Още през 2019 година возилата на бъдещето ще бъдат достъпни
Пускат и модерни автобуси
Първите станции за зареждане на автомобили с водород в България ще заработят до 2023 година. Това обяви зам.-министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ангел Попов, по време на презентация на водородни автомобили, които са произведени от наши млади учени от Техническия университет в София и от Русенския университет.
„Това, което в момента представяме, е най-вероятно бъдещето на автомобилния транспорт. Двата малки автомобила са направени от българи и искаме да покажем колко труд са положили, за да може тези автомобили да вървят на водород”, подчерта Попов. И допълни: „Това, което правим, не е първата крачка. Това е вече третата крачка за нашето правителство. Програмата е толкова амбициозна, че ние се надяваме, че 2023 ще се появят станции, на които хората ще могат да зареждат своите автомобили с водород".
"Отчитаме какво е предимството на тези автомобили, особено в градския транспорт. За радост има интерес и от частни фирми, които оперират с автобуси в България”, посочи още Ангел Попов. По думите му още в края на 2019 година водородните автомобили ще бъдат изключително достъпни. "Ще стимулираме българските потребители със зарядни станции, чиито цени ще са много по-изгодни, отколкото на един конвенционален автомобил на дизел или бензин”, каза още зам.-министърът по транспорта.
Утре София ще бъде домакин на Hydrogen Summit – конференцията е организирана от съвместното предприятие ”Горивни клетки и водород" заедно с евродепутата Петър Курумбашев (С&Д/БСП), Българската академия на науките, Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията, Министерство на образованието и науката и Столична община и е част от българското европредседателство. Срещата на високо равнище ще обсъди въпросите на водорода в Централна и Източна Европа.
„Надяваме се повече българи да научат, че са направени водородни коли и в България", коментира по време на тест драйвовете на автомобилите на бъдещето Курумбашев. „Водородът вече се използва за задвижване и на влакове. Може да се използва и при рафинерии, може да се използва при пренасяне на енергия, за създаване на изкуствен газ", каза още евродепутатът. На днешната конференция в НДК ще бъдат дебатирани и възможностите за използването на водород в индустрията.
Проект на Технически университет - София
Студентски автомобил изминава 250 километра
Студентите от Техническия университет-София участват в състезанието за енергийноефективни автомобили от 2008 г. и вече имат редица награди. Автомобилът, изложен пред НДК, е изцяло разработен от студенти, с помощта на преподаватели, при минимално използване на части от серийни автомобили”, обясни пред „Труд” доц. Пламен Пунов от ТУ-София, който е ръководител на екипа.
Автомобилът се задвижва от водородна горивна клетка и преобразува енергията на водорода в електричество като изходният продукт е вода.
Водородният автомобил е изработен от карбон и тежи около 100 килограма. Със средна скорост около 25 километра в час може да измине 250 километра с един кубичен метър водород, каза още доц. Пунов.
Тенденция
Европа се бори с нафтата
Мерките срещу дизеловите автомобили в Европа започват да стават много строги. Хамбург стана първият голям град в света, който въведе жестоки ограничения на автомобилите с дизелови двигатели. Франция също е една от страните, които се борят активно срещу горивото. Брюксел, от своя страна, иска да въведе шест пъти по-висок данък за дизеловите автомобили. Идеята на законотворците е занапред размерът на данъка да не се определя само от мощността на двигателя, а да е предимно от използваното гориво и количеството отделян въглероден двуокис. Докато Западна Европа се бори с дизеловите коли, пазари като нашия – в Източна Европа, ще се напълни с нежеланите от големите градове автомобили с нафта.
В Гърция също отчитат драстично повишение
Горивата у нас непрестанно поскъпват през последните шест месеца
Дизелът на места в страната се продава по 2,30 лв.
Катерина Ковачева,
ТРУД
Бензинът и дизелът у нас непрестанно поскъпват през последните шест месеца, показа проверка на „Труд” в специализираната интернет платформа fuelo.net.
Средната цена на литър А95 стигна 2,20 лв. по бензиностанциите, а нафтата се търгува дори по 2,30 лева за литър на места в страната, но средната й цена е 2,22 лв. по данни към 17 часа днес. С цели 10 стотинки е поскъпнал дизелът спрямо месец по-рано, когато е бил 2,12 лв. за литър, а бензин А95 вече се търгува с 9 стотинки повече.
Горивата в началото на активния летен сезон у нас остават по-скъпи в сравнение с края на май 2017-а година, като дизелът на дребно се е търгувал със 17 стотинки по-малко за литър, а бензин А95 – с 13 стотинки. Пропан-бутанът остава на сравнително сходни цени спрямо предходните месеци. В момента той се търгува на средна цена 1,02 лв. за литър.
Както „Труд” писа, горивата и в съседката ни Гърция поскъпват. Пропан-бутанът на бензиностанциите в страната стигна 0,92 евро. Средната цена за бензин А95 в Гърция е 1,53 евро за литър, а дизелът се търгува по 1,30 евро/литър. Това са най-високите нива на горивата в страната от година насам, показва специализираната ни проверка.
Според експерти цените у нас могат да продължат да вървят нагоре, като най-пикови ще бъдат стойностите в разгара на летния сезон.
Коментари
Регистрирай се, за да коментираш