Богдан Милчев, шеф на Института за пътна безопасност, пред „Труд“: Политическият популизъм е по-лош от синия шофьорски талон

Богдан Милчев, Институт за пътна безопасност.

На предното стъкло на автомобила не трябва да има нито една лепенка

В разпадналото се 45-то Народно събрание имаше два законопроекта за премахване на синия шофьорски талон - на „Демократична България“ и на „Изправи се! Мутри вън“. В разпадащото се 46-то НС пак е внесен такъв законопроект, този път само на прекръстената група „Изправи се БГ! Ние идваме!“. В мотивите си Мария Капон, Мая Манолова и т. н. са записали: „Българската приумица за син контролен талон, като част от документите за легитимация и контрол на водачите на моторни превозни средства в България, при дигиталната ера, е напълно излишен. При създаден и действащ в реално време единен регистър, използван за проверка от МВР е безпредметно използването на картончета, в какъвто и да е цвят“. Какъв е смисълът от този талон?, питаме бившия шеф на КАТ-София Богдан Милчев, който сега ръководи Института за пътна безопасност.

- Г-н Милчев, познавате ли законопроектите, внесени в 45-ото Народно събрание и новият в 46-ото НС, с които се премахва синият шофьорски талон?
- Да, познавам ги и съм против. Но не против премахването на синия талон, а против евтиния популизъм, от който няма да произлезе нито едно полезно действие. Защото синият талон сам по себе си трябва да бъде махнат, но без да променим изцяло административно-наказателния процес, ние ще създадем повече проблеми, отколкото ще решим. Към настоящия момент контролният талон към шофьорската книжка я прави валидна. Чрез отнемането му пътната полиция принуждава шофьорите, на които е съставен акт, да отидат до съответната служба на КАТ, където да им бъде връчено наказателното постановление и този талон да им бъде върнат. Иначе книжката не е валидна и е нарушение, ако се кара само с нея. Ако премахнем само синия талон, без да променим реда, по който се връчват наказателни постановления, ще бъдем в ситуация, в която близо 70 процента от всички постановления никога няма да бъдат връчени. Сега и при наличието на този син талон, 30 процента от наказателните постановления никога не се връчват. Това са фактите. Затова аз и моите колеги от Института по пътна безопасност настояваме политиците да не се захващат с темата пътна безопасност, без да я разбират, а само за да постигнат евтин резултат за изборите.
 
- От отговор на служебния вътрешен министър Бойко Рашков става ясно, че първите 6 месеца на този година от КАТ са издали електронни фишове за 76 млн. лв., а са платени 26 млн. лв. - към 30%, като в сумата се включват и платени глоби от последните 2 години. Това много ли е или е малко?
- Около 50 процента от глобите никога не се събират. Основна причина е именно административно-наказателната процедура, защото голяма част от тези наказателни постановления никога не се връчват и не влизат в сила, а те имат давност, която изтича. Друга причина е неефективният модели и начините, по които се събират чрез НАП. Премахването на синия талон няма да помогне с подобрение нито в едната, нито в другата посока. Такова премахване, без да променяме цялата процедура по връчване на наказателните постановления, само ще намали още броя на онези, които си плащат глобите. Затова моят съвет към политиците е да не пипат Закона за движение по пътищата само с цел политически пиар. От Института настояваме за изцяло нова философия и практика в пътната безопасност, които няма да се случат с такива инцидентни промени.

- Освен синия талон ще се махне и т. нар златен талон...
- Повтарям, че съм и против синия, и против златния талон като някакъв вид стимул. Колкото по-малко хартия и картончета носим в нас, толкова по-добре. Дали си добър шофьор, то не се вижда по това картонче. Ако полицаят поиска, той може да те провери в компютъра или таблета какъв си - от грамоти нямаме нужда. Съгласен съм, че трябва да се премахнат тези талони, но не по начина, по който политиците предлагат и който ще доведе до заобикаляне на целия административен процес. Не съм съм никакъв привърженик на синия талон, но не съм привърженик и на това адвокатите да изкарват по-големи хонорари. Необходима е цялостна реформа, а те нямат готовност за такава реформа и затова се вижда много ясно политическата им немощ.

- А без синия талон трябва ли да се промени и точковата система за шофьорите?
- Синият талон няма нищо общо с точковата система, освен това, че показва, че шофьорът има определен брой точки - примерно, ако е млад водач, те са с 1/3 по-малко. Но този, който го интересува колко точки имате, а това е полицаят на пътя, той веднага може да разбере с една бърза проверка и без да ви гледа талона. Такива точкови системи има само във Франция и в България. В други страни са възприети други модели, с които да отчитат системните нарушения според количеството и вида им, за да вземат някакви мерки спрямо извършителите. Трябва ли да премахнем точковата система и да търсим на нейно място друг модел? Това е много тежък и много сериозен въпрос, по който всички експерти трябва да кажат своите становища, да има продължителни обсъждания и съответната преценка. Това не е въпрос, който да остане за решаване на парче от политиците.

- Добре, какво предлагате от Института, за да се промени цялата система?
- Ще кажа възможно най-просто - в момента, в който пътният полицай хване някого за нарушение, този, който е нарушил, да им интерес да ходи по-бързо да си плати глобата, да си оправи документите и т. н. Нещо като детската игра „Пипнат ли те - ти гониш!“. Твой да става интересът по-бързо да се върнеш на пътя, но като си изтърпял санкцията, винаги ще има едно наум и с голяма вероятност няма да повтаряш същото нарушение. А сега е обратното - веднъж полицаят те гони да те хване като нарушител, после полицаят те гони да ти връчи наказателното постановление, после те гони да ти вземе парите. През цялото време полицаят те гони... Искаме да обърнем процеса и с нашите юристи от Института имаме вече такъв готов законопроект. Това съм го предлагал от 2011 г., още докато бях шеф на КАТ-София. Преди 2 години имаше подобен законопроект, който стигна до ниво Министерски съвет, но бе спрян. В него се предвиждаше акт и наказателно постановление да са едно и да се съставят от полицая на пътя, като през първите 1-2 седмици да се плащат 70% от глобата...

