Електрическите превозни средства да бъдат без налог, предлагат управляващите
Общините определят конкретния размер
Данъкът за старите автомобили да бъде повишен с до 78%, предвижда проект на изцяло нов Закон за насърчаване на електрическата мобилност, който е подготвен от Министерство на иновациите и растежа. Проектозаконът предстои да бъде качен за обществено обсъждане, но “Труд news” вече разполага с подготвения от министерството текст.
Най-голямо увеличение на данъка се предвижда за най-старите дизелови автомобили. Целта е хората да се откажат да карат такива автомобили. Същевременно, както и в момента, електрическите автомобили ще бъдат без данък.
Данъкът за леките автомобили се определя от два компонента - имуществен компонент, който зависи от годината на производство и мощността на двигателя, и екологичен компонент, който зависи от изпусканите в атмосферата вредни газове. По-конкретно данъкът се определя като мощността на автомобила, изразена в киловатчаса, се умножи с коефициенти за мощност, за възраст и за екологична категория. Част от коефициентите са фиксирани в Закона за местните данъци и такси, а за останалите коефициенти - има долна и горна граница, а конкретният размер на данъка се определя от общинските съвети.
Например за автомобил с първа регистрация от 1995 г. - със 110 конски сили (82 kw) и категория Евро 1 - данъкът в София сега е в размер на 152,80 лв. В момента екологичният коефициент за такъв автомобил в София е в максимално разрешения от закона размер - 1,40. Предложението на Министерство на иновациите и растежа е екологичният коефициент за най-старите коли, които нямат екологична категория или отговарят на стандарта Евро 1, да се увеличи както следва - за бензиновите автомобили да бъде между 1,40 и 1,80, а за дизеловите - от 1,80 до 2,50. До момента, при определянето на данъка няма значение дали автомобилът е бензинов или дизелов.
Ако парламентът одобри подготвения законопроект, данъкът за автомобил с първа регистрация от 1995 г. и със 110 конски сили в София може да бъде увеличен с до 28,56% и да стане 196,45 лв., ако автомобилът е бензинов. А ако автомобилът е дизелов, данъкът може да нарасне с до 78,57% и да стане 272,85 лв. Все пак конкретният размер на данъка ще трябва да бъде определен от Столичния общинския съвет.
При не толкова старите автомобили, планираното повишение на данъка е по-малко. Например за автомобил в София със същата мощност на двигателя, но с първа регистрация през 2003 г. и стандарт Евро 3 данъкът в момента е 120,06 лв. Ако автомобилът е бензинов - налогът няма да бъде повишен, но ако автомобилът е дизелов - може да нарасне с до 36,36% и да стане 163,71 лв. Това е увеличение с 43 лв.
За бензинов автомобил на възраст между 15 и 20 години със стандарт Евро 4 данъкът няма да бъде повишен. Но, ако автомобилът е дизелов - предложеното увеличение на налога е с до 10%. Така данъкът за автомобил със същата мощност от 110 конски сили в София може да нарасне от сегашните 99,22 лв. на 109,14 лв. Подобна е ситуацията и с бензиновите автомобили с категория Евро 5 и Евро 6 - за тях може да няма повишение на налога. Но за дизеловите автомобили с Евро 5, данък МПС ще нарасне с 66%, а за тези с Евро 6 - ще бъде увеличен между 50% и 100%. Причината за това голямо повишение на данъка е, че за тези категории автомобили в момента екологичният коефициент в София е възможно най-ниският.
Всичко това е предложено с мотива хората да се откажат от по-старите автомобили. Но реално те карат стари автомобили, не защото ги предпочитат, а защото не могат да си позволят по-нови. И дори данъкът за старите коли да бъде повишен два-три пъти, масово хората пак няма да могат да извадят например 50 хил. лв. за покупката на нов автомобил.
Целта е да ни откажат от покупка на коли на бензин или дизел
Събират парите в специален фонд
С въвеждането на “зелена такса” при първоначална регистрация на автомобил, Министерството на иновациите ще стимулира покупката на по-стари коли.
Покупката на превозни средства с двигатели с вътрешно горене да бъде ударена с нова “зелена такса”, предвижда проектът на Закон за насърчаване на електрическата мобилност. Идеята е тази такса да бъде плащана при първоначална регистрация на автомобила, а парите да влизат във Фонд за насърчаване на електрическата мобилност.
