Край на ВНС в новата конституция (обзор)

Два съдебни съвета заменят висшия съдебен съвет

Предлагат намаляване на депутатите от 240 на 120

Не е ясно кой може да подава индиви­дуална жалба в КС

Премахване на Великото Народно събрание (ВНС) предвижда проектът за нова конституция , който бе внесен за обсъждане в парламента от депутати на ГЕРБ. В проекта е записано, че Висшият съдебен съвет, ще бъде заменен от два съдебни съвета - съдийски и прокурорски. Предвижда се намаляване на мандатите на председателите на Върховния касационен съд и Върховния административен съд и на главния прокурор на пет години. Записано е и че вместо 240 депутати ще избираме 120. Тези промени бяха оповестени още в петък от премиера Бойко Борисов.

Проектът за нова конституция е разпратен до председателите на всички парламентарни групи, като по този начин управляващата партия ги кани на разговори и консултации, за да постигнат по-широко съгласие, обявиха от ГЕРБ.

Новата Конституция възпроизвежда дословно по-голямата част от сегашните разпоредби на основния закон. Нововъведенията са основно в главата за съдебната власт. В Чл. 6, който в настоящия проект е чл. 12, се добавя алинея (3) - „Мъжете и жените са равноправни. Държавата съдейства за отстраняване на фактическите положения за неравнопоставеност и насърчава равноправието на жените”.

В чл. 19, към алинея (1) се добавя изречението „Свободата на вярата и вероизповеданията са неприкосновени”
Главата Народно събрание от трета, става втора. В нея предишният чл. 63, който гласи - „Народното събрание се състои от 240 народни представители”, вече е чл. 32 с текст „Народното събрание се състои от 120 народни представители”.

В проекта чл. 84 става 53 и от точка 16 „главният прокурор” е изнесен в нова точка 17. Тя гласи: „Народното събрание на всеки 6 месеца изслушва и приема докладите на главния прокурор за прилагане на закона за дейността на прокуратурата и разследващите органи, внесени от Съдебния съвет на прокурорите, както и други доклади на главния прокурор за дейността на прокуратурата за прилагане на закона, противодействието на престъпността и реализирането на наказателна политика. Народното събрание може да изслушва главния прокурор по въпроси, свързани с конкретни наказателни производства, след разрешение на наблюдаващия прокурор”.

В чл. 56, който става чл. 87, към правото на законодателна инициатива, която имат народните представители и МС, се добавят Съдебният съвет на съдиите и Съдебният съвет на прокурорите.

Нова е Глава Трета Омбудсман. Тя се състои от един единствен чл. 61 с 5 алинеи, на мястото на сегашния чл. 91А с 2 алинеи. Новите алинеи гласят, че омбудсманът следи за спазването на правата и свободите на гражданите, като може да се самосезира и да да бъде сезиран от всеки гражданин, който смята, че неговите права са засегнати от службите и институциите, посочени в ал. 2.

В проекта се предвижда занапред обикновено народно събрание да приема нова Конституция като се премахва Великото Народно събрание. Всички правомощия, които в момента има ВНС, се поемат от обикновено Народно събрание. В бързината авторите на проекта за пропуснали да променят чл.171, където е останал запис, че актовете на ВНС по чл.169 се подписват и обнародват от неговия председател в 7-дневен срок.

Въпрос кой може да подава индивидуална конституционна жалба поражда чл.124, ал.9. В проекта се казва само, че Конституционният съд се произнася по индивидуални конституционни жалби за установяване на противоконституционност на закон, с който се нарушават права и свободи на гражданите.

Ангел Джамбазки, евродепутат от ВМРО:

Няма как да подпишем празен чек

Ще подкрепим ГЕРБ, ако те подкрепят нашите искания за конституционни промени. Няма как да се подпише празен чек.

Важна е не бройката, а как се избират народните представители. Ако продължават да се избират, както досега, с купен вот, с манипулация от махалите, няма значение дали са 240 или 120. Затова настояваме за задължително гласуване, за задължителен образователен ценз, това са условия, които ще променят начина на гласуване.

Наборната военна служба също трябва да се върне, тъй като по този начин младите мъже и жени ще придобият навици, които ще са полезни за цялото ни общество.

Румен Ненков, бивш конституционен съдия:

Битката е кога да са изборите

Новата конституция, като изключим тези седем-осем елемента, които бяха афиширани, ще развърже ръцете на бъдещото Велико народно събрание и то ще може да прави каквито си иска промени в тази Конституция. От предложенията на премиера някои могат да се приемат от обикновено Народно събрание. Например - индивидуалната конституционна жалба. От друга страна има някои неща, които не могат да бъдат променени без нова Конституция - намаляване на броя на народните представители, намаляване на мандатите на председателите на върховните съдилища и на главния прокурор, закриването на ВСС и създаването на нови два висши съдебни съвета. Цялата битка, която днес се води, е дали през декември или януари да има предсрочни избори или през пролетта да има редовни. Пусна се и неверният слух, че Великото народно събрание не му е първата задача да избере ново правителство. Разбира се, че това му е първата задача. Защото завареното правителство, избрано от предишно Народно събрание, то няма доверието на Великото народно събрание. А Великото народно събрание задължително, това е основно и неотложно нещо, е да има парламентарен контрол върху изпълнителната власт. Първата работа е то да си създаде собствена изпълнителна власт.

Проф. Георги Близнашки:

Президентът да се избира от НС

„Cъздaдe ce oбcтaнoвкa в oбщecтвoтo, в кoятo cтaнa яcнo, чe имa прeтeнции към Кoнcтитуциятa. Oбръщaнeтo към Вeликo Нaрoднo cъбрaниe e нaчин дa ce излeзe oт инcтитуциoнaлнaтa кризa. Тaзи Кoнcтитуция e нaй-дoбрaтa в Цeнтрaлнa и Изтoчнa Eврoпa, нo нeщaтa ce нaтрупвaт. В крaя нa минaлaтa гoдинa, зa мoя oгрoмнa изнeнaдa, дoри Румeн Рaдeв зaпoчнa дa гoвoри, чe Кoнcтитуциятa билa пиcaнa нaбързo. Aмa кaк мoжe дa знae тoй кaк e пиcaнa Кoнcтитуциятa, кoгaтo тoй e чужд чoвeк, тoй нямa нищo oбщo c пoлитикaтa, c уcтaнoвявaнeтo нa дeмoкрaциятa в Бългaрия?”, коментира проф. Георги Близнашки, сепиацилст по конституционно право и бивш служебен премиер.

Cпoрeд него прaвoмoщиятa нa прeзидeнтa нe трябвa дa бъдaт рaзширявaни, a пo-cкoрo тoй дa ce избирa oт Нaрoднoтo cъбрaниe c квaлифицирaнo мнoзинcтвo oт 2/3 oт нaрoднитe прeдcтaвитeли.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Политика