Изобретения убиват своите създатели

Ото Лилиентал прави повече от 2 000 полета, преди да загине с направения от него делтапланер.

Трагична случайност, безразсъдство или неразумна храброст погубват учени

Откритията движат напред човешката цивилизация

Всеки изобретател е мечтател по природа, само вярата, че невъзможното е постижимо, му позволява да прави открития, движейки напред цялата цивилизация. Зад почти всяко важно изобретение стоят стотици и хиляди неуспешни опити. Понякога причиняват фалит, загуба на имидж и репутация. Някои изобретатели губят връзка с реалността, оказвайки се в положението на изгнаници. Често има случаи, когато собственото изобретение буквално убива своя създател.

Делтапланер (Ото Лилиентал)

Братя Райт правят първия контролиран полет със самолет. Въпреки това опити за издигане в небето са правени преди тях. Например Ото Лилиентал е известен като „летящия човек“. Германският изобретател е смятан за един от пионерите на авиацията, вдъхновен от реенето на птиците. Неговите машини никога не успяват да прекосят океан или да прелетят над територията на няколко държави. Въпреки това първите делтапланери показват потенциал. За разлика от огромните балони, устройствата на Лилиентал са компактни и не изискват резерви от гориво.

Вестниците и списанията от 1890 г. пишат с възхищение за опитите за завладяване на стихията на въздуха. Това повишава авторитета на Ото Лилиентал, който на свой ред убеждава широката общественост в необходимостта от овладяване на полет с високи скорости.

През живота си Ото прави повече от 2 000 полета, внимателно документира резултатите и постоянно търси най-добрия дизайн на крилата. В крайна сметка той успява. Концепцията за модерни самолетни крила произхожда от работата на немския изобретател. Ото Лилиентал планира масово производство на планери, но на 9 август 1896 г. се случва трагедия. Очевидци разказват, че делтапланерът му увисва във въздуха, след което се завърта и се разбива като камък на земята. Ото Лилиентал получава сериозни наранявания и умира на следващия ден.

Подводница (Джон Дей)

Джон Дей е роден през 1740 г. и посвещава живота си на конструкторското дело. Трудно е да се каже кой е първият и истински изобретател на подводницата. Опити за потъване на дъното на океана са правени още през Средновековието, а може би и по-рано. Джон също се стреми да изследва морските дълбини. Той прави машина с широка автономност без никакви маркучи.

Дървеното устройство, наречено "Камера за гмуркане", е изобретено през 1774 г. Остава само да се провери неговата ефективност. Джон Дей не се слави с богатството си, което означава, че трябва лично да играе ролята на тестов обект.
Подводницата е изтеглена до мястото на гмуркане от кораба "Мария". Джон взема на борда няколко свещи, малък запас от храна и вода. Вътре в лодката има достатъчно място за окачване на хамак. Изобретателят трябва да прекара 12 часа под вода. Във всеки случай той има такова намерение и изглежда уверен в успеха си. Рано сутринта на 22 юни подводницата е откачена от кораба и става ясно, че изчисленията на Джон са грешни. Вместо плавно гмуркане, лодката бързо се потопява в морските дълбини и никога не изплува. Не е известно каква точно причинява смъртта на Джон. Може би се е задавил или успешно е достигнал дъното, където е умрял, когато кислородът му е свършил.

Купе вагон (Уебстър Вагнер)

Уебстър Вагнер започва кариерата си като успешен предприемач, по-късно става известен политик. В средата на 19 век Ню Йорк преживява период на бурно развитие. Градът се разраства с фантастични темпове, така че е необходима нова инфраструктура за удобство на гражданите. Компанията на Вагнер започва с производството на вагони, но скоро пренасочва фокуса си към железопътната индустрия, която изглежда много по-обещаваща.

Уебстър Вагнер не изобретява нищо фундаментално ново, но въвежда модерни стандарти за превоз на пътници. Той излиза с концепцията за спален вагон, където човек има малко лично пространство и може да прекарва дълги часове в относителен комфорт. Такива вагони скоро се превръщат в норма по целия свят, но за първи път са използвани в централната железопътна линия на Ню Йорк.

На 13 януари 1882 г., вече популярен политик, Уебстър Вагнер е на път да обиколи щата като част от предизборната си кампания. Естествено, той предпочита да пътува комфортно в луксозно купе. Следобед два влака се сблъскват в района на залива Хъдсън. Много хора загиват в това бедствие, сред които и самият Вагнер.

Аеровагон (Валериан Абаковски)

Валериан Абаковски проектира своя въздушен аеровагон едва 25-годишен.

Руският изобретател Валериан Иванович Абаковски е роден през 1895 г. в Рига. По това време Латвия е част от Руската империя. Краят на 19-ти и началото на 20-ти век е време на необуздан научно-технически прогрес. Тогава изглежда, че човекът е способен да завладее планетата, покорявайки всички стихии. Появяват се и първите разработки в областта на електрическия транспорт. Валериан Абаковски изучава концепциите за високоскоростни железопътни линии с особен интерес. Може би за Русия това изглежда най-актуално. Свързването на Владивосток с Москва или Рига по такъв начин, че пътуването да отнеме часове, а не дни или седмици, би било фантастично.

На 25 години Валериан проектира своя собствена въздушен аеровагон. Дизайнът е метален корпус, подобен на конвенционален вагон, но с голямо витло отпред (самоходен вагон с двигател). Той трябва да ускори машината до невероятни скорости. Електричеството служи като гориво, което не е необходимо да се зарежда на борда и прави конструкцията лека. На 24 юли 1921 г. се случва инцидент по време на тест на аеровагона. Машината наистина набира скорост, но излиза извън релсите. Много други инженери също загиват заедно с Абаковски.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Мнения