Георги Георгиев, председател на Столичния общински съвет, пред „Труд“: Не работя за поредните избори, а за София

Предлагаме да има глоби за скорост от общинските камери

Предстои напрегната работа в Общинския съвет на София, където още следващия месец отново ще се решава дали да бъдат ограничени замърсяващите автомобили в София, както и как общинските камери да станат част от система, чрез която да се глобяват шофьорите. Работи се и по обследване не пешеходните пътеки в града, приоритет са тези около училищата и детските градини, за може да се изградят нови и модерни. За всички тези промени, както и проблемите, свързани с топлото през зимата и кога ще има места в забавачките, разговаряме с председателя на градския парламент Георги Георгиев. Много от инициативите са лично негови, след като е имал срещи с граждани, които са поставили належащите си проблеми. Следващите местни избори определя като далечен хоризонт, преди който има много работа за промяна на столицата.


- Защо точно 3 месеца предлагате да важи мярката за замърсяващи автомобили в центъра на София, господин Георгиев? Упрекват ви, че мярката не е добре разписана – така ли е и как ще се стигне до приемането ú?
- Няма лесен начин да се въведат ограничения, каквито до днес не са съществували. Дори и те да са за по-чист въздух, който дишаме всички. Не ни стигат 4 гласа в общинския съвет, за да подобрим качеството на въздуха и качеството на живот. Наесен лично ще включа наредбата отново в дневния ред на първото заседание на градския парламент, защото не може изборите да са повод да отлагаме мерки за по-качествен и здравословен живот. За отговорните политици поне здравето трябва да е по-важно от щетите за рейтинга им. Има проблем с чистотата на въздуха и ще е грехота колегите от БСП, ДБ, ВМРО и независимите съветници да продължават инатливо да стоят със скръстени ръце при положение, че има рецепта, която се прилага във всички големи градове. Вярвам, че ще намерим подкрепа. Критиките на екологичните организации са, че трябва масово да се налагат забрани и трафикът да е ограничен поне през половината от година. Трябва да се отчита обаче и социалният ефект, и това, че без обществена подкрепа не можем да правим революции в градския живот. Ние избрахме поетапни ограничения, консултации с гражданите и информирането им много по-рано преди налагането на забраните, както и налагане на най-добрите и най-новите европейски екологични практики.

- И все пак – имате опоненти, какво ще очаквате да се промени при едно следващо гласуване?
- От колегите общински съветници, които не подкрепиха разглеждането на наредбата, не чухме нищо конкретно. Още не сме получили и разписани идеи и текстове от колегите, които уж имаха готови такива от преди месец. Смислените и прагматични предложения ще бъдат взети предвид. Ние търсим политическо съгласие в борбата за чистия въздух на София. Месеци наред екипът на кмета Фандъкова в лицето на заместник-кмета по екология  Десислава Билева и общински съветници работихме по тези промени. Ангажирахме академичните авторитети – професори от трите водещи университета, проведени бяха изследвания от учените и на база на техните резултати се стигна до пакета с ограничения. Тоест, не сме се събрали, и гледайки в тавана, да решим кои автомобили за какъв период да бъдат ограничени. Наредбата включва постепенното ограничаване на най-замърсяващите автомобили в центъра на града – забрана за периода от 1 декември до края на февруари за влизане в първи ринг на доказано най-замърсяващите автомобили. Пример за такива са 30-годишни бензинови коли и 20-годишни дизели. 

- Ще има ли разписани параметри за нивата на замърсяване на въздуха, които трябва да постигне София с ограничаването на автомобилите?
- Очакваното намаляване според експертите е между 4 и 7 пъти. Ограниченията ще важат в сезона с най-голямо замърсяване, те имат и превантивен ефект, не когато се установят високи стойности на емисиите, а преди това. С наредбата се предлага създаването на две нискоемисионни зони по отношение на транспорта. Първата е зоната „Малък ринг“ в карето между бул. „Васил Левски“, бул. „Патриарх Евтимий“, бул. „Ген. Скобелев“, ул. „Опълченска“, бул. „Сливница“. Втората е зоната „Голям ринг“ в карето между бул. „Сливница“, бул. „Данаил Николаев“, бул. „Ситняково“, бул. „П. Яворов“, ул. „Атанас Дуков“, бул. „Х. Ибсен“, бул. „П. Ю. Тодоров“, бул. „И. Е. Гешов“, бул. „К. Величков“.  Първото ограничение ще обхване само малкия ринг на градския център, като влезе в сила от 1 декември тази година и ще важи за най-замърсяващите автомобили от първа екологична група с ЕВРО 1 и ЕВРО 2 стандарт. По предварителните данни през малкия ринг преминаванията на автомобили са  171 079 за 24 часа. Предлагаме и гратисен период до 1 януари 2023 г. за ефективното налагане на административни санкции. С наредбата се предлага и въвеждане на зоната за ниски емисии за употребата на твърди горива за битово отопление от 2025 г. за районите с изградена топлопреносна мрежа. Към момента Общината прави безплатна подмяна на стари печки на дърва и въглища с екологични алтернативи. Всеки гражданин, който желае, може да подаде заявление.  

