Има риск за здравето на хората
Представители на правителството на Кирил Петков се опитаха да заметат провала на кабинета в стопанисването и строителството на пътища и да избягат от отговорност за случващото се в страната.
На специална пресконференция в Министерски съвет зам.-министрите на финансите Андрей Цеков и на регионалното развитие Ивайло Стайков, както и Настимир Ананиев, председател на парламентарната Комисия по регионална политика и депутат от ПП признаха, че от 30 септември няма да има текущ ремонт и поддръжка на пътищата в страната. Но обясниха, че виновни за това са от Агенция „Пътна инфраструктура“.
С решенията си АПИ на практика поставя изпълнителната власт в невъзможност да възложи по прозрачен начин ремонта и поддръжката на републиканската пътна мрежа, включително през предстоящия зимен сезон, коментира Андрей Цеков. Но в действителност АПИ е част от изпълнителната власт и отговорност за дейността ѝ носи премиерът в оставка Кирил Петков.
Реално обаче Кирил Петков и министърът на финансите в оставка Асен Василев се скриха от проблема и оставиха зам.-министри да обясняват кой е виновен за създадената ситуация. А в обясненията си те използваха принципа крадецът вика дръжте крадеца.
За проблема с поддържането на пътищата след 30 септември няколко дни по-рано алармираха от Българска браншова камара „Пътища“. Проблемът е в това, че на 20 април парламентът е гласувал, по досегашните договори за текущ ремонт и поддръжка може да се възлагат дейности до 30 септември. Идеята е била дотогава да бъдат проведени обществени поръчки и да бъдат определени други фирми, които да поддържат пътищата. Това обаче още не е направено. Зам.-министърът на финансите Андрей Цеков на брифинга в Министерски съвет излъга, че пътно строителните фирми искат да продължат дейността си по досегашните договори и затова. Ден по-рано строителните фирми заявиха, че биха искали договорите им да бъдат прекратени от АПИ. Причината за това е, че за възлаганите по тях дейности не им плащат. Освен това договорите са сключени на стари цени, преди високата инфлация от последните месеци. Затова фирмите извършват дейностите само, защото по договорите дължат неустойка при неизпълнение в размер на 100%. Ако сега бъдат направени процедури за избор на фирми изпълнители цените ще бъдат значително по-високи.
Андрей Цеков призна, че през следващите 6-7 месеца няма да има кой да поддържа пътищата в страната. Това поставя под риск общественото здраве и е повод да се търси политическа, административно-наказателна и наказателна отговорност, заяви той. Но се опита да обясни, че изпълнителната власт, а всъщност АПИ е част от тази изпълнителна власт, не е знаела, че обществените поръчки за избор на нови фирми са прекратени и няма да може да бъдат проведени в срока до 30 септември. Обясненията на Андрей Цеков обаче също са пълна лъжа, защото още в средата на месец май медиите съобщиха, че обществените поръчки за ремонт на пътищата са обжалвани, ще бъдат спрени и до 30 септември няма да може да бъдат проведени нови. От тогава обаче правителството на Кирил Петков доскорошното мнозинство в парламента не са предприели никакви стъпки за решаване на проблема. А на въпросите какво става с пътищата след 30 септември Андрей Цеков обясни, че това е работа на АПИ.
Коментари
Регистрирай се, за да коментираш