Крадат пари с фалшиви имейли

Измамници изпращат съобщения, че уж дължим пари за доставка

От “Български пощи” не пускат покани за плащане по електронната поща

Искат такса за “неуспешно доставяне до адрес”

Измама, при която използват името на “Български пощи”, циркулира активно в интернет през последните дни. Въпреки че не е нова, потребителите продължават да се връзват на фишинг имейлите. Съобщението, което измамниците изпращат на имейл адреса ви, съдържа информация, че очаквате пратка от Китай чрез “Български пощи”, но поради неуспешен опит за доставка до адрес, трябва да потвърдите, че искате пак да ви бъде доставена или да я вземете от пощенския клон. За целта трябва да потвърдите информацията, след което да платите такса от 4 лева за неуспешната доставка и евентуално новата предстояща доставка от пощальон на адреса, като цъкнете на линк в имейла. В съобщението пише, че ако не направите всичко това, пратката ще бъде върната в Китай.

В линка, оставен за потвърждение, трябва да въведете данните на банковата си карта, с която да платите сумата от 4 лв. В указанията пише, че ще получите 3D парола за операцията. Всеки, който е активирал сигурно плащане с карта в интернет, получава от банката при всяка заявка тази парола чрез съобщение на мобилния си телефон. В случая обаче с тази 3D парола идва и неприятната новина, че трябва да потвърдите плащане в размер на стотици левове, а не тези 4 лв., които си мислите, че дължите. Дори и да не го потвърдите в някои от случаите измамниците успяват само с това, че сте въвели данните от банковата си карта, да изтеглят пари от сметката ви.

Всеки, който е поръчвал пратка от сайт от Китай, знае, че процедурата е съвсем друга. Първо, доставка до адрес от “Български пощи” за пратки от Китай има много рядко. Повечето чужди колети се насочват до пощенски клон в квартала ви. Доставката се калкулира в сумата, която плащате на търговеца, купувайки продуктите от тях, тоест дори да имате такса за пратката, вие я плащате директно на търговеца. А аргументът, че пощальонът не ви е намерил и трябва да платите 4 лева за ново посещение, е лъжа. Дори частните куриерски фирми нямат такава практика - да таксуват за неуспешна доставка, а напротив, и 5 пъти да не ви открият, вие не плащате нищо.

“Български пощи” по принцип не изпраща съобщения, в които събира лични данни, най-малкото данни за платежни инструменти - имам предвид за банкови карти. Често пъти сме наблюдавали измами от типа грешно упътена пратка или неполучена пратка, срещу която на нашите клиенти се изпращат есемеси или съобщения по имейл. Няма такъв вариант, съобщения за плащане по имейл нашите клиенти не получават”, предупреди Деян Дънешки, главен изпълнителен директор на “Български пощи”.

Има такса само при обмитяване

Пратките от Китай са предварително платени

Онлайн комуникацията не е практика на пощите

Деян Дънешки, главен изпълнителен директор на “Български пощи”

Практиката на “Български пощи” е да изпращат СМС с номер на товарителница на пратката, която лесно може да сравните, посещавайки сайта, от който сте си поръчали покупките и да го сравните. А взимайки пакета на каса, не дължите нищо. “Всички пратки, които пристигат към потребителите от Китай, са предварително платени, тъй като те се плащат при точката на подаване, а не при точката на получаване. Единствено се налага плащане, когато пратката се обмитява”, заяви Деян Дънешки, главен изпълнителен директор на “Български пощи”. Затова и плащането онлайн на такси към “Български пощи” е 100% измама.
Преди година отново от името на “Български пощи” бяха изпращани множество имейли, че сте заявили грешен адрес на доставка на пратка от Китай, и за да се коригира адресът, клиентът трябва да плати определена сума. Но заглеждайки се внимателно в името на подателя, може да видим дали той е фалшив или истински. Обикновено, когато е фалшив, е изпратен през някакъв софтуер или програма, както в случая преди година - [email protected].

Ако попаднете на такава измама, може да сигнализирате в Отдел “Киберпрестъпност” - ГДБОП.

19% от хората у нас са подведени от търговци

Българите купуват най-много стоки менте

Потребителите трудно разпознават фалшивите стоки

Фалшивите продукти са от всички сектори - през козметика до играчки.

Българите най-често са подвеждани в ЕС да купуват фалшиви стоки, показва проучването Европейските граждани и интелектуалната собственост (ИС), проведено от Службата на Европейския съюз за интелектуална собственост.

Близо 1 на всеки 10 европейци (9%) твърди, че е бил подведен да купи подправени продукти, като са налице значителни разлики между държавите членки на ЕС. Държавите с по-висок дял на подведени потребители освен България са Румъния (16%) и Унгария (15%). В сравнение с това Швеция (2%) и Дания (3%) са с най-ниските дялове в рамките на ЕС.

Европейските потребители продължават да срещат трудности при разграничаването на оригиналните от фалшивите продукти, показва още проучването. Подправените продукти представляват 6,8% от вноса в ЕС на стойност 121 млрд. евро и обхващат всички сектори: козметика, играчки, вино и напитки, електроника, облекло и дори пестициди.

Те могат да породят сериозни рискове за здравето и безопасността на потребителите, по-конкретно чрез излагане на вредни химикали и други опасности.

Опасенията във връзка с подправени продукти нараснаха по време на пандемията от COVID-19.

Разпространението на подправени лекарствени продукти като антибиотици и обезболяващи препарати, а наскоро и други медицински продукти като лични предпазни средства и маски за лице, постави това явление в центъра на вниманието, тъй като нарушителите се възползват от несигурността на хората във връзка с нововъзникващи лечебни препарати и ваксини, показва изследването.

Припомняме

Хакери изнудват българи с порно

Припомняме, че хиляди българи бяха атакувани през 2020 г. с имейли от хакери, които ги изнудват за пари, защото били записани как гледат порно филми и се самозадоволяват. За да не се разпространи комрометиращият клип, жертвата трябва да плати 1000 лева в биткойнти. Писмата с искането за откуп заляха най-популярните имейл-платформи у нас.

“Здравейте! Аз съм хакер, който има достъп до вашата операционна система. Гледам те вече няколко месеца. Направих видео, което показва как се задоволявате в лявата половина на екрана, а в дясната половина виждате видеото, което сте гледали.

С едно щракване на мишката мога да изпратя това видео до всички ваши имейли и контакти в социалните мрежи. Ако искате да предотвратите това, прехвърлете сумата от 1000 лв.”, гласи заплахата. Бившият шеф на “Киберпрестъпност” в ГДБОП Явор Колев каза за “Труд”, че тази измама е много стара и целта е хората да бъдат уплашени, т. нар. “социален инженеринг”.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Мнения