Изводи от местните избори на 29 октомври

В общините, в които недействителните бюлетини за общински съветници са 28%, 30% или 34% от гласувалите е необходимо специално внимание на какво се дължи това положение.

Ниската избирателна активност продължава да се снижава при всеки вот, които произвеждаме

Протоколите, грешките и поправките в тях - предстои тепърва анализът за случилото се

Деветите демократични общи местни избори (от 1991 г. насам), които се произведоха миналата неделя, ни показаха както разнообразие от всички възможни правни положения на организацията на изборния процес, така и букет от човешки емоции (от гняв през недоумение и ступор до смях през сълзи). Емоциите ще ни държат и в деня на балотажите от голямата Столична община и районите в София, Пловдив и Варна до най-малките кметства.

А всичко започна уж навреме - президентът насрочи изборите за общински съветници и за кметове на 29 октомври 2023 г. със свой указ №146 в края на юли (Обн., ДВ, бр. 67 от 04.08.2023 г.).

Проблемите, на които станахме свидетели, са няколко. На първо място, прави впечатление ниската избирателна активност, която продължава да се снижава не само при местни избори, но и при всички избори, които произвеждаме. По данни на ЦИК от 6 038 622 избиратели, които отговарят на изискванията за уседналост, правото си на глас са упражнили 2 713 979 граждани с избирателни права или 44.94% от всички. При предишните местни избори през 2019 г. тя бе 49.76%, а през 2015 г. - 53.60%.

Разяснителната кампания как да се гласува беше много кратка и пестелива. Това е една от причините (наред с липсата на машини за гласуване) за значителния брой недействителни бюлетини. На произведени предишни местни избори съответно през 2015 г. и 2019 г. броят на недействителните гласове също беше значителен, като основно те идваха от вота за общински съветници. През 2015 г. за общински съветници - 464 000. Четири години по-късно през 2019 г. недействителните бюлетини за общински съветници са били 466 000 или 15% от упражнилите право на глас, които тогава са били малко над 3 млн. граждани с избирателни права. На отминалите избори в неделя 413 701 (по предварителни изчисления това са 17,14% без София и 15,46% за цялата страна) са недействителните бюлетини за общински съветници в цялата страна, като в редица областни градове има между 10 и 20% невалидни бюлетини за общински съветници, а в някои по-малки общини броят им достига дори до 30% от бюлетините в изборната кутия. Като най-висок е процента в община Луковит (33% са недействителните гласове), следват ги общините Брусарци и Димово с по 30% недействителни бюлетини за общински съветници. Недействителни бюлетини има и в най-големите областни градове, така във Враца са 17%, в Бургас са 13,6%, а в Пловдив - близо 10%, във Варна - 7%, а в София-град броят им е 17 869 или 4,9% от всички подадени бюлетини.

В общините, в които недействителните бюлетини за общински съветници са 28%, 30% или 34% от гласувалите е необходимо специално внимание на какво се дължи това положение, защото това е партията с най-голямо представителство - на недействителния глас. ЦИК трябва да направи анализ на причините, довели до този брой недействителни гласове.

Друг проблем, който ще излезе в следващите дни, е с протоколите на секционните избирателни комисии. Грешките и поправките в тях предстои тепърва също да бъдат анализирани. Обученията не бяха достатъчни.

Разбира се, най-големият проблем от 29 октомври е липсата на машини в секциите. Още през август имаше доста медийни участия на тема „Машините“. На 21 септември в Народното събрание беше създадена Временна парламентарна комисия за проучване на всички факти и обстоятелства, свързани със сигурността на машинното гласуване. Комисията е провела вече две заседания (03/10 и 17/10) и едно се провали (31/10).

Връщайки назад събитията не може да не ни направи впечатление, че всяка една институция по веригата на организацията на вота с машини се е забавила (ЦИК, публично-частното партньорство със „Сиела-Норма“) и тази забава в последната седмица преди вота доведе както до късно изпратеното от Министерството на електронното управление съвместно с Българския институт за стандартизация и Българския институт по метрология удостоверяване на съответствието на техническите устройства за машинно гласуване (по смисъла на чл. 213а от Изборния кодекс).

Със свое Решение №2819-МИ от 27.10.2023 г. (от 20,05 ч.) относно начина на гласуване в изборите за общински съветници и за кметове на 29 октомври 2023 г. ЦИК реши, че на изборите за общински съветници и за кметове на 29 октомври 2023 г., както и на евентуален втори тур на изборите за кметове на 5 ноември 2023 г. гласуването във всички избирателни секции се произвежда само с хартиени бюлетини. До решението на ЦИК се стигна след постъпила справка от Държавна агенция „Национална сигурност“ (вх. №МИ-23-141/26.10.2023 г.) относно среща на 20 октомври в Министерството на електронното управление, където се е провеждал процесът по доверено изграждане на софтуера за машините за гласуване. След края му заместник-министърът Михаил Стойнов е заснел с мобилния си телефон всички стъпки по изграждане на изходния код на софтуера на машините. Според ДАНС той качил информацията на флаш памет, с което е нарушил правилата и е копирал софтуер.

Срещу Решението имаше 10 жалби пред ВАС. В понеделник (31/10 в 20,15 ч.) Съдът прие, че преди решението на ЦИК за него, а и към момента на произнасяне на решението на Съда, не е установено съответствието на машините. Относно гласуването на 29 октомври 2023 г. ВАС потвърждава законосъобразността на решението на ЦИК, като заявява: „Към момента на вземане на обжалваното решение на ЦИК, няма издадено решение за удостоверяване съгласно чл. 213а от Изборния кодекс, за което Комисията е била уведомена от министъра на електронното управление с цитираното в мотивите писмо (б. м., вх. №МИ-04-72 от 27 октомври 2023 г. относно удостоверяване на съответствието на доставения тип техническо устройство за машинно гласуване с изискванията по чл. 213, ал. 3 ИК и изискванията на техническата спецификация). Такова съгласуване е постъпило след приемане на обжалваното решение от Централната избирателна комисия, което е подписано от Български институт за стандартизация, Български институт по метрология и заместник-министър на министерството на електронното управление. Последният е бил определен да извършва тези действия със Заповед №МЕУ-14646/19.09.2023 г. на министъра на електронното управление“.

Спорният въпрос по делото пред ВАС и след постановеното решение е дали установяването на съответствието на машините е правомощие лично на министъра на електронното управление или може да бъде делегирано. В решението си ВАС заключава, че заповедта, с която г-н Йоловски е делегирал удостоверяването на съответствието на машините за изборите на заместника си, е незаконосъобразна, както и извършените след това от заместник-министъра действия, включително издаденото решение за удостоверяване на съответствието. ВАС заявява, че това е достатъчно основание да се приеме, че не е установено съответствие на машините по предвидения ред и от компетентните органи, а това „препятства гарантирането на принципите по чл. 3 на Изборния кодекс за прозрачност и сигурност на машинното гласуване“.

В неделя предстои втори тур в изборите за кметове на общини, райони и кметства. Използването на машините вероятно ще е във възможностите на Министерство на електронното управление. Но разговорът за използването на машините ще се разгори не само във Временната парламентарна комисия, но и в Комисията по правни въпроси ако се предложи неговата отмяна. Вложените ресурси ще отидат ей така на вятъра.

Въвеждането на машините като начин на гласуване през 2014 г., тяхното отлагане (2017-2019), преобразуването им в принтери (2022) и неизползването им в неделя (2023) показва, че отново сме евтини на брашното, но скъпи на триците. Но може би търговията с трици всъщност е много по-печеливша.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Анализи