По-малко нарушения от миналата година
Търговци ни мамят с фалшиви намаления, показват проверки на Комисията за защита на потребителите (КЗП). Например търговци изчисляват процента на намаление не от най-ниската цена на стоката през последните 30 дни преди намалението, както ги задължава законът, а от някаква, неизвестно как определена цена. Също така търговци означават процент намаление, което се отразява на касата, без да има каквато и да било друга информация за потребителя за новата цена, посочват от КЗП.
Констатирани са и случаи, при които търговците обявяват намаление, като обявяват и срока, като формално спазват закона. След изтичане на обявения срок, вместо да коригират цените на стоките в намаление, търговците променят само датите на намалението.
В реален пример от проверките на КЗП e посочена цена на стока, неизвестно как изчислена, в размер на 539,90 лв. За “Черен петък” стоката е намалена на 349,90 лв. Най-ниска цена през последните 30 дни, от която според закона следва да се прави намалението, е 399,90 лв. Реалното намаление е 13%, но на сайта е обявено намаление от -35%. По този начин потребителите се заблуждават, че намалението е по-голямо от реалното, като целта на търговеца е стоката да им се стори по-привлекателна за покупка на база на предоставената им заблуждаваща информация.
За подобни нарушения българските търговци могат да бъдат санкционирани с до 5000 лв. Срещу търговците, които извършват дейността си от други държави членки на ЕС, КЗП не може да предприеме директно действия. В тези случаи Комисията търси съдействие от контролните органи на съответната страна, които да вземат отношение по случая. В хода на проверките за “Черен петък” тази година са установени нарушения на едни от най-големите европейски онлайн търговци. КЗП вече е уведомила органите за защита на потребителите в техните държави за предприемане на предвидените в закона действия.
400 проверки на големи интернет сайтове и търговски обекти за близо месец извърши КЗП по повод кампанията “Черен петък”. Установени са нарушения в 6% от тях. Цифрите показват спад в процента на нарушенията спрямо миналата година.
Комисията за защита на потребителите отново призовава потребителите да бъдат внимателни и да проверят предварително търговеца, от когото пазаруват, както и да следят за промени в цените на желаните стоки, които са съмнително повишени непосредствено преди намаленията. При нарушаване на правата, от КЗП апелират потребителите да се обръщат към тях незабавно.
Коментари
Регистрирай се, за да коментираш