- Веднага ви казвам, че в „Труд“ изтъкнати юристи нееднократно писаха против този проект, защото не може да се дава власт на катаджията да е едновременно прокурор, съдия и палач на пътя?
- Е да, но в него беше много важно, че актът на пътя е и наказателно постановление и се избягваше цялата процедура да ти вземат талона, да ходиш в КАТ да плащаш, да си го връщаш и т. н.

- Ама този проект създаваше корупция! Катаджията на село щеше да глобява комшията си, защото харесва жена му... Как така ще се даде на полицая толкова власт, а гражданите, ако са против да ходят по съдилищата...
- Вижте, ако правим закона така, че да се съобразява с недъзите на хората, които работят в тази система, ние нищо няма да постигнем. Има достатъчно начини за контрол и който върши нарушения да си получи съответните наказания. Който злоупотребява с власт, ще си носи отговорност...

- Да де, да де - нали сте чували за Данчо Катаджията, от когото пропищя Ловеч, който започна даже да си купува предприятия. Добре че журналисти от Нова телевизия го разкриха, иначе неговите началници го прикриваха.
- Ама то по тая логика, трябва ли да пишем нов закон заради Данчо Катаджията? Ние трябва да направим административната процедура лека, лесна за прилагане и то ще е от полза на гражданите. Както виждате, ние с вас стигнахме до спор, но такива спорове са нужни, за да се намират най-добрите решения. От Института сме готови да влизаме във всякакви спорове и да си отстояваме позициите. Целта е не да събираме повече пари от глоби, а да има 100 ефективност от наказателната дейност, да опитаме да превъзпитаваме шофьорите.

- В мотивите на „Изправи се...“ пише, че не може в дигиталния век, човек да показва някакъв син талон. А вие смятате ли, че в същия дигитален век трябва да се лепят стикери по предните стъкла на колите?
- Ама в техния проект те не предлагат да се махат лепенките. Не искат да ударят бизнеса на един техен колега депутат, нали? Ние от Института категорично сме готови да защитим тезата, че на предното стъкло не трябва да има нито една лепенка - нито за Годишен технически преглед, нито за „Гражданска отговорност“ нито за първа, втора или пета еко категория. По номера на колата може да се влезе във всеки един от сайтовете на различните организации и да се провери дали има или няма преглед, застраховка и т. н. И това може да то прави и полицаят, и автоматично всяка камера, която има връзка с интернет. Премахването на всички тези лепенки обаче ще лишат от десетки милиони на година този депутат, ще лишат една и съща частна печатница от поръчките на автомобилната администрация, на МВР и на кого ли още не. Всички партии го бранят този техен колега.

- Писали сме в „Труд“ - това е депутатът от БСП Петър Кънев, чиято семейна фирма държи печатница „Демакс“ и специално за екостикерите фирмите около тази печатница бяха единствените кандидати за обществената поръчка. В петък депутатът от ДБ Мартин Димитров ще пита служебния министър на транспорта защо не е спрял лепенето на екостикерите от 12 юли, който оскъпява прегледите...
- И ние от Института сме питали нееднократно защо автомобилната администрация работи за частни корпоративни интереси, а не за интересите на българските шофьори.

- Този стикер е по наредбата за прегледите и министърът на транспорта може да го премахне с промяна на наредбата и без да се променя Закона за чистота на атмосферния въздух - просто да няма стикер, което няма да махне екокатегориите...
- Може, може, но както и депутатите, и този министър няма да премахне екостикера, защото и той е част от голямата игра, и той е част от цялата схема - схемата на парите. Когато парите шумят, стикерите стават много важни.

- Толкова са важни, че трябва да имат и чип с антенка...
- Вие се шегувате, но темата за пътната безопасност е много сериозна. В тази обстановка на политическа несигурност и хаос длъжностните лица се потапят и чакат да се ориентират откъде духа вятърът. В момента МВР само имитира контрол. Засичат за скорост и слагат камери не където е най-опасно, а където могат да отчетата повече и повече фишове. От Института проведохме разговор с министър Бойко Рашков. Казахме му, че като вицепремиер по сигурността носи цялата отговорност за обстановката по пътищата и за жертвите от катастрофи, при които през последните месеци тази година имаме увеличение от около 40 процента. Казахме му, че от 3 месеца изобщо не работи тази Държавна агенция за пътна безопасност, за която от Института толкова настоявахме да се създаде. И знаете ли какъв е резултатът? Никакъв.

Нашият гост
Инж. Богдан Милчев е роден през 1971 г. в София. Завършил е Минно-геоложкия институт. Работи в МВР от 1995 до 2014 г. в структурите на Пътна и Охранителна полиция. От 2011 до 2013 г. ръководи отдел “Пътна полиция” в СДВР, наричан още КАТ-София. През 2018 г. защитава докторска дисертация на тема “Система за управление на рисковете от пътнотранспортни произшествия”. В края на 2017 г. участва в учредяването на Института за пътна безопасност, а от 2019 г. е председател на Управителния съвет на тази организация.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Интервюта