Правителството е плод на коалиция между ГЕРБ и президента
Преговорите вървяха тихо и спокойно, така ще върви и управлението
Правителството на Росен Желязков от вчера е факт. Според мнозина с този първи от две години насам редовен кабинет се слага началото на края на продължилата 4 години политическа криза в България. Колко време ще издържи това правителство, има ли гаранции, че конструкцията ГЕРБ-БСП-ИТН плюс ДПС-ДПС ще бъде трайна? Къде ще падне тежестта на управлението – в правителството или в парламента? По тези актуални въпроси наш гост е доцентът по политология в СУ „Св. Кл. Охридски“ Стойчо Стойчев.
- Челен сблъсък между законодателната и съдебната власт ли бе прекратяването от депутатите на процедурата по избор на главен прокурор, доцент Стойчев?
- Като наблюдавам развитието в последните седмици, смятам, че правителството е плод на коалиция между ГЕРБ и президента. Защото двете партии – ИТН и БСП – на практика са изразители на вижданията на президента. Те са негови апологети, ту го свалят, ту го издигат. И като се вземе предвид постоянната конфронтация на президента с Пеевски и позицията на президента по отношение на Сарафов, като нищо ГЕРБ може да има ангажимент към президента. Така че има по-скоро някакъв вид политическа договорка в този момент, отколкото сблъсък между законодателната и съдебната власт. Ясно е кой какви правомощия има. Ако парламентът реши да промени тези закони, ще ги промени. И никой няма да ги пита на какво основание – на основание, че имат мнозинство. В парламентарната република е така. Прокуратурата действа в рамките на закона, а закона го приема парламентът.
- Мнозинството е три плюс едно. Това неочаквано добра комбинация ли е, или обратното?
- Тя е единствено възможната в момента. Видяхме, че на практика няма как да се реализира друг вариант и според мен това е по-устойчивият вариант. Ако ДБ беше в мнозинството, както доста хора смятаха, че ще е принципно по-добре, има две неизвестни. Първо, че само ДБ водеше преговори, а като брой депутати те са по-малко от тези на ДПС-Доган, ако гласуват само те, а не и хората от ПП. А позицията на ПП не я знаехме доскоро, така че може да е имало някакво напрежение в тази коалиция. Второ, в тази ситуация не можеха да бъдат изпълнени всички техни условия и искания. Ако тези, свързани с прокуратурата бяха принципни, тези, свързани с личността на министър-председателя, бяха дребнави. Можеха да направят компромис за това премиерът да бъде от ГЕРБ, а след това да бъдат изпълнявани и техните искания. Но при всички положения сега имаме мнозинство, което е с една идея по-безпроблемно, защото където и когато ППДБ са били в коалиция, винаги е имало някакви драми и скандали.
- Излиза, че Бойко Борисов се отърва от тях?
- Да, така е. Въпросът е как те ще подходят в новата ситуация. Струва ми се, че е малко вероятно веднага да се тръгне с някакви протести. ППДБ нямат основания да твърдят, че в това мнозинство са лоши. Според мен поне ДБ оставят вратата отворена за потенциални разговори, както и за бъдещи мнозинства при избор на регулаторни органи, ако този парламент потръгне. Тепърва трябва да се попълват и доокомплектоват комисиите, защото примерно от ГЕРБ ще излязат десет депутати. И в средата на годината ще дойде време да се мисли за антикорупционната комисия, регулатори и ЦИК, защото и на нея й изтича мандатът. Изобщо ще има доста поводи, в които ще трябва да се търси общ език. В момента мнозинството е от 126 депутати и дори гласовете на ДБ няма да стигнат за квалифицираните мнозинства от 160 или 180 депутати. Ако пък с „Възраждане“ стане работата, то тогава няма да са нужни ДБ. Нито с едните, нито с другите... Ако тотално са отписали Пеевски, МЕЧ сами са отписаха и не ги броим. А е възможно заради Тръмп ГЕРБ да са решили изобщо да не се занимават с ДБ през следващите 4 години и да направят нещо с „Възраждане“... Това също е опция.
- Ще му бъдат ли дадени традиционните сто дни толеранс на това правителство?
- Не. Така като гледах изказванията, по-скоро няма. Освен това тази традиция отдавна не важи, атаките и критиките почват от първия ден. Такива бяха и заявките на опозицията.
- Има ли някаква опасност министерствата, поверени на отделните партии, да се феодализират, всеки да си копае в своята градина и да не се следва някаква обща политика?
