Красимир Георгиев, председател на Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България, пред „Труд news“: Двойните и тройни глоби няма да намалят катастрофите

Позволяват до 17-годишния шофьор да седне придружител, който може да си е купил книжката

Всички знаят, че в ДАИ имат две заплати - една по ведомост и една под масата

В последния си работен ден правителството в оставка „Денков“ прие проект за поправки в Закона за движение по пътищата, с които някои глоби се вдигат двойно, други - тройно. Заради инфлацията. Промени в глобите за стопаните на пътя няма, а и да има, никой не им ги налага. Няма и глоба за катаджия, ако сложи камера на място „хранилка“, на което никога не е ставала катастрофа. Дава се право на 17-годишен шофьор да кара една година с придружител. И макар че 49-то Народно събрание се готви да „ваканцува“ за Великден и тези поправки изобщо да не отидат в 50-ото, потърсихме за коментар експертът по пътна безопасност Красимир Георгиев.

- Преди 10 дни в парламента бяха внесени още 100-ина поправки в Закона за движение по пътищата, някой глоби се увеличават двойно, други - тройно. КАТ предлага този законопроект от 2021 г. насам и чак сега стигна до Народното събрание. Как ще го коментирате, г-н Георгиев?
- Ще отговоря така: Нищо ново не е направено и нищо старо не е забравено. Ние продължаваме да тъпчем на едно място и да знаем само две неща - вдигаме глобите и виновни са шофьорите. И понеже всичко друго ни е много в ред, само по тези два показателя не сме направили достатъчно. Когато някои от КАТ казват, че щяло да има промяна, аз още преди да видя проекта за тази промяна, вече знам, че ще има завишаване на глобите и санкциите. Как вече толкова години не виждат, че това не води до никъде - нито намалява броят на пътно-транспортните произшествия, нито намаляват загубите за икономиката, нито са по-малко почернените семейства. Има много други проблеми, които трябва да се решат, преди да погледнем към повишаване на глобите. Но всичко, което е свързано с извършване на много работа, държавата тихомълком го заобикаля и на дневен ред изкарва само това, което няма да u коства нищо като усилие и труд. Просто имаме едни много мързеливи институции, а като добавим и че са некомпетентни, крайният резултат се вижда в такива проектозакони.

- А смятате ли, че изобщо ще има някакъв ефект върху пътната безопасност? КАТ се хвалят, че през 2023 г. са снимали с камери 1,6 млн. нарушения на скоростта, през 2022 г. - 1,2 млн. Миналата година прибрали 120 млн. лв. от глобите, предишната - 100 млн. лв. А България продължава да е на първо място в ЕС брой на загиналите?
- Точно тези данни са потвърждение на моята теза, че само със санкции и глоби не само че няма да се подобри ситуацията, а ще става още по-лоша. Двойните и тройни глоби, събраните милиони, няма да намалят катастрофите. КАТ подават тези данни за статистиката, но не искат да кажат къде са засечени тези милиони нарушения. Аз съм убеден, че ако се направи една проверка, поне в 50% от случаите ще се окаже, че тези нарушения са били на безопасни пътни отсечки, на които не стават много катастрофи, че камерите са слагани след знаци, които или липсват, които са закрити от клони или просто са безсмислени и е било обидно за водачите да ги спазват. Затова аз призовавам - нека като държава да оправим пътната инфраструктура, нека да оправим знаковото стопанство, нека да покажем на всички граждани, че сме цивилизована страна, която мисли за тяхното удобство и безопасност. А пък после онзи, който е дивак на пътя, да бъде най-сурово наказан. Вместо това какво виждаме - навсякъде липсва маркировка, но ако изискаме документи от Агенция „Пътна инфраструктура“ или от дадена община, ще видим, че всяка година се изписват фактури на едни фирми за тонове боя, с която могат да боядисат целия град, а не две пешеходни пътеки. Чудил съм се дали тези чиновници си дават сметка как ние като автомобилни инструктори учим младите водачи в градска среда, приличаща на джунгла без знаци и маркировки, да бъдат дисциплинарни, внимателни, да пазят останалите участници в движението.

