Елен Герджиков, председател на Столичния общински съвет, пред „Труд“: Княжевският лифт ще бъде възстановен, имаме два варианта

Системите за безопасност на метрото показаха, че сигурността му е гарантирана

Предстои гласуването на бюджета на Столичната община. Къде ще бъдат инвестирани парите на софиянци ще стане ясно, след като общинските съветници се произнесат за него. Защо се стигна до аварията при третия лъч на метрото, ще бъде ли възстановен най-после Княжевският лифт, какво се предвижда за запазване на известни културни обекти в столицата. По тези и други въпроси разговаряме с г-н Елен Герджиков.

- Г-н Герджиков, вече се разбра какви са приоритетите на Общината според представения бюджет за 2021-а. Кога обаче ще бъде гласуван от СОС?
- Процедурата за приемането на бюджета на СО е ясно разписана. Тази година заради извънредното положение сроковете са малко по-дълги. Бюджетът следва да бъде внесен за разглеждане от комисиите на СОС до 15 февруари. След това в двуседмичен срок Общинският съвет трябва да го разгледа и гласува. Междувременно рамката на бюджета беше представена от зам.- кмета Дончо Барбалов на всички Общински съветници в поредица от онлайн срещи с различните политически групи. Видя се ясно, че извън делегираните от държавата дейности парите на софиянци ще бъдат инвестирани в три стратегически за града ни направления. Първо, за завършване на транспортните рингове на София с цел облекчаване на трафика и намаляване с една трета на преминаванията през центъра на града. Второ, строителство и ремонт на образователна инфраструктура - училища и детски градини, с цел решаване на проблема с недостига на места в градините за деца от 3 до 6 години. Специална програма, приета от СОС, предвижда това да се случи в рамките на три години. И трето, инвестиции в чиста околно среда. Тук имам предвид най-вече проекти, които ще допринесат за подобряване качеството на въздуха - екологичен градски транспорт, подмяна на замърсяващи отоплителни уреди и т. н.

- Какви вреди в цифри донесе пандемията от COVID-19 на финансовата стабилност на Столичната община? Имате ли план за преодоляването на загубите?
- Без съмнение COVID пандемията и икономическата криза се отразиха и на София. През изминалата година се наложи два пъти СОС да гласува актуализация на бюджета. Макар че успяхме да запазим финансовата стабилност на общината, ударът е основно по градския транспорт. Близо 52 млн. лв. по-малко са приходите само за 2020 г. в транспортните дружества. По време на извънредната обстановка, а и след това пътниците чувствително намаляха, но разходите по обслужването на градската мрежа останаха същите. С помощта на тикет системата, която е готова, политиката на Общината в тази област ще стане по-гъвкава и ще се направи оптимизация на маршрутите и разписанията. Всички необходими устройства вече са монтирани, включително и по третата линия на метрото. Две от основните функционалности на системата работят още от декември - видеонаблюдението и мониторингът на пътникопотока. Заявката на директора на Централната градска мобилност е, че от май цялата система ще функционира.

- Всички се радваме на новите еко автобуси, на модерните трамваи и тролеи. Но все още се движат и „антики“. Ще изчезнат ли те скоро?
- Отново ще се върна на бюджета за 2021-а, защото там се крие и отговорът на Вашия въпрос. Над 172,5 млн. лв. са инвестициите за довършване на метрото, в това число са включени нови метровлакове и основен ремонт на стари, както и доставката на 25 нови трамвая, 82 електробуса и 30 тролея, с които тролейбусният транспорт ще бъде обновен напълно.

- Споменахте метрото, кажете нещо повече за причините за аварията на метрото при „Хаджи Димитър“?
- На брифинг пред медиите, както и на извънредно заседание на комисията по транспорт пред общинските съветници, директорът на „Метрополитен“ проф. Братоев представи подробно резултатите от проверката на експертите. Те установяват комплексни причини, основната от които е, че нивото на подпочвените води в този район се е повишило форсмажорно. Но аз не искам да влизам в детайли, защото това е работа на специалистите, а темата не трябва да се политизира. Най-важното, според мен, е, че в тази аварийна ситуация системите за сигурност и безопасност в метрото са показали своята ефективност и сигурността в метрото е гарантирана. Навременното спиране на движението е предотвратило инцидент с пътници и увреждане на метровлакове. Другият важен за софиянци факт е, че за отстраняването на аварията Столичната община няма да плати и една стотинка. Договорите с изпълнителите, които са правени по международни стандарти, гарантират това. Надявам се съвсем скоро от „Метрополитен“ да получим и конкретна информация за срока, в който движението в този участък ще бъде възстановено.

- Какво в най-скоро време ще се промени в центъра на София? Кореняците софиянци са особено чувствителни към промените: те желаят да се запази духът на бароковата и необарокова архитектура, но да притежават модерна инфраструктура.
- В края на миналата година, общинският съвет прие първата у нас Наредба за градска среда. Повече от година продължи работата по документа, като в изготвянето му се включиха както Общински съветници от различни политически групи, така и представители на професионалните съсловия. Целта е да се въведат ясни правила за всеки етап на планирането, проектирането, изграждането и оборудването на градските пространства, сградите и архитектурните ансамбли. С новите нормативни изисквания ще трябва да се съобразяват изпълнителите на реконструкции, пристрояване и надстрояване, основни ремонти на сгради и съоръжения, улици и площади.

