Двоен ръст на кражби в магазините

Зачестяват кражбите от магазини за нехранителни стоки.

Малки и скъпи вещи са най-предпочитани от крадците

Поръчват на престъпниците конкретни маркови дрехи, които са хит на пазара

Използват социалните мрежи за пласиране

Зачестяват кражбите от магазини за нехранителни стоки.

Над два пъти нараснаха кражбите от магазини, алармираха от Асоциация на търговците на нехранителни стоки (АТНС). А част от крадените стоки пласират през социалните мрежи. Има дори групи в социалните мрежи, където обменят информация за откраднати предмети.

Когато на пазара излезе нова модна дреха, която стане хит в интернет, има места в онлайн пространството, където човек може да поръча да му откраднат конкретен размер и желания от него цвят. Но ефективни действия от страна на полицията срещy тези форуми за крадени стоки от Асоциация на търговците на нехранителни стоки не са забелязали.

Направихме проучване сред членовете на асоциацията и резултатите са стряскащи, каза адв. Галин Попов, изпълнителен директор на АТНС. През първата половина на настоящата година спрямо същия период на миналата година има 194% ръст на стойността на кражбите от магазини за мебели и декорации. При спорните стоки увеличението на кражбите е над два пъти, а при стоки за строителство и от типа “направи си сам” ръстът е със 129%. И то при положение, че през миналата година увеличението на кражби на спортни стоки спрямо предходната е близо два пъти. От асоциацията се опасяват, че ако не бъдат взети мерки, през следващата година отново може да има двоен ръст на кражбите и има риск те постепенно да станат норма в обществото.

В рамките на първите шест месеца на настоящата година членовете на Асоциация на търговците на нехранителни стоки са регистрирали при извършването им над 1000 кражби от магазини за мебели и декорация, 50 кражби от магазини за спортни стоки и 434 кражби от магазини за строителни материали. Тези данни се отнасят само за членовете на асоциацията, които имат общо около 100 хил. кв. метра търговски площи в цялата страна.

Кражбите често се извършват от организирани престъпни групи - някой краде и дава стоките на прекупвачи, които ги пласират. Ако някой предлага строителен инструмент с цена 500 лв. за 150 лв., на купувача трябва да мy светне, че може да става въпрос за кражба. Ако в някои магазини държавните органи правят проверки, може да установят, че имат стоки, за които не могат да докажат произхода, и реално това отново може да са крадени стоки, обясниха от асоциацията.

Искат записи от камери да бъдат признавани от съда

Санкции, ако купиш крадена стока

Канал за по-бързо подаване на сигнали

Видеозаписите за извършени кражби в магазините да бъдат признавани от съда, настояват от Асоциация на търговците на нехранителни стоки (АТНС). В момента дори кражбата да е заснета от камера, за признаване на видеото като доказателство в съда е необходима сложна техническа експертиза, което е твърде скъпо за стойността на открадната стока, обясни адв. Галин Попов, изпълнителен директор на АТНС. В някои държави използват изкуствен интелект за разкриване на кражби. Камери следят хората в магазините и при подозрителни движения или поведение сигнализират на човек от охраната, който може да отиде до клиента и да го провери. У нас обаче, заради правилата за защита на личните данни, използването на подобни технологии е силно ограничено. Например магазините нямат право да съхраняват видеозаписи с крадците и дори не би трябвало да обменят помежду си информация за хора, които са хванати да крадат.

От АТНС предлагат няколко конкретни мерси, с които кражбите да бъдат ограничени. Освен признаването на видеозаписи от съда, предлагат да бъде създаден канал за бързо подаване на сигнали до МВР. В момента процедурата е управителят на фирмата да отиде в районното управление на МВР, да напише сигнала на хартия, след това полицаите го разпитват. Цялата процедура може да отнеме един ден. Това е една от причините малка част от кражбите да бъдат докладвани в МВР. Ако сигнали може да бъдат подавани електронно, чрез електронен подпис, ще бъде спестено много време и на бизнеса и на полицията.

Друга предлагана мярка е да бъде създадено специално координационни звено в МВР за този тип престъпления. Това би улеснило координираните действия срещу извършителите и би имало и превантивен ефект. Ако крадците знаят, че някои работи по тези случаи, броят на кражбите ще намалее. За това би спомогнало и наличието на регистър в МВР на крадците.

Промяна на наказанията при кражба, искат още от АТНС. Сега класифицират тези случаи като маловажни. Има случаи да налагат административни санкции - актове за 50-100 лв., които пишат кварталните полицаи. Но често обжалват тези актове и те падат в съда заради някаква формалност, например не се разчита написаното, защото е използвана химизирана хартия. От АТНС настояват да бъдат въведени санкции и за хората, които съзнателно са купили крадена стока.

От асоциацията настояват и за подобряване на взаимодействието между представителите на търговските вериги и МВР. Ако има няколко срещи годишно, на които да бъдат набелязвани мерки и те бъдат изпълнявани, кражбите в магазините ще бъдат намалени. За реализацията на част от предлаганите от АТНС мерки са необходими законодателни промени. Част от проблема е, че правната ни система е от време на други обществени отношения, в днешните условия философски е изостанала, коментира адв. Галин Попов.

Най-голяма е стойността на спортните АРТИКУЛИ

Във Видин човек откраднал стоки за 12 хил. лв.

Повечето загуби покрива работодателят

Кражбата на стоки се превръща в бизнес, в който са замесени много хора - едни крадат, а други пласират стоките.

