Караш колело и тротинетка само с каска

В някои страни каските за каращите тротинетки са задължителни, затова и фирмите, които имат такъв бизнес, оставят и каска, която се отключва заедно с тротинетката и клиентът трябва да я сложи.

Предстои промяна в Закона за движение по пътищата

Увеличават глобата от 50 на 100 лева и наказват гологлавите, които карат двуколесни

На пешеходна пътека слизаш и буташ

Каските да станат задължителни за всички, които карат велосипеди и тротинетки, независимо от възрастта им. Заради увеличения брой на пострадали, от КАТ ще настояват тази промяна да бъде включена при разглеждането на промени в Закона за движение по пътищата (ЗДвП) или в проекта за бъдещ изцяло нов закон, казаха експерти пред “Труд news”.

От юли 2020 г. в закона действа текст, който задължава да носят каски всички под 18-годишна възраст, които карат индивидуални електрически превозни средства (чл. 80А, ал.1, т.5). Това се отнася за младежите до 16-годишна възраст, които имат право да управляват тротинетка по градски улици, където разрешената скорост за автомобилите е до 50 км/ч, а също и за навършилите 14 години, на които е разрешено на тротинетка да минават само по велоалеите.

Според пътните полицаи тези правила, както и забраната да се карат тротинетки в зони само за пешеходци, масово се нарушават в големите градове и курортите. Затова предложението е каска да се носи поголовно от тротинеткаджиите от всякакви възрасти. Нещо повече - иска се същото правило, което отдавна е задължително за мотористи, да бъде въведено и за велосипедистите, така че всеки, който управлява двуколесно превозно без каска, да бъде глобяван.

Един и същи проект за промени на ЗДвП бе внесен от провалилото се редовно правителство на Николай Денков в 49-то Народно събрание и от служебното правителство на Димитър Главчев в 50-ото Народно събрание. В него се предлага глобата за липса на предпазен колан или каска от 50 лева да се увеличи двойно - на 100 лева. Задължителното изискване за каски не е записано изрично, но заради множеството злополуки експрети не изключват такъв текст да бъде включен между първо и второ четене. Те обаче са по-скептични дали изобщо сегашният парламент ще стигне до поправките на ЗДвП, ако няма правителство и се отива на избори през октомври. Много е възможно в 51- то Народно събрание вече да влезе изцяло нов проектозакон за ЗДвП, защото вече бяха обявени обществени консултации за неговото съдържание. В такъв случай новите правила и глоби ще могат да се задействат най-рано от началото на 2025 г.

Така или иначе в предложените в момента поправки от МС, има четири допълнителни правила за управляващите тротинетки. В момента те са длъжни да носят дрехи със светлоотразителни елементи, а сега се добавя “или светлоотразителна жилетка”. Второто важно правило е при пресичане на платното за движение на пешеходна пътека да слязат от тротинетката и да я бутат - нещо, което е задължително и за велосипедистите. Забранява им се във време на движение да използват мобилен телефон или друго мобилно устройство за комуникация, ако нямат устройство хендс фрий. И четвърто - да водят животни, ако карат по платното за движение с другите превозни средства.

Предвидените глоби при нарушение на тези нови правила са от 30 до 100 лева.

Богдан Милчев, шеф на Института за пътна безопасност: Нужна е просветна кампания за тротинетките

Високата глоба не може да уплаши никого и да го накара да сложи каска, или да спазва някакви други правила. Специално за използването на тротинетките е нужна широка просветна кампания, организирана от фирмите с такава дейност и от общините, така че хората сами да осъзнаят колко е важно да спазват правилата за безопасност, едно от които е и за каските. Знаете, че преди години масово в България не се закопчаваха предпазни колани в автомобилите, но имаше медийни кампании, при които постепенно хората се убедиха колко е важно да използват това обезопасяване. И не глобите доведоха до пълната промяна. Много от хората са съзнателни и без да е задължително можете да ги видите как управляват с каски и тротинетки, и велосипеди. Затова законът си е закон, независимо дали ще се промени или не, по-важно е родителите, медиите и ние изобщо като общество да обясняваме на младите хора ползите и каските, и от светлоотразителните жилетки, ако искате - и от протекторите за лакти и колена. Нека ги учим да се пазят и да карат внимателно и отговорно, за да не пострадат, а не защото някой ще дойде да ги глоби 100 лева.