- Особено дразнещи са стари сгради, изоставени, неподдържани и рушащи се. Много от тях са опасни. Има ли идеи да се промени законодателството, така че Столичната община да се погрижи за тези сгради, независимо от мнението на собствениците?
- Напълно съм съгласен. Дразнещо, дори вбесяващо е толкова красиви и емблематични сгради да тънат в разруха. За съжаление, често собствениците им оставят на времето да ги срути или понякога случайно се палят, защото е много по-изгодно за тях това, отколкото да ги реставрират. Такъв беше случаят с „Къща Шапкарева“. За щастие, след дългогодишното настояване на Столична община и гражданските реакции заради поредния инцидент, тя ще бъде спасена. Вече получи статут като единична архитектурно-строителна недвижима културна ценност, с предварителна категория „ансамблово значение“ и след като министърът на културата издаде заповед, главният архитект на София ще предприеме нужните действия за издаване на нов ПУП, който СОС да приеме, с цел запазване на сградата. По отношение на друга знакова къща - „Славеева“, намираща се близо до Руски паметник, и появилите се твърдения, че ще се надстроява, трябва да е ясно, че направление „Архитектура и градоустройство“ е върнало намеренията за преустройство на сградата и категорично ще възразяваме на сценарии, които водят до неприемливи компромиси с нейните оригинални параметри и визия. Когато купуваш културна ценност, трябва да я стопанисваш като такава.

- Кога да очакваме реализирането на проекта за площад „Света Неделя“? 
- Цялата подземна инфраструктура на площад „Света Неделя“ е за пълна подмяна. До края на март италианско студио „Фуксас“, спечелило международния архитектурен конкурс за реконструкция на пространството, трябва да приключи с инвестиционния проект. Успоредно с това, Общината подготвя подмяната на подземната инфраструктура, включително и обновяване на трамвайното трасе, за да може едва след това да започне работата по ремонта на настилките.

- Предвиден ли е ремонт през 2021 г. на Къща-музей „Пейо Яворов“, която от година и половина е собственост на Столичната община?
- Столичната община извървя дълъг и нелек път, за да стигне до закупуването на емблематичната къща. Това е първият случай, в който подобен обект с важно културно значение се придобива от местната власт. В момента се завършват проектните предложения и след това предстои да започне специален конструктивен ремонт, който да гарантира устойчивостта на сградата.

- Как може да се върне културния живот на площад „Славейков“ и кога?
- Във връзка с пандемичната обстановка общинските културни институти насочиха усилията си към събития на открито. Общинските театри, Градската галерия, Столична библиотека и програма „Култура“ изцяло промениха фокуса си, за да могат да стигнат до повече хора в безопасна среда. И съвсем естествено площад „Славейков“ стана предпочитано място за това - там се провеждат четения, концерти, детски програми. Има идея, която аз намирам за много добра, площадът да стане домакин на част от Лятната културна програма на Столичната община.

- Ваш приоритет е Природен парк „Витоша“ - кога софиянци ще се возят на нови лифтове?
- Княжевският лифт ще бъде възстановен. Кметът г-жа Йорданка Фандъкова пое този ангажимент и предприе конкретни стъпки по изпълнението му. На среща с министрите на земеделието и на околната среда и водите - г-жа Танева и г-н Димитров, на която бях поканен и аз, се разбра, че има два варианта за възстановяване на съоръженията без промяна в Плана за управление на парка. При варианта, в който са необходими промени в местата на стълбовете, трябва да се изработи и Специализиран подробен устройствен план. Процедурата за това вече е задействана и е получено одобрено от РИОСВ задание за изработването на такъв план. Собственикът, който заявява пред всички ни, че желае и е готов да възстанови Княжевския лифт, сега трябва да го докаже като внесе заданието за предварително съгласуване от Министерството на земеделието. Твърденията му от последните дни, че тази процедура е незаконна, категорично не отговарят на истината и това беше установено още на тристранната среща, за която споменах. Общината вече е изпратила указателно писмо до него да внесе заданието. Ако това все пак не се случи, ще инициираме такова внасяне по служебен път.

- Предстоят парламентарните избори - ще се отразят ли те на работата в Общината? Очаквате ли повече критики и откровен хейт? Как ще се справите?
- Краткият отговор е „да“. За съжаление, част от колегите от опозицията са в предизборна кампания за парламентарните избори още от полагането на клетва като Общински съветници. Често използват трибуната на Общинския съвет за личните или партийните си амбиции за изява. Аргументацията „за“ или „против“ дадено предложение не рядко се заменя с епитети и квалификации, които са несъвместими с нормалния политически дискурс. И колкото повече се доближаваме до датата на изборите, толкова повече тази тенденция се задълбочава. Все пак, длъжен съм да кажа, че това далеч не се отнася до всички съветници. Има колеги, чиито приоритет не е четенето на политически декларации, а четенето на самите доклади до СОС. Така че, макар и трудно, Общинският съвет успява да свърши своята работа. Иска ми се да вярвам, че след парламентарния вот, фокусът на дискусиите в Общинския съвет отново ще е насочен само и единствено към подобряване качеството на живот в града ни.

Нашият гост
Елен Герджиков е роден на 7 юни 1972 г. в София. Завършил е философия и политология в СУ „Св. Климент Охридски“. До 2007-а година се занимава с частен бизнес в областта на мениджмънта, маркетинга и рекламата. Три мандата е общински съветник от ГЕРБ и от 2012-а година е председател на Столичния общински съвет. Автор е на посланията на партията в предизборните кампании и член на Националния предизборен щаб.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Интервюта