Водолази търсят „черната кутия“ на МиГ-29 (обзор)

Две версии: Пилотска грешка или техническа неизправност

Майор Валентин Терзиев поразил целта след сложна маневра секунди преди да изчезне от радара

Катапулт не е задействан

Специализирани водолазни групи се включат в издирването на падналия при учение край Шабла изтребител МиГ-29. Шансът пилотът му - майор Валентин Терзиев да бъде намерен жив след часове в открито море, днес бе близък до нулата. Въпреки това спасителна операция на Военно-морските сили (ВМС) продължи до късно вечерта.

Както съобщи “Труд”, самолетът изчезнал от радарите в 0,43 ч на 9 юни. Преди това той изпълнил нощна бойна задача - прострелял и унищожил светеща парашутна цел с ракета “въздух-въздух”. Майор Терзиев докладвал за попадението, след което изчезнала връзката.

Светещата цел била спусната от друг самолет, който се отдалечил и от разстояние заснел изпълнението на бойната задача. Възможно е да е имало някакъв дефект на самата цел, тъй като тя е падала с по-висока скорост от предвидената. Това наложило пилотът да направи допълнителна по-рязка маневра, съобщи служебният премиер Стефан Янев.

Президентът Румен Радев, който е бивш командир на Военно-въздушните сили (ВВС), призова към сдържаност и избягване на спекулации за авиокатастрофата.

“Всички налични сили и средства са мобилизирани в операцията по търсене и спасяване. Но какво точно се е случило, ще имаме ясен отговор, когато се издири бордовия администратор или т. нар. черна кутия”, заяви Радев. И добави, че познава пилота като прекрасен човек и добър професионалист.

Предполага се, че отломките на МИГ-29, сред които е “черната кутия” са потънали на дълбочина от 65-70 метра. По непотвърдена информация мястото, на което изтребителят е паднал, се намира на около 11 км югоизточно от Шабла. В същия район към 10 ч сутринта дрон е открил спасителната жилетка, както и отломки от самолета, които тепърва ще се изследват от работещите по случая две групи от Военноапелативна прокуратура и Военна полиция. След намирането на потъналия МиГ-29, ще се правят опити останките му да бъдат извадени, но ВМС нямат такива техника и вероятно ще се търсят за помощ частни дружества.

Според премиера Янев техническото състояние на изтребителя е било добро, а малко преди фаталния полет майор Терзиев е изпълнил с него успешно друга задача.

“Майор Терзиев е отличен пилот първи клас, с право да бъде инструктор и без никакви забележки в кариерата му”, заяви командира на ВВС генерал-майор Димитър Петров. А премиерът Янев добави: “Друг въпрос е, че нашите пилоти години наред летят на санитарен минимум заради липсата на финансови ресурси. Надявам се да не е това причината за случилото се”, коментира премиерът.

Разследват се две версии - пилотска грешка при маневрата преди стрелбата по обекта и техническа неизправност както на самия самолет, така и на боеприпасите и ракетите на борда му. За момента няма данни майор Терзиев да е задействал катапулта. Той е имал 800 летателни часа на самолети МиГ-21 и МиГ-29, което не е голямо число за пилот с 25 години стаж във ВВС.

Заради трагедията учение “Шабла 2021” бе прекратено. Спряна е и плановата летателна дейност в армия, съобщи началникът на отбраната адмирал Емил Ефтимов. ВМС няма техника за изваждане на останките на самолета от голямата дълбочина, но с такава разполагат фирми от морския бранш.

Майор Валентин Терзиев: Чувствам работата ми като дълг към Родината

Майор Валентин Терзиев е един от най-опитните пилоти на Миг-29 у нас. От години той участва в екипите за бойно дежурство “Air policing”, чиято задача е да охраняват 365 дни в годината въздушното пространство на България. Във всеки момент военните пилоти от тези екипи трябва да са готови да излетят. През 2019 г. в интервю пред “Bulgaria ON AIR” майор Терзиев казва, че тази работа не му тежи и я чувства като дълг към Родината.

Офицерът е женен, има 12-годишно дете и живее със семейството си в Асеновград.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от България