Илиян Павлов, зам.-кмет по транспорт и градска мобилност на столична община, пред “Труд news”: Работим върху интеграция между абонаментите за тротинетки и тези за общинския транспорт

Тротинетките са важна част от алтернативната градска мобилност, наравно с велосипедите. В този смисъл следва да се стимулира ползването им, като същевременно се полагат усилия и за регламентиране на скоростта и при операторите за тротинетки под наем - местата, където те се паркират, за да не затрудняват пешеходното движение. По отношение на инфраструктурата за тротинетки - всички изградени велоалеи са и за тротинетките. Така повишаваме безопасността като отделяме различните потоци - пешеходен, автомобилен, вело и тротинетки.

Със заповед на кмета е създадена велосипедна работна група, която цели да разглежда идеи и проекти за велоалеи и да дава становища относно бъдещото развитие на веломрежата, която е от ключова важност и за тротинетките. Провеждаме срещи с представители на операторите на тротинетки под наем, за да можем да си сътрудничим - предстои да обменим данни, които да ни дадат информация кои са най-предпочитаните маршрути, така че да можем приоритетно да работим по инфраструктурата по тези направления.

Центърът за градска мобилност ще предостави данни за активните карти за градски транспорт, така че да може да се направи интеграция между абонаментите за тротинетки и тези за общинския транспорт. Това е важно, защото по този начин пътуващите ще бъдат стимулирани да се довозват до градския с тротинетките и ще се повиши делът на хора, отказали се от личните автомобили.

Необходимо е да се подобри драстично контролът на движението на тротинетките, макар че очевидно се срещат сериозни предизвикателства за това. Пътна полиция изпитва затруднения да контролира дори шофьорите на автомобили, които подлежат на много по-строг регистрационен режим и регулации, но за сметка на това при инциденти, щетите са много по-големи. В този смисъл е редно да се обърне внимание приоритетно на контрола за всички участници в движението и да не се изолират тротинетките.

Въпреки въведените ограничения във Варна

От 1 юли: 10 ранени в болница

Младежи фучат с превишена скорост

Младежки компании с електрически тротинетки фучат из улиците нощем въпреки наложеното ограничение от 25 км/ч.

Даниела Фархи
Труд news, Варна

Десет души с различни травми, получени при инциденти с електрически тротинетки, са потърсили помощ в Спешния център на варненската МБАЛ “Св. Анна” от началото на юли, а средно месечно там постъпват по около 20 пострадали, сред които има и деца, съобщиха за “Труд news” от здравното заведение. При 10% от пациентите се налага хоспитализация за оперативно или консервативно лечение.

Инцидентите не спират, въпреки че в края на април по предложение на групата на ГЕРБ Общинският съвет прие редица ограничения за движението на електрически тротинетки в рамките на града. Причина бе масовото недоволство на варненци, че в Морската градина и други паркове между майките с колички, малките деца и пешеходците фучат младежи с мощни скутери, а често взети под наем електрически тротинетки се захвърлят по кръстовища, алеи и тротоари.

Карането на тротинетки в паркове, градини, по тротоари, площади, на детски площадки и кръстовища с пресичания на пешеходци бе забранено. В тези зони водачите могат само да бутат двуколесните возила със скорост до 5 км/ ч, а на останалите места максимално разрешената е 25 км/ч. Местният парламент задължи операторите, отдаващи под наем електрически скутери чрез софтуер да ограничат скоростта им и да предотвратят нерегламентираното паркиране под заплаха от санкции от 500 до 2000 лв. Въведено бе и изискване фирмите да премахват захвърлени по улиците тротинетки до 4 часа в работни и до 6 часа в почивни дни. При просрочие глобата е 300 лв., а за неправилно паркирали собственици на скутери - 50 лв.

