Манипулирането на вота e сложено в Изборния кодекс

Изборни експерти пред Труд news”: Законодателството трябва да се промени

Предлагат ЦИК да бъде “собственик” на процесите, свързани с машинното гласуване

Българските избори зависими от чужда компания

Манипулирането на резултатите от местните избори чрез машинния вот изглежда предизвестено с текстовете в Изборния кодекс, а “България изглежда неспособна да реши иска или не въвеждане на нови технологии за гласуване”, се казва в изводи и препоръки на изявени български експерти по изборен процес и Службата за демократични институции и права на човека на Организацията за сигурност и сътрудничество в Европа (ОССЕ). Проблемите на изборите в България са заложени в изборното законодателство, а международните наблюдатели са категорични, че “ЦИК да бъде “собственик” на процесите, свързани с машинното гласуване”.

В поредица от публикации “Труд news” разкри през последните години, че измамата с машините е програмирана, а ЦИК няма контрол върху source code (изходния код) на фирмата “Смартматик”, която на практика провежда изборите с машини у нас.

От ЦИК написаха в доклад, че когато са купувани тези машини и когато е сключен договорът за доставката им и на софтуера през февруари 2021 г., не е предвидено гласуване на местни избори с машини. И най-накрая заявиха в прав текст, че “при всяка модификация на софтуера под различна форма се налага участието на представители на “Смартматик Интернешънъл Холдинг Б. В.”, което поставя българските избори в зависимост от една чужда компания, което създава предпоставки за недоверие в машинното гласуване.” ЦИК се надява, че поставените проблеми и предложения “ще бъдат разгледани и съобразени от законодателя при последващо изменение на изборното законодателство”.

Дори и депутатите да склонят за поправки в Изборния кодекс в последния момент, IT-специалисти и юристи са категорични, че за местните избори няма да има време да се направи каквото и да било за сигурността и надеждността на вота.

ЦИК, ОССЕ, неправителствени организации и независими изборни експерти са описали приоритетните промени в Изборния кодекс, които да решат в известен смисъл сегашния хаос. От ЦИК предлагат например да се регламентира един ред за достъп