25-30% от сделките са с цел инвестиция
За една трета от собствениците приходите са достатъчни само за покриване на разходите
Собствениците на второ жилище стават все по-склонни да го отдават под наем, за да възвърнат част от инвестицията си, коментират брокери на имоти. В България сделките с ваканционни имоти с цел инвестиция имат дял от 25-30% от всички продажби. Като има тенденция този дял да нараства.
Тенденцията все повече собственици на втори дом да го дават под наем се забелязва не само у нас, но и по света. Нараства делът на купувачите, при които надделява мотивът за приходите от наеми, спрямо лукса да имат втори имот само за собствено ползване, показва изследване на компания за отдаване под наем на ваканционни жилища.
През 2000 г. 80% от собствениците на повече от един имот никога не са ги отдавали под наем. 18 години по-късно над две трети от вторите домове се отдават под наем поне за известен период от годината, за да възстановят собствениците част от разходите си. Много купувачи са мотивирани от потенциалната печалба и броят на собствениците, които държат имотите си само като наемни активи, е нараснал рязко в последните години. В началото на новия век само 14% от вторите жилища са били купувани само за отдаване под наем, а не за лично ползване. До финансовата криза през 2008 г. тяхното равнище достига 19%, а сега над една трета от всички втори домове са купувани само с цел отдаване под наем.
За една трета от собствениците обаче приходите от наеми са достатъчни само за покриване на разходите, а друга една трета успява да извлече печалба. Средната брутна доходност възлиза на 6,4%, а след приспадане на разходите (но без да се отчитат данъците) - 3,9%.
При покупката на втори дом хората с по-ограничени финансови възможности избират апартамент. Докато купувачите с по-висок бюджет предпочитат къщи, които държат доста по-високи цени.
Превръщат ги в актив
Купуват ваканционни имоти в чужбина
Oнлайн платформи улесняват собствениците
Много българи купуват ваканционни имоти в чужбина като предпочитаната дестинация е Гърция. Причината за това е, че Гърция е близо, а цените на имотите там паднаха много заради кризата, в която беше изпаднала страната. Българите обаче предпочитат да купуват ваканционни имоти в родните курорти като реално те движат пазара край морето. Допреди няколко години основните купувачи край морето бяха руснаци. Сега обаче те все по-често продават имотите си в България на французи, германци и белгийци, които не страдат от обезценяване на собствената си валута.
“В среда на ниски лихви инвеститорите търсят активи, генериращи приходи. Днешните купувачи на второ жилище искат имотът да работи за тях финансово и все повече се опитват не само да покрият разходите си, но и да излязат на печалба”, казва Пол Тостевин, зам.-директор на отдел “Международни изследвания” в Savills. “Глобалният туризъм продължава да расте, като броят на международните туристи е нараснал със 7% през миналата година до рекордните 1,3 млрд. души. В същото време бързият растеж на онлайн платформите за ваканционни жилища отваря пазара за нови целеви групи и улеснява значително собствениците да превърнат имотите си в актив, който носи приходи”, допълва Тостевин.
Коментари
Регистрирай се, за да коментираш