които два лейкъра, един 37 000-тонен и един 32 000-тонен – в отлично състояние). В края на 2016 г. са договорени поредните 4 плавателни съда 37 000-тонни, произведени през 2012 г., а едновременно с това влиза в експлоатация и първият новопостроен 42 300-тонен бълкер – „Руен“. Отскоро към него се присъединява и еднотипният „Рила“, а до края на 2018 ще бъдат доставени още. През 2017 г. БМФ сключва контракт за постройка на още нови кораби за насипни товари. Компанията развива успешно и подразделенията на спомагателния си флот във Варна и в Бургас. През настоящата година българският корабостроителен завод МТГ „Делфин“ достави на БМФ първия от поръчаните общо три модерни портови влекача. Останалите два ще влязат в експлоатация догодина. Изпълнявайки международните ангажименти на българската държава, компанията продължава да поддържа в добро състояние и да експлоатира двата почти 40-годишни ферибота, с които оперира в региона на Черно море.
Коментари
Регистрирай се, за да коментираш