- О, не само знаците и маркировките. Ами гърбиците? В „Труд news“ писахме, че 90 на сто от тях не отговарят на стандарта в наредбата, която после Върховният административен съд я отмени. Ами шахтите? Струва ми се, че ако в София има един капак на шахта, който не е хлътнал, трябва да извикаме телевизионен екип, за да го снимат за рубриката: „Невероятно, но факт“.
- Мога само да продължа думите ви с още един пример. В София има една улица „Тодорини кукли“, която само преди 2 години беше асфалтирана, на нея беше положена прекрасна маркировка, стана изключително успешно ремонтирана улица. Вчера минах оттам, разкопана е от „Софийска вода“ и е заприличала на лунен пейзаж. Къде бяха „Софийска вода“ преди асфалтирането на тази улица, за да си свършат работата, а не сега хубава, здрава настилка да съсипват. Каквито и кръпки сега да сложат, след 2 месеца те ще хлътнат, там ще станат локви, после дупки, мръсотия, колите ще се трошат. И нека кажем - липсва система и вместо държавата да се ангажира и да създаде тази система, най-лесното нещо е да вдигне глобите на шофьорите.

- Впрочем в проектозакона не видях да има завишение на санкциите за стопаните на пътя, тях инфлация не ги лови... Струва ми се, че при обсъжданията на този проект някои от експертите предложиха глобите да са от личните заплати на шефа на АПИ, на кметовете, или на упълномощените от тях заместници, а не от бюджета на АПИ или на общината.
- Това е мое предложение. Лично аз имам множество обжалвани актове, които са паднали в съда и са ми изплащани немалки суми за разноски и обезщетения и като го казвам това на служителите в КАТ, или в бившата ДАИ, те ми се смеят и ми викат: „О, това са нормални разходи от бюджета на МВР или на Министерството на транспорта“. Я да видим, ако са от заплатата на актосъставителя или изобщо от фонд „Работна заплата“ на „Пътна полиция“ или „Автомобилна администрация“, дали ще се смеят? И имах още едно предложение, което ако се възприеме, КАТ първи ще скочат срещу вдигането на глобите. Предложих да се вкара в закона, когато нарушението е извършено от длъжностно лице, свързано с безопасността на движението по пътищата, глобата да е в двоен или троен размер. А не като сега - пътен полицай с личния си автомобил мине на червено, колегите му го спрат да го глобят, той им покаже служебната карата и си заминава. Но не само полицаите, в този кръг от лица трябва да влизат и наши колеги инструктори, които обучават млади шофьори, изпитващи или работещи в ДАИ и дори общински съветници, които са членове на комисията по транспорт и пътна безопасност, какъвто случай имаше в столицата с представителя на ПП. И ако към това добавим санкциите да станат неизбежни, ще видите как бързо ще се подобри пътната обстановка. Но все пак говорим малко за нереалистични неща, а реалистичното е да осигурим едно сериозно обучение на младите хора, да имаме добре подготвени кандидати, да имаме един строг изпит, по всякакъв начин да се спрат рушветите и купуването на книжки. Оттам трябва да започнем. После - една добра инфраструктура - хубави пътища с маркировка, с правилна организация на движението, с добре регулирани кръстовища. След това - да действа една контролна система от видими камери и полицаи, която залага на превенция, а не на санкция... И най, най-накрая да са глобите. Тогава наистина с вас ще видим безопасни пътища в България.