Нова мода

Дилъри бягат от полицаите с двуколесните

Полицаите все по-често преследват дребни престъпници върху тротинетки.

Мария Кехайова,
Труд news, Бургас

Най-новата мода в Бургас през сезона е тротинетките да се използват от дилъри. Те се мятат на тях, търсят клиентела и разчитат, че ако ги подгонят, с тротинетките ще се изнижат бързо и през тревисти пространства, ще се скрият от органите на реда.

Последният случай е от петък. Дрогиран 21-годишен млад мъж е спретнал здрава гонка с полицаите от Приморско. Инспектори са направили опит да го спрат, но той засилил скоростта и продължил. Пред хотел “Дейна” хвърлил тротинетката и побягнал.

При опита за задържането му, оказал яростна съпротива. Установено е, че това е младеж от врачанското село Търнава, който е тестват за алкохол и наркотици. Втората проба била положителна за употреба на амфетамин и метамфетамин.
Освен новата мода, инцидентите с тротинетки в Бургас застрашително растат. Това принуди неврохирурзите от УМБАЛ преди броени дни да изнесат стряскащи данни. Само за месец пострадалите пациенти с травма на главата, потърсили лекарска помощ в Бургас, са 71, болшинството - паднали от електрическа тротинетка.

“Случаите са през ден, а преди две седмици, половината от леглата в отделението са били заети от такива пациенти. Повечето от пострадалите са мъже. Тревожното е, че освен без каска, те са карали електрическите возила и след употреба на алкохол”, съобщи началникът на Отделението по неврохирургия на УМБАЛ- Бургас д-р Стефан Шишков.

Има и сериозно пострадали, със счупен череп, претърпели спешни операции. Констатиран е и смъртен случай вследствие на управление на електрическо превозно средство - мъж на 29 години.

Власти и медици зоват да носят предпазни средства

Мъже са повечето пострадали след каране

На завой 71-годишен отнел предимство и паднал

Полицаите зоват да се кара с каска.

Веселина Ангелова, Цветелина Георгиева,
Труд news, Велико Търново, Шумен

Повечето пострадали са мъже, които често карат тротинетки без каски и след употреба на алкохол. Това споделят запознати със статистиката за инциденти с подобни возила във Великотърновска област.

Неотдавна търновец, който се е придвижвал с тротинетка е получил сериозни наранявания, след като се е забил странично в спрял на знак “Стоп” лек автомобил на улица.

“Съветваме всички водачи на тротинетки и велосипеди да използват предпазни каски, защото това може да се окаже животоспасяващо при пътен инцидент”, казват пътни полицаи.

“Много често ни водят пациенти, пострадали при управление на тротинетки. Призоваваме родителите да слагат каски на децата си, но не всички зачитат този съвет”, коментират медици от старата столица.

Чести инциденти с тротинетки отчитат и в Шумен. Последният инцидент е с мъж на 71 г., който при завой отнел предимство на автомобил и паднал от тротинетката. Отървал се със счупен крак. Има и потърпевши жени. Инцидентите, регистрирани в полицейските бюлетини, са с над 50-годишни любители на тротинетките.

Сесия на градския парламент

Сандански иска ограничения

Инциденти и в Банско, и Благоевград

Светлана Василева,
Труд news, Благоевград

Общинският съвет в Сандански ще разгледа на своя сесия тази седмица проблема с движението на тротинетките в града. Кметът Атанас Стоянов предлага промяна в Наредбата за обществения ред. Да се наложат ограничения за движение на тротинетките на централната улица в Сандански, която е пешеходна зона, ще се обсъди като предложение. Предложението на кмета идва от питане на общински съветник от ГЕРБ, според който в пешеходната зона е претъпкано от туристи, майки с колички и не трябва да се чака да стане инцидент, а да се вземат мерки.

И в други градове има проблеми. За броени дни в Благоевград и Банско станаха няколко катастрофи с тротинетки. Преди време и в Благоевград дебатираха проблема, но не се стигна до ограничения.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Мнения