- Освен тези мерки, какво още ще ви е приоритет наесен, когато общинският съвет отново ще заседава?

- Знаете, че от първите дни след избирането ми за председател на общинския съвет започнах срещи по кварталите с граждани и те се оказаха изключително полезни. След ужасяващия инцидент на бул. „Черни връх“ направих среща по в район „Лозенец“. Там има проблеми и те не търпят отлагане. Впечатли ме и ме зарадва активността на живущите – те споделиха изисквания си по отношение на контрола, направиха предложения за изменения в Закона за движение по пътищата. Ние също настояваме КАТ да удвоят патрулите и да поставят камери на всички големи булеварди. Поел съм и ангажимент да направя консултации с колеги юристи, за да подготвим пакет от адекватни, работещи нормативни промени, които да бъдат внесени в Народното събрание. Знам, че това не е наша отговорност, но не можем да стоим безучастни и да чакаме отговорните органи да направят или да не направят нещо. Вече два пъти през последния месец изисках от Агенцията за безопасност на движението конкретни приложими идеи за подобряване на транспортната ситуация в София, защото това е целта на тази агенция и мисля, че имаме спешна нужда от актуалната картина на пътната безопасност в столицата. Темата за пътната безопасност ще е основната в работата на екипа ни. С Националното сдружение на общините настояваме за правомощия на общините сами да глобяват за превишена скорост, защото очевидно КАТ е с крайно ограничен ресурс – според вас, нормално ли е 15 патрула да отговарят за контрола на пътя в двумилионен град с улици с дължина близо 4000 км? За хората обаче държавата и община са едно, не знаят кой какви правомощия има и нашите иначе логични и законни доводи просто нямат значение – затова предстоят много важни и видими инициативи на съвета и общината още през есента.

- Какво ще влезе в този пакет промени?
- Най-важната промяна, за която е необходим парламент, е да можем ние с нашите стотици общински камери да глобяваме. Това ще направи огромен капацитетът за контрол. Второ – започваме акция по обследване на пешеходните пътеки в кварталите, в какво състояние са, осветени ли са. Подготвяме, заедно с екипа на заместник-кмета по транспорт Кристиан Кръстев, въвеждането на по-модерни пешеходни пътеки, не само гърбиците, които са вредни за градския транспорт – говорим за видове конуси и пр. Големите промени, които подготвяме обаче са за парламента – те са затягане на контрола и конфискация на превозните средства на нарушителите. Правим законопроект и ще го дадем на законодателните органи. Освен това в града тротинетките са наред, защото започва да става неудържим процесът – ще затегнем режима за тях.

- И в този ред на мисли, като говорим за пешеходци и безопасност, кога трябва да стартира програмата за ремонт на тротоари ?
- Предстои да започне изпълнението на най-мащабната досега програма за ремонт на тротоари -  120 млн. лева ще бъдат инвестирани в близо 700 000 кв. м. Одобрихме и единни стандарти, за да изглеждат по еднакъв начин тротоарите, пейките, уличните стълбове в определените от нас зони, на които е разделен градът – исторически център, широк център, квартали. За да няма три вида настилки на тротоар от 100 метра. Те са задължителни и за инвеститорите, които строят нови сгради, не само за Общината. Така се прави във всички големи градове в Европа и поздравявам главния архитект за изработката им след упорита работа.

- Къде ще са местата, където най-напред ще бъде приложен стандартът за настилките в пешеходните пространства?

- Приетият стандарт ще важи за цяла София, но според зоните ще действат различни критерии и изисквания. Това е мащабен документ, който дава основните правила и насоки от избора на материали до начина на прилагането им, както в съществуващи, така и в изцяло нови пешеходни пространства (за полагане на настилки, оформяне на бордюри, тактилни ивици, указания за посаждане на дървета и т.н.). Сигурен съм, че след година-две всички ще забележим промяната в градската среда и ще се гордеем, че живеем тук.

- Ще има ли промени в новата тарифна политика, имаше препоръки от омбудсмана Диана Ковачева относно цените на билетите?

- Голямата битка беше  да не допуснем увеличаване на цената на еднократния билет, продаван на каса в метрото. Знаете, че с риск да ми се обидят колегите съветници, които готвиха тарифната политика в тази ѝ част, аз реагирах веднага и съм доволен, че убедих съвета това да не се случва. Наредбата бе приета с голямо мнозинство, практически бе подкрепена от почти всички политически групи в Столичния общински съвет, изработена бе задълбочено от Комитет по наблюдение, поставена на множество обществени обсъждания. Благодаря и на омбудсмана, част от нейните препоръки възприехме при гласуването в зала. С новата тарифна политика в градски транспорт въвеждаме редица изгодни и удобни възможности за пътуване като младежката карта с отстъпка, карта за родители на деца до 2-годишна възраст, пътуването с прекачване в рамките на 30 и 60 минути без ограничение в броя прекачвания и други.

