Норвежкият “Любвеобилна” (почти) повтори нашия триумф от миналата година
Филмът разглежда универсални проблеми на семейната двойка от женска гледна точка
Ласкави оценки на международната критика за “Безветрие”
Всеки ден не е Великден и всяка година не се повтарят големите отличия за нашето кино, които заслужихме през миналата 2023-та. Тогава “Уроците на Блага” донесе истински триумф за България с наградата за най-добра актриса на Ели Скорчева и Голямата награда “Кристален глобус” за най-добър филм в лицето на режисьора и продуцент Стефан Командарев.
Сега (почти) същото направи норвежкият филм “Любвеобилна” - дебют на младата режисьорка Лиля Инголфсдотир, който получи втората по важност “Специална награда”, а прекрасната Хелга Гурен наградата за най-добра актриса! Филмът разглежда универсални проблеми на семейната двойка от женска гледна точка, но без да ги олекотява до вариант конфекция, а с изключително деликатно разбиране на сложната и винаги нееднозначна психологическа ситуация. А актрисата в главната роля е откритие за европейското кино с мощно достоверно излъчване от екрана! В добавка филмът заслужено взе още 2 авторитетни награди: на международната критика ФИПРЕССИ и на екуменическото жури, съставено от филмови експерти от различните християнски деноминации (католици, протестанти, православни). Но това не е случайно съвпадение и съвсем не е за подценяване, защото категорично и обективно пласира филма в сегмента на безспорните успехи, които не са толкова чести в съвременното кино.
Кадър от "Любвеобилна"
А пред него застана (според решението на главното жури) само необичайният филм “A Sudden Glimpse to Deeper Things” от Обединеното Кралство на нестандартния шотландски кинематографичен талант Марк Кузинс. Той от дълги години прави забележителни документални филми за историята на киното. Но този път насочва камерата си към най-авторитетната жена в британското модерно изкуство Вилхелмина Барнс - Грахам (1912-2004), чийто работи провокират дълбоко артистичния свят не само на Острова. Филмът е свободно артистично есе, напълно в стила и рефлексите на екстремния авторски талант, който поднесе благодарственото си слово на шотландски в традиционен шотландски костюм.
Заслужава да се отбележи и поделената награда за най-добър актьор между двамата великолепни партньори Тон Кас и Гуидо Полеманс от много симпатичния нидерландски филм “Three days of Fish” - втори за реж. Петер Хугендоорн. Неговият външно непретенциозен разказ за редките срещи между баща, който живее в Португалия и сина му в родния Ротердам, са поднесени като елегантна драмедия. Лекотата на разказа и усещането за житейска достоверност се дължи на двамата прекрасни актьори, много точно забелязани от техния колега в журито - големият австралийският актьор Джефри Ръш!
Майк Кузинс с Кристалния глобус
Наградата за режисура малко изненадващо попадна в изящните ръце на крехката режисьорка Нелисия Лоу за елегантния є дебют в азиатски стил “Pierce” (Сингапур, Тайван, Полша), който потвърждава, че съвременното кино понякога ражда неочаквани артхаус копродукции от различни точки на планетата.
Коректно е да споменем, че във втората състезателна категория, която малко несправедливо остава в сянката на основния конкурс, също имаше няколко много добри филма сред 12-те селектирани. Но там има само 2 награди и един диплом. Главното отличие този път е за рисковия експериментален филм “Stranger” (САЩ, Китай, Норвегия, Нидерландия, Франция), който залага на мозайка от отделни епизоди, всеки решен в един кадър плюс премерен черен хумор. Филмът също потвърждава появата на изненадващи многостранни копродукции. В тази подборка нашият филм “Безветрие” на реж. Павел Веснаков се прие добре от присъстващите критици, но уви, не попадна сред наградените.
Изненадваща новост тази година са дискретно намалените физически размери на изключително красивата награда “Кристален глобус”. Изящната пластика, произвеждана от известната стъкларска фабрика “Мозер” вече е с 8 сантиметра по-малка и с 2 килограма по-лека. Защото предишната награда (42 см. и тегло 4,5 кг.) сериозно затрудняваше победителите и особено жените да я държат в ръце, докато произнасят благодарствени думи пред микрофона. А пък един от закачливите фестивални трейлъри, показвани преди всяка прожекция, е с носителя на почетен “Кристален глобус” Харви Кайтел, който с гипсиран крак обяснява в кварталния си нюйоркски бар, че е изтървал наградата и тя премазала ходилото му. Сега тази закачлива ирония остава във фестивалния фолклор!
Защото хуморът и иронията в Карлови Вари са неделима част от фестивалната атмосфера, а тя никога не забравя духа на Швейк от великата книга на Ярослав Хашек с прекрасните илюстрации на Йозеф Лада! Крушката винаги си има опашка!
Коментари
Регистрирай се, за да коментираш