Размерът на таксата ще бъде определян с наредба на Министъра на иновациите на база на следните основни компоненти: количеството емисии въглероден двуокис (СО2), което се отделя за един километър пробег; фиксиран минимален среден пробег по време на жизнения цикъл на автомобила; средна цена на СО2 по европейската система за търговия с емисии. Оказва се, че при покупка на стар автомобил ще трябва да бъде плащана такса на база очакванията колко километра ще измине с него новият собственик. А има хора, които използват колата само, за да отидат през лятото с нея до морето или няколко пъти в годината на лекар, докато други всеки ден изминават с автомобила си стотици километри. Но според Министерството и в двата случая размерът на новата такса трябва да бъде един и същи. Всъщност идеята на “зелена такса” изпълнява акцизът за бензина и дизела. Акцизът по-точно отразява с колко замърсява природата всеки шофьор, защото се плаща на литър гориво. А от Министерството искат да дублират функцията на акциза с нова такса.
Мотивът за въвеждането на “зелена такса” е хората да се откажат от покупката на стари бензинови и дизелови автомобили. Но реално ефектът ще бъде обратен. Масово хората нямат пари за покупката на нов автомобил, а определят бюджет от например 10 хил. или 20 хил. лв. С въвеждане на нова “зелена такса”, за да влязат в бюджета си, хората ще трябва да купуват с няколко години по-стара кола, защото таксите при регистрация на автомобила ще бъдат значително по-високи. Така предложената от Министерството нова такса ще стимулира покупката на по-стари автомобили.
Идеята е парите от Фонд “Насърчаване на електрическата мобилност” да бъдат използвани за насърчаване използването на електрически превозни средства. Но министърът на околната среда Юлиян Попов вчера заяви, че е против финансовата подкрепа за покупка на електрически автомобили. От евентуална финансова подкрепа за купуване на електромобил биха се възползвали главно по-богатите, смята министърът. Тези, които имат най-мръсните коли, няма да се възползват, защото и при 10 хил. евро отстъпка покупката на електромобил пак ще е непосилна за тях, заяви Юлиян Попов.
Градският транспорт преминава на електричество
Ползват зарядните станции с предимство
Да бъдат изградени общински точки за зареждане на електромобили, предвижда Програмата “SMART Електромобилност 2026”.
Общинските електрически превозни средства, включително таксиметровите електромобили, да могат да ползват по-евтин ток и да бъдат зареждани с предимство на мощни общински зарядни станции. Това предвижда Типовата програма за насърчаване на електрическата мобилност в даденото населено място или Програмата “SMART Електромобилност 2026”, която е разработена в партньорство между представители на браншовете на енергетиците и на таксиметровите превози, с цел реално да бъде приложен Законът за насърчаване на електрическата мобилност в отделните общини чрез насърчаване на преминаването към използване на превозни средства, задвижвани с електроенергия.
Целта на Програмата “SMART Електромобилност 2026” е да създаде условия за развитие на електромобилността като икономически ефективна дейност, привлекателна за частните и обществени инвеститори във всяка община и да направи изгодно масовото преоборудване с електромобили на автопарковете на общинските предприятия, на таксиметровия транспорт и на частните превозвачи, обслужващи територията на отделната община.
В програмата са разписани и ясни стъпки, които да доведат до реалното преминаване към използване на електрически превозни средства в транспорта от обществен интерес. Програмата съдържа четири основни момента. Първата целева мярка е разгръщане на територията на отделната община на минимална “опорна” инфраструктура за бързо зареждане на електромобили, собственост на общината: мрежа от бързи, правотокови зарядни станции с мощност 100 кВ и по-висока.
Бързото зареждане в населените места за 15-25 мин. с енергия, необходима за 100 км пробег на лек автомобил, дава възможност за използване на електромобилите в икономически ефективни дейности, включващи междуселищни пътувания с дозареждане в крайната дестинация.
Втората целева мярка е осигуряване на достъпна обществена услуга за зареждане (преди останалите) на общинските и таксиметровите електромобили и обществения транспорт по преференциални цени до 0,33-0,35 лв./кВтч. Експертите са изчислили, че тази цена осигурява паритет на експлоатационните разходи (обслужване на кредит + разходи за зареждане) на електромобилите с автомобили от същия клас с LPG (при цена на газ пропан-бутан 0,95 лв. без ДДС) и цена на електромобила 65 000 лв. (без ДДС).