- Какво е положението с „Топлофикация – София“ - за какъв сезон да се подготвят софиянци?
- Проблемът на „Топлофикация“ и софиянци е и големият проблем на държавата – на първо място осигуряване на достатъчно количества природен газ. В последния месец бяхме свидетели на доста несполучливия опит на вече бившия председател на КЕВР да обясни как ще спре природния газ на София. Мотивът с просрочените задължения на „Топлофикация“ към „Булгаргаз“ е несъстоятелен – защото дружеството дължи толкова, колкото му дължи държавата заради огромната разлика в цените на природния газ. Накратко – в момента дружеството продава топлинна енергия с цена на природния газ от 122 лв. и купува от „Булгаргаз“ газ за близо 300 лв. за мвтч. Няма как проблемът да се преписва на „Топлофикация“. Наистина не разбирам как Кирил Петков и компания не разбраха, че не лъжат госпожа Фандъкова, а 2 милиона софиянци, сред които има и техни избиратели. Обнадежден съм обаче от уверенията на новия министър на енергетиката, че газ за София ще има и очаквам да видим конкретните разчети и прогнозни количества. Разбира се, остава вторият много важен въпрос – на каква цена ще го купува „Топлофикация“, защото тя се намира в регулаторен капан и в момента цялата разлика от поскъпването остава като загуба на дружеството –  недопустимо е и този модел трябва да бъде променен от държавата и КЕВР. 

- Предложихте нов ред за преместваеми обекти и реклами – защо беше спънат?

- Направихме над 100 изменения и допълнения в действащата нормативна уредба на общината, която обхваща режима на преместваеми обекти и рекламни елементи. В края на юли наредбата беше приета. За моя изненада, областният управител Вяра Тодева, която не се включи с нито едно предложение за промяна по време на обсъжданията, върна цялото ни решение заради нейни възражения по един-единствен текст. За мен гаранциите за живота и здравето на гражданите е приоритет и компромиси не може да има. Затова наесен ще гласуваме наново текстовете и ще влязат в сила от 1 януари догодина. Дотук са премахнати над 300 незаконни обекта, като нашата цел е да улесним процедурите за това. В момента събарянето на незаконна сграда на няколко етажа и премахването на най-обикновена будка са по една и съща процедура, отнемаща години, не преувеличавам – със съдебните обжалвания и всякакви измислени поводи за бавене на процедурите. Подреждаме града и това няма да е за сметка на почтените търговци, а на останалите, заради които виждаме висящи кабели из парковете на София. Това просто няма да го бъде вече. 

- Докъде стигна идеята за бърза писта за строеж на детски градини?
- На всяко заседание на съвета приемаме решение за строителство на нови детски градини при намалени отстояния - това са нови правила, които позволяват иновация - да не се спазват завещани от социализма разстояния от съседни сгради, а да се строи при спазване на новите градоустройствени стандарти. Продължаваме мащабното строителство на нови детски градини и разширение на съществуващи сгради. 25 са новите детски градини, които в момента се строят в различни райони, като 12 ще бъдат завършени до края на годината и очакванията ни са с тях да разкрием още 300 нови места. Кметът Фандъкова обяви нови 1770 места, за които ще може да се кандидатства през електронната система. 170 от тях са в изцяло нови сгради, а 1600 са част от местата, които се пазеха до последно за деца със специални образователни потребности. При мен ще започне и съвет, който ще се занимава с въпроса за родителски кооперативи.

- Ще бъдете ли кандидат за кмет на София на следващите местни избори догодина?
- Този въпрос не стои на дневен ред и имаме много работа дотогава - не работя за поредните избори, а за София. 

Нашият гост
Георги Георгиев е роден на 26 май 1986 г. Завършва Търговската гимназия “Княз Симеон Търновски” през 2005 г., а през 2010 г. - „Право“ в Софийския университет. Обучавал се е в курсове по английско облигационно право в Университета в Кеймбридж през 2007 г. и английско търговско право в London School of Economics and Political Science през 2010 г. През 2012 г. завършва магистърска програма по международно и сравнително търговско право в King’s College London. През 2021 г. е избран за председател на Столичния общински съвет (СОС), две години по-рано, през 2019-а, става общински съветник като гражданска номинация от листата в коалицията на ГЕРБ и СДС и оглавява Постоянната комисия по финанси и бюджет. Продължава да работи със студенти, като преподава в Юридическия факултет на СУ.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Интервюта