- Ясно е, че всеки ще си гледа ресора и няма да се меси в работата на другите. Но все пак има някои неща, които трябва да минават като общи решения. И това, което ще бъде интересно е как ще заработи въпросният Съвет за съвместно управление. При тройната коалиция имаше такъв съвет и Доган, царя и Станишев се събираха в резиденция „Лозенец“. Но тогава премиерът беше и партиен лидер. Любопитно е да видим сега дали Бойко Борисов ще участва в този съвет. Според мен – по-вероятно няма, защото не е свикнал на колективна работа, а да отдава разпореждания. Ако този Съвет тръгне да работи адекватно и взима някакви решения, това означава, че поне по важните въпроси, например регулаторите, ще има някакво търсене на съвместни решения.
- Само една жена в правителството – нещо необичайно за Борисов...
- Очевидно в момента други принципи са били валидни. Така или иначе либералните принципи, на които бяхме свикнали, равенството между половете, широкото присъствие на жени, което го въведе НДСВ, явно е дошъл краят на това нещо. Както и на други либерални принципи като конфликти на интереси, отдавна спряха да бъдат във фокуса на вниманието. И дори това не прави впечатление, никой не говори за това, едно време сигурно щеше да има скандал за това, а сега дори не се коментира.
- „Тръмпистко“ ли ще бъде това правителство?
- Не мисля. По-скоро ще се опита да демонстрира някакъв технократичен характер, доколкото стилът на Желязков винаги е бил такъв – той се изявява като технократ, диалогичен, а не толкова да се опитва на някаква идеологическа основа да прави политика.
- ДПС се разцепи при гласуването на предишния кабинет „Желязков“ през лятото...
- То тези, които бяха против тогава, сега го подкрепиха. Това показва, че хората на Доган нямат всъщност някаква позиция против Росен Желязков и конкретно против ГЕРБ, а както тогава, така и сега, действат ситуационно според Пеевски, който още тогава е бил станал проблем. И явно тогава Доган е преценил, че ако се случи това правителство, Пеевски ще стане твърде силен. Сега действа по същия начин – позицията му винаги е била функция на отношенията им с Пеевски. И тогава, и сега, действат така, че да ограничават по някакъв начин влиянието на Пеевски в собствените им структури.
- Изненадаха ли ни някои имена на министри в правителството?
- Да, например Даниел Митов като вътрешен министър. Но ясно е, че при такива сложни преговори и в такава коалиция, хората, които влизат в Министерския съвет трябва да се ползват с доверието на партиите, които ги пращат там. Министрите са класически политически лица в този случай, те просто ще контролират политиките, от тях не се изисква да са някакви топ-специалисти в конкретната област. Особено по отношение на МВР сме свикнали да има или силен главен секретар и слаб министър, или обратното – силен министър и слаб главен секретар. Едновременно да има силен министър и силен главен секретар не сме го гледали, то няма и как да стане, защото ще се изпобият там, ако стане някакъв скандал и конфликт. Така че сега ще очакваме да видим какъв ще бъде главният секретар. Даниел Митов е политик с опит, диалогичен. Основното предизвикателство пред МВР в последните две години е да се докаже, че то не е на Пеевски и не е маша за изпълнение на политически поръчки. Мисията на Даниел Митов е да докаже, че министерството е безпристрастно и не взима страна на никого, а това нещо може да го гарантира единствено едно лице, което е извън системата и което има доверие на останалите партньори – вътрешни и външни.
- Външния министър Георг Георгиев ме изненада...
- Той ми е бил студент, това вече е скандално, защото показва колко съм остарял. Той все пак беше заместник на Екатерина Захариева. Има сега една вълна на млади министри на външните работи в доста европейски страни. Това е някакъв вид излизане на онези стари кадри, завършили МГИМО в Москва. Повече от половината ни дипломатически кадри от кариерата са съветски възпитаници. И ето сега един млад човек, който не е бил в други партии, не могат да го упрекнат, че е бил агент на ДС – просто няма как, като е роден през 1990 година.
- Прави впечатление, че ГЕРБ пращат в правителството двамата заместник-председатели на партията Томислав Дончев и Даниел Митов, БСП – ръководството на партията и на парламентарната група Атанас Зафиров и Борислав Гуцанов... Как ще коментирате това?
- Това означава, че имат сериозни намерения за това правителство и не го правят от днес за утре и поради това е възможно тази конструкция да се окаже устойчива. Не виждам в хората на Доган някакъв скрит интерес да я дестабилизират. В момента на тях им е нужно просто да се съхранят и да запазят това, което имат. Като са част от мнозинството е достатъчна гаранция, че няма да ги репресират и ще си гарантират златната акция.
- Правителството е с 4 министри и вицепремиер от БСП, няма ли да бъдат препъни камъни помощта за Украйна, строителството на Белене, вчера служебното правителство сключи договор за купуването на американски противотанкови ракети „Джавелин“...
