Лицето на Facebook беше разбулено

Американски журналисти разкриха внимателно скритите правила на социалната мрежа

Обикновеният модератор не може бързо да премахне публикация от страницата на привилегирования

За компанията Facebook е добре известно, че неговите социални платформи, включително и Instagram, имат много недостатъци, които могат да причинят реална вреда на хората. Но ръководството, включително Марк Зукърбърг, не правят нищо, не могат или не искат да решат тези проблеми, показа едно разследване на Wall Street Journal.

Звездите пишат, 
каквото си искат

Репортери от Wall Street Journal (WSJ) прегледаха вътрешните документи на Facebook, кореспонденцията между служителите и черновите на презентациите, предназначени за висшето ръководство на компанията. Facebook твърди, че правилата му са еднакви за всички, независимо от неговото положение и известността на потребителя.

В действителност обаче според WSJ социалната мрежа има специална програма XCheck, която дава привилегии на своите звездни потребители.

Програмата е замислена като защита за водещите акаунти, включително и страниците на известните личности, политици и журналисти от нежелана външна намеса. Тя и така би си работила, ако потребителите, получили такава защита, следват правилата на платформата. Но много от тях не смятат за необходимо да правят това.

Те публикуват обидна или компроментираща информация, правят изявления с призиви към насилие и т. н. Всичко това е широко разпространено в социалната мрежа и служителите на Facebook не могат да вземат спешни мерки. Дори ако целта им е да премахнат съдържание, което нарушава правилата на платформата.

Например, през 2019 г. футболната звезда Неймар публикува снимки на гола жена. Дамата го обвини в изнасилване, а футболистът, за да се оправдае, публикува във Фейсбук и Instagram кореспонденцията си с нея, нейната гола снимка и видео и обвини жената в изнудване. Публикацията висеше в акаунта на Неймар повече от един ден и десетки милиони я видяха. Милиони коментари също се появиха под публикацията, включително и заплахи срещу жената.

Обикновеният модератор не може бързо да премахне подобна публикация от страницата на привилегирования, а: съдържанието се изпраща за специална проверка на нива на служители от по-висш ранг и това отнема доста дълго време.

В същото време акаунтите на обикновени хора с публикации, които изглеждат подозрителни за модераторите или дори за автоматизираната система за контрол на съдържанието, се изтриват след получаване на първата жалба от други потребители.

Самият Марк Зукърбърг признава, че 10% от решенията за премахването на съдържание се взимат погрешно. В същото време в някои случаи на потребителя дори не се обяснява защо публикацията му е изтрита и не им се дава възможност да протестират срещу това решение.

Както показват документите, прегледани от WSJ, Facebook отдавна признава, че системата за привилегии на XCheck е неприемлива, и че защитава и възнаграждава редовните нарушители на правилата. Въпреки това програмата продължава да се разширява.

Към 2020 г. XCheck е защитила приблизително около 5,8 млн. потребители. Сред тях беше Доналд Тръмп и членовете на неговото семейство. Г-н Тръмп загуби тези привилегии едва след като през юни тази година Facebook му забрани да използва нейната социална мрежа.

Алгоритъмът премина към злата страна

През 2018 г., когато се появиха признаците за спад на трафика във Facebook, Марк Зукърбърг обяви мащабна промяна в алгоритмите на социалните медии. Заявената цел беше да се укрепят връзките между потребителите, да им се помогне да общуват повече с приятелите и семейството. Методът на реализация беше по-широкото разпространение на личните публикации, а не професионално създаденото съдържание.
Тогава г-н Зукърбърг заяви, че иска времето, прекарано във Facebook, да бъде по-ценно за хората и те да станат по-близки един към друг. Изобщо, за да са всички щастливи, но резултатът се оказа обратен. Новият алгоритъм, по-специално, даде приоритет на публикациите, които потребителите препредаваха един на друг пред онези, които просто бяха харесвани. По този начин акцентът беше поставен върху тиражирането на често изпращано съдържание. Но популярни се оказаха не само сладникавите видеоклипове с котки, а сензационните, скандални и груби публикации.

Текстът е от theguardian.com, 
Превод за “Труд” - Павел Павлов

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Мнения