И огънят погълна еретика...

Прогонването на еретеците от последното им убежище - замъка Монсегюр, средновековна гравюра.

Живият класик на българската литература академик Антон Дончев навършва 90 г. на 14 т. м. За да отбележи годишнината, “Труд” публикува поредица от творби на писателя, подбрани лично от него. Днес представяме още една глава от неговия роман “Странният рицар на Свещената книга”, публикуван за първи път през 1988 г. В него се разказва за пренасянето на Свещената книга на българските богомили до албигойците (катари) в Южна Франция и битката при Монсегюр през 1244 г. По това време е и Албигойският кръстоносен поход, организиран от Римокатолическата църква - 20-годишна военна операция с цел да се унищожи ереста на катарите в Лангедок. Последната крепост на албигойците е Монсегюр в Пиренеите. Тя е превзета от папските войски през април 1244 г. и еретиците, които отказват да се покаят, са изгорени на клада. След това събитие албигойството изчезва от историческата сцена.

Откъс от “Странният рицар на Свещената книга”

Булгари се наричат всички албигойци от Черното до Северното море

Антон Дончев

Стояхме под стените на Лаверор, укрепено селище върху хълм, увенчан от здрави крепостни зидове. Вътре бяха еретиците, наоколо се ширеше станът на обсадителите.

Аз с Доминиканеца стоях под Лаверор, защото оттук трябваше да излезе трубадурът Пейре от Муасак, за да тръгне към Търнов - да вземе Свещената книга. На петстотин разкрача от крепостта, докъдето не стигаха стрелите на арбалетите, земята се беше разтворила и показваше огнените си недра. По повеля на Доминиканеца бе изкопана огромна яма - зинала двайсет стъпки. В нея бе струпана клада. След бурните пламъци, които пропъдиха кръстоносците далеч от огъня, кладата изгоря и се слегна. Ямата се напълни с жар, като съсъд с течен огън.

Ярките разтопени главни бяха наредени като върху решетка, а огненият дъх идеше някъде отдолу. Дали ямата не слизаше като гърло на вулкан до сърцето на земята? И там навярно беше преизподнята.

Край ямата стояхме ние - палачите и аз, Доминиканеца и дузина рицари. Всички носехме бели кръстове върху плащовете.

Срещу нас, по-близо до ямата, стояха скупчени двайсетина пленени еретици с ръце, вързани зад гърба. Макар да беше ярко пладне, червената светлина на жарта ги огряваше със зловещо сияние.

Монахът оглеждаше малкото стадо от пленници. Изведнъж, без да се колебае, посочи някакъв човек, застанал някъде по средата.

Двамина от мъжете без лица, оковани в шлемовете, изтласкаха мъжа пред Доминиканеца. Пленникът застана на крачка пред нас.

С ужас открих, че той ми прилича по осанка, по ръст и дори по лице. Би могъл да бъде някой от моите петима братя.

Монахът вдигна пред лицето на еретика сребърно разпятие, окървавено от червеното сияние на огъня. Усещах, че кръстът е топъл като човешка плът. Доминиканеца каза:
- Клетнико, целуни кръста и се откажи от твоята трижди прокълната ерес.

Мъжът отговори на провансалски с твърд и ясен глас, но си личеше, че е чужденец.
- Не бива да целувам кръста, на който е разпнат нашият Спасител.

Монахът каза:
- Ти се осмеляваш да скверниш Светия кръст? 

Мъжът каза:
- Това не е светиня, а оръдие за изтезание.

Монахът попита:
- Кой си ти? Мъжът отговори:
- Боян от Земен.

Монахът попита:
- Българин ли си? 

Мъжът отговори:
- Българин съм.

Това всъщност не значеше, че е роден българин, защото бугри и булгари се наричаха, кажи-речи, всички еретици от Черното до Северното море.