- В новия проект се дава право на 17-годишните да вземат книжка и да карат една година до пълнолетие с придружител, който трябва да е над 25-годишен и да има свидетелство поне от 5 години. Вие как го коментирате?
- Като човек, който 42 години се занимава с обучение на млади водачи, веднага се сещам за една българска поговорка: „Видяла жабата, че подковават кон и тя вдигнала крак“. Нашите нормотворци чули, че в няколко страни от Западна Европа се кара с придружител и хайде - въвеждаме го и в България. В тези страни свалянето на възрастта на младите водачи е последното нещо, което са направили в сферата на безопасността. Преди това са изминали всички други необходими стъпки, които в България липсват. Тук младежът, до който седи инструкторът, е на по-сигурно място, отколкото до някакъв хипотетичен придружител. Инструкторът е учил 4 години, повечето от нас са хора с опит, които прилагат съответен подход, съобразен с характерните особености на курсиста, инструкторът има педали на спирачките и може да спре учебния автомобил в случай на опасност. И да не е често, възникват ситуации, от които трудно излизаме, имало е случаи да скачат да ни бият нас, защото ние сме отговорни за поведението на обучаващия се младеж. Преди два дни в нашата школа дойдоха майка и дъщеря - младото момиче ние го бяхме обучили преди 7-8 месеца и се справи отлично с изпита. Майката, която има книжка от доста години, казва, че когато кара с дъщеря u в ролята на придружител, се чувства по-спокойна. Момичето u казва кое е правилно, кое е нарушение, то знае повече от нея. Ето ви пример, че млад шофьор може да е придружител на „опитен“ шофьор. Повярвайте ми, ще има случаи до 17-годишния шофьор да седне някой, която си е купил книжката, или някой, на когото книжката е била с години в чекмеджето на нощното шкафче. И, недай Боже, да загинат и двамата, пак ще има почернени родители, които да питат кой позволи да се въведат такива правила. Когато искахме да се увеличат часовете за обучение, викнаха в един глас: „Не!“, а сега тези обучителни часове, вместо да ги води инструктор, ще ги води придружител, който може да е всякакъв и да не отговаря пред никого.

- Тези дни имаше стачка на служителите в бившата ДАИ, които заради ниски заплати отказваха да изпитват. Тя приключи ли и обърка ли вашите обучения и планове?
- От два дни стачката е прекратена уж, не се знае докога. Но нашата дейност по начало е поставена в силна зависимост от тях и всъщност това е коренът на корупцията в тази служба. Те стачкуват, че са им малки заплатите, но аз вече казах пред една друга медия: Да уточнят коя от двете! Защото всички знаят, че в ДАИ имат две заплати - една по ведомост и една под масата. Затова се надяваме да има електронизация на изпитите - да има камери, да се вижда на записите, ако някой от изпитващите се държи тенденциозно, изпитите да се прекратяват, или резултатите да се обжалват, тези записи да се преглеждат и т. н.

- Виждате ли като реалистично до края на годината да има изцяло нов Закон за движение по пътищата, или пък тези поправки ще изиграят тази роля?
- Нов закон не смятам, че ще има, защото самите длъжностни лица нямат интерес от нов закон. Но ако тези промени се приемат от този парламент, следващият парламент ще започне да ги поправя и така ще имаме ремонт на ремонта на един от най-ремонтираните закони, който от 1999 г. насам има вече над 100 поправки, като някои от поправките включват над 100 текста. Дори не знам какво е останало от оригинала. Този закон е като ремонта на жълтите павета. На два три-пъти вдигаха глобите двойно, но да сте виждали някакви положителни промени?

- Не.
- И аз не съм видял. Преди години от КАТ казваха: Само да махнем знаците преди камерите и ще видите как ще се подобри обстановката. Махнаха ги и какво? Нищо.

- О, и в този проект искат да се разкарват с необозначени автомобили, като нищо ще патрулират и с личните си коли, на които не пише „Полиция“.
- Ама нека да запишат, че имат право да сложат и маскировъчна мрежа върху патрулния автомобила, под нея само картечницата да се показва отнякъде. Те възприемат шофьора по враждебен начин, затова и той се отнася към тях враждебно. И не разбират, че от тези отношения губи цялото общество.

Нашият гост
Красимир Георгиев завършва през 1982 г. Института за автомобилни инструктор със степен бакалавър и оттогава това е неговата професия. Завършва и второ висше образование “Екология и опазване на околната среда”. Преди 20 години е сред основателите на Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България, която обединява най-големите автошколи в страната. Тогава е избран за председател и е такъв и до днес. Многократно е участвал в работни групи за промени в законите и подзаконовите нормативни актове, свързани с обучението на водачите, движението по пътищата и пътната безопасност.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Интервюта