- Ясно е, че тази БСП не е онази БСП на Корнелия Нинова. Да припомня, че тя участваше в правителство, което снабдяваше Украйна с оръжие, само че твърдеше, че не го прави, пък даваха там не само един патрон, но и гаубици и какво ли още не. Новото ръководство на БСП не са ястреби, тяхната политическа кариера в момента е в своя пик и имат много силен залог това правителство да изкара максимално дълго, за тях персонално това е жизнено важно. Когато има такива персонални залози, можем да бъдем спокойни, че партньорството няма да се подкопава. Те ще си получат поле за изява на социална политика, освен това видяхме, че и Борисов направи някакъв завой към тях. Няма да има възторжени лозунги, че подкрепяме Украйна, но това ще си става, като ще се внимава тази тема да не се споменава, но ще си правят каквото трябва.
- Според вас кой може да дръпне черджето на правителството „Желязков“?
- Този, който може да дръпне черджето специално на този кабинет, е президентът Радев. Аз отдавна твърдя, че той си има две партии в парламента – ИТН и БСП. След махането на Нинова БСП си е съвсем, съвсем негова. Там има хора от инициативните му комитети, там са най-големите му апологети. Между другото, ИТН са свикали някакъв съвет в събота и може да сменят Слави Трифонов. Докато върви достлука между президента и ГЕРБ, може да очакваме, че кабинетът ще бъде стабилен. В момента, в който стане някакъв конфликт между тях, той може да дестабилизира мнозинството през тези две партии, защото те ще направят това, което той им каже.
- Как ще работят, според вас, тези три плюс една партии, които са доста далеч в идеологическо отношение?
- О, нормално ще си работят. Има достатъчно гаранции, че партиите вътре взаимно ще се контролират. В работата си те ще бъдат кооперативни и безпроблемни като са си разделили градинката и всеки си вади своята ряпа. Не им трябва да се изявяват като политикани и да правят култови реформи – тези работи са за ППДБ. В това мнозинство ще има много по-малко проблеми, отколкото ако в него бе влязла ДБ – щеше да има непрекъснато скандали и търсене на повод за някакви драми. Както вървяха преговорите тихо и спокойно, така ще върви и управлението.
- Къде ще падне тежестта на управлението – върху правителството или върху парламента?
- В парламента. Ако са договорили някаква законодателна рамка, в парламента трябва някой да я движи. В НС ще се договарят политиките между депутатите, там ще има усилени дискусии и дебати, което ще повиши важността на парламентарните комисии. Предполагам, че основна роля тук ще играят Бойко Борисов и Наталия Киселова. Защото рамката ще зависи от депутатите, а не от министрите.
- Какво ще стане с ППДБ? Как ще се държат като опозиция, колко време биха изтраяли?
- Възможно е да се тръшкат, да припадат и да организират протести, но е възможно и да изчакат малко. Защото дори и да дестабилизират това правителство, няма гаранция, че в един следващ момент те ще бъдат в по-добра позиция. Особено ПП, които в момента са доста по-зле от ДБ. Като опозиция те нямат друга работа, освен да вдигат врява от парламентарната трибуна.
- Може ли Конституционният съд за излезе с решение, че „Величие“ ще влезе в парламента? Това ще намали депутатите от мнозинството от 126 на критичните 121?
- Според мен няма такъв вариант. Преговорите за правителство отнеха два месеца и президентът даваше това време не защото не могат да се разберат за един месец или за една седмица, а просто да изчакат да се преброят бюлетините. Сега фактологическата обстановка е изяснена и след като тръгнаха да правят кабинета това означава, че те имат информация, че преброяването на гласовете няма да доведе до такава преконфигурация в парламента, че те да останат без мнозинство. Ако не бяха сигурни в информацията, че „Величие“ няма да влезе в НС, не биха тръгнали да правят правителство.
Нашият гост
Стойчо Стойчев е роден е в Шумен на 7 януари 1983 г. Завършва Софийския университет (бакалавър, 2001-2005 и магистър, 2005-2006. През 2010 г. защитава дисертация на тема “Европеизация на представителния елит в България: измерения и ефекти”. Доцент в Софийския университет от 2018 г. Началник на кабинета на министъра на образованието и науката (2014). Съветник на вицепремиера и министър на вътрешните работи на Република България.
Доц. Стойчев е ръководител на Лабораторията за изборни системи и технологии (ЛИСТ) и преподавател по анализ на политическия риск и противодействие на организираната престъпност в катедра “Политология” на Софийския университет “Св. Климент Охридски”.
Интересите му са в областта на организираната престъпност, криминални пазари, анализ на политическия риск, избори и прогнозиране.
Коментари
Регистрирай се, за да коментираш