Тази цена (двойно по-ниска от пазарните цени в момента) може да бъде осигурена чрез средногодишен микс от три енергии за зареждане: 35% - собствена фотоволтаична енергия, 30% - евтина мрежова енергия, ползвана в часовете на национално свръхпроизводство на енергия от ВЕИ, и до 35% - най-скъпа мрежова енергия, ползвана във върховите часове на денонощието.
Третата мярка е приемане на политика на отделните общини за дългосрочна стабилност на преференциалните цени на зареждане на общинския и таксиметровия транспорт, и на частните транспортни услуги от обществен интерес.
Четвъртата мярка в Програмата е осигуряване на възможност за масово зареждане на паркиралите електромобили на общински паркоместа - бавно, правотоково, но двупосочно - за използване на батериите на електромобилите за балансиране на енергийната система. Така електроенергията от автомобилите ще може да бъде използвана и от електроуредите в сградите.
Подобрява се качеството на въздуха
Частните коли зареждат по пазарни цени
Реализирането на подготвената Програма „SMART Електромобилност 2026“ ще има положителен ефект за хората, бизнеса и общините. За да бъде реализирана програмата първо трябва да бъде приет Законът за насърчаване на електрическата мобилност, с който ще бъдат създадени опростени правила и стимули за изграждане на зарядни станции.
Ефектите от изпълнението на Програмата ще бъдат силно намаляване на зависимостта на транспортните услуги в общините от очаквания ръст на цените на горивата, намаляване на разходите на транспортните услуги в отделните общини и бързо подобряване на качеството на въздуха.
При подготовката за изпълнение на Програмата е необходимо да бъде приета политика за условията за зареждане на електромобили на зарядни точки на общински терени. Предвидено е да бъде поет ангажимент за прозрачна политика за цените по зареждане и отказ от произволно повишаване на тези цени. Трябва да бъдат определени и „транспортни услуги от обществен интерес“, за които ще има преференции, като например това трябва да са услугите на обществения, таксиметровия, общинския транспорт, както и отделни частни транспортни услуги с високо обществено значение. Идеята е да има възможност за зареждане на общински зарядни станции по преференциална цена на електромобилите, извършващи „транспортни услуги от обществен интерес“.
В Програмата е записано, че изграждането на „минимална опорна мрежа“ в общините е необходимо условие за преоборудване на автопарковете на операторите на авторанспортни услуги от обществен интерес с електромобили, които са икономически по-ефективни от автомобилите с LPG. Идеята е електромобилите, извършващи услуги „от обществен интерес“ да се зареждат с преимущество на зарядни точки от „опорната мрежа“, тоест да имат право да резервират ред за зареждане с предимство. Електромобилите на други собственици ще се зареждат в „опорната мрежа“ по пазарни цени, но при наличието на свободна зарядна точка.
Законът за насърчаване на електрическата мобилност ще създаде благоприятни условия и за изграждането на зарядни станции от частни фирми и отделни граждани.
Тарифата стига до 90 ст. на киловатчас
Най-евтино е с домашен ток
Има разлика дали автомобилите на ток се зареждат по цени на електроенергията за бита или на обществени зарядни станции.
Пътуването с електрически автомобили е най-изгодно, само ако се зареждат с енергия на добри цени. Бензинът и дизелът имат приблизително еднаква цена, която варира в рамките на 10-20 ст. на литър в зависимост от бензиностанцията. При електроенергията разликата в цената е много по-голяма и достига до 80 ст. на киловатчас в зависимост от това къде, кога и с каква мощност се зарежда.
Най-евтино е зареждането на електромобили в домашни условия (например гараж), тъй като цената на електроенергията за битови нужди е 22-23 ст. дневна тарифа и 13-14 ст. нощна тарифа. Зареждането на малка електрическа кола с батерия с капацитет 40 киловатчаса и реален пробег около 250 км излиза под 6 лв. по нощна тарифа. На бърза станция за зареждане тарифата може да достигне до 80-90 ст. на киловатчас, което прави 36 лв. При такива цени разходите на километър при пътуване с електромобил са почти еднакви с тези за кола с вътрешно горене, че дори може и да са по-високи.
Евтиното зареждане в домашни условия зависи от електрическата инсталация, кабелите и оборудването на автомобила. Зареждането от обикновен 220-волтов контакт е бавно и е невъзможно батерията да се напълни на 100% за една нощ. Инсталирането на зарядна кутия от стенен тип (уолбокс) дава възможност за по-бързо зареждане с по-висока мощност на същите ниски цени.
Коментари
Регистрирай се, за да коментираш