Тогава Доминиканеца с рязко движение смъкна от плещите на мъжа окъсания черен плащ. После безстрашно пристъпи до ръба на адската яма и метна дрехата върху огъня. Но плащът не падна върху жарта, дори не я докосна, а се вдигна нагоре, издухан от жаркия дъх на огъня. И се разлюля, и размята, та полетя над ямата като обезумял прилеп или пияна гигантска пеперуда. Внезапно пламна, изгоря - и се вдигна нагоре на парцали сива пепел.

Доминиканеца отново застана пред еретика, а лицето му лъщеше от пот, като че ли бе почнал да се топи. И каза:
- След миг тялото ти ще се превърне в пепел като този плащ.

Мъжът тихо отговори:
- Моето тяло ще умре, защото е творение на Сатаната. Но духът ми ще излети в небето като този плащ.

Монахът каза:
- Да. Но това е твоето тяло, клетнико. И в моя власт е да те спася или да те предам на огъня.

Стори ми се, че монахът пита не като съдник и инквизитор, но като човек, който иска да научи нещо съкровено и тайно за другия човек, за себе си, а и за всички хора. Дали се надяваше, че този син на смъртта ще му разкрие душата си и ще му предаде някакво откровение? Не беше ли питал с тези думи и други клетници в мига на последното причастие?

Тогава изведнъж разбрах, че говори на мене. В главата ми звънна, в очите ми светна, сякаш върху мен се срина и разсипа на хиляди огледални късове огромен покрив от прозрачен лед.

Оня човек насреща, този еретик - той беше мой брат. Неговите думи можеха да бъдат и мои думи - чаках ги. Огънят бучеше. Отдалече идеше отчаяната песен на еретиците върху стените на Лаверор.

Мъжът каза:
- Само душата ми е от Бога. Всичко друго е на дявола. Нима Бог е направил този свят пълен с насилие, плач и злини? Той трябва да се разруши и да се построи отново.

Аз? Как бих отговорил аз? Безпощадно си признах, че в какъвто и бог да вярвам, към каквото и учение и братство да принадлежа, щях да отговоря: “Признавам всичко, което поискаш. Само да остана жив.” После все някак щях да се измъкна и да се върна при Бога и при братството. Мъжеството на човека, който можеше да бъде мой брат, не беше по моите плещи.

Доминиканеца за първи път сведе глава и се загледа в сребърния кръст, който сега държеше притиснат до гърдите си.

И докато Доминиканеца гледаше кръста, Боян от Земен погледна към мене. И ме видя.

Лицето му се преобрази. То беше измъчено, но по него нямаше рани и кръв, а червеното сияние на жарта му придаваше странна сила и жизненост. Той ме видя и ме позна. Или се удиви, че вижда като че ли себе си? Не зная. Ето този израз на лицето му и този поглед не мога да разгадая вече трийсет години. Дали не реши, че той може да си отиде, защото оставам аз - същият като него? И с мене той - или част от него - ще остане да живее. Ако е така... Наистина не зная. Доминиканеца уморено изрече:
- В огъня.
Двамина от пратениците на преизподнята с железните лица тръгнаха към еретика. Но той пристъпи към огнената яма - една, две, три широки стъпки, спря се, погледна ме, после се оттласна с могъщ отскок и отлепи окървавените си стъпала от калната земя. И падна по лице в жарта. А тя се разтвори, сякаш беше огнена лава, защото жарта пазеше очертанията си, но вече бе куха и се покриваше със сребърна пепел. И огънят погълна еретика - човека, който се нарече Боян от Земен.

Пленените еретици писнаха с един глас от двайсет гърла. Писна и далечната, но не чак дотам далечна крепост. Пищеше и някакво ято диви гъски високо в небето с гласовете на отчаяни, прокълнати души.

До монаха приближи един от железноглавите и рече с глас, който кънтеше изпод шлема му:
- А останалите?

Монахът му обърна гръб, погледна ме в очите и каза:
- В огъня.

Задгробният глас изрече:
- Сред глутницата от вълци може да има и заблудени овце. Измежду еретиците може да има и добри католици.

Монахът каза:
- Избийте ги всичките. Бог ще съумее да различи своите на небето.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Култура