Във Видин един човек е успял да открадне стоки за 12 хил. лв. в рамките на шест месеца, е един от най-фрапантните случаи от практиката на търговските вериги. Кражбата на стоки се превръща в бизнес, в който са замесени много хора - едни крадат, а други пласират стоките.

За кражби на по-скъпи предмети често използват малолетни, защото те не носят наказателна отговорност. Често крадците работят на групи от по двама-трима души.

Крадците стават все по-изобретателни. При онлайн продажбите любопитен трик за измама е връщане на празна кутия. Например човек купува нещо и използва законовия 14-дневен срок да върне стоката. При връщането кутията е празна или има нещо със същото тегло, но човекът си иска парите от покупката.

Въпреки мерките за залавяне на крадците, едва 20 на сто от кражбите са засичани в самия магазин при извършването им. Най-често откриването на кражбата става при ревизия, когато се установи липсата на стоките. В компютърната система на магазина стоката е налична, а реално я няма. Това става причина и за недоволство от страна на клиенти - в сайта на магазина е посочено, че стоката е налична, а при отиване на място, се оказва, че я няма. Има дори случай, при който информационната система на търговец показва, че в магазина трябва да има 18 луксозни свещи, а при проверка на рафта се оказва, че има само две.

За първите шест месеца на годината установените при ревизии кражби на спортни стоки са на стойност 220 хил. лв., кражбите от магазини за мебели и обзавеждане са за 169 хил. лв., а от магазини за строителни материали и “направи си сам” са за 80 844 лв.

В 55,6% от случаите загубите от кражбите се покриват от работодателите. В една трета от случаите покриването на загубите се разпределя между работодателя и служителите, защото и те имат отговорност да пазят стоките, а само в 11% от случаите кражбите се покриват от охранителни фирми. По принцип охранителните фирми покриват загуби от кражби чрез взлом, извършени докато магазинът е затворен, но тези случаи са малко на фона на общия брой на кражби.

Близо 40 на сто от членовете на АТНС дават на година по около 500-600 хил. лв. за мерки срещу кражбите - охрана, камери, поддържане на софтуер, врати на магазините, които са с алармени системи и т. н. 40 на сто от членовете дават между 100 хил. и 150 хил. лв. на година, а останалите 20 на сто дават между 70 хил. и 90 хил. лв. на година. Само за охрана на един голям търговски обект в София са наети 10 души, което означава месечни разходи за заплати и осигуровки за 25-30 хил. лв.

Избират магазини в молове и големи градове

Взимат скъпи свещи, тигани и прибори за хранене

В малките селища случаите са по-малко

От магазините за мебели, декорация и обзавеждане най-често крадат скъпи свещи, ароматизатори, тигани, спално бельо и прибори за хранене, показват данни на АТНС. В магазините за строителни материали и “направи си сам” най-много крадат машини и инструменти, ВиК части, дребни, но скъпи аксесоари. В спортните магазини най-привлекателни са маркови дрехи и аксесоари на значителна стойност.

Най-много са кражбите в търговски центрове и в магазини в големи градове (по 40% от всеки регистрирани кражби), а най-малко са в малки населени места (едва 20%). Причината за това е, че в малките селища хората се познават и охраната може да вземе мерки, срещу тези, които има по-голям риск да откраднат нещо. В големите градове с много клиенти възможностите за залавяне на крадците са много по-малко.

Търговските вериги използват различни методи за засичане на кражбите в магазините. В 40% от случаите кражбите са заснети от видеокамери. В 26,7% от случаите крадците са засечени от охрана на магазина, в 20% от случаите е задействана алармена система, в 6,7% от случаите кражбите са засечени от самите служители в магазина. В други 6,7% от случаите е използван изкуствен интелект. Въпреки че правилата за лични данни в страните от ЕС не позволяват използването на пълните възможности за видеонаблюдение и лицево разпознаване.

Откриват липсите при ревизия

Няма нито един осъден

Засичат на място 20% от случаите

Няма нито един осъден за кражба в магазин, заяви адв. Галин Попов, изпълнителен директор на АТНС. Правосъдната ни система третира тези случаи като маловажни и реално няма никакъв резултат от подаваните от търговските вериги сигнали в МВР.

В практиката на магазините за нехранителни стоки има драстични случаи. Например полицай от Варна заявил на представител на търговска верига, че сами са си виновни, защото не си пазят стоките. Често самите полицаи знаят, че крадците няма да бъдат осъдени, но въпреки това предприемат мерки срещу тях и ги издирват. Най-често това става в малки населени места, където хората се познават и полицаите познават шефовете на магазините.

Близо 60% от членовете на АТНС са подали под 5 сигнала за кражби в МВР. 20 на сто от членовете са подали по около 50 сигнала, а останалите 20 на сто - по около 10 сигнала. Липсата на сигнали е функция на доверието, коментираха от АТНС. Шефовете на търговски вериги знаят, че в повечето случаи нищо не се случва след подаване на сигнал и затова не го правят. Има много случаи на установени кражби, заснети и от камери, но осъден няма.

Най-често кражбите се извършват от добре оборудвани хора, които заглушават алармите и деактивират маркировки на стоките. Има случаи престъпниците да работят със служители в магазините. Като цяло има усещане за безнаказаност, коментираха от АТНС. Някои крадат за собствени нужди, но най-често кражбите са за бърза препродажба.

Един от триковете при кражба е да се отърват от опаковката на стоката и да твърдят, че са влезли с нея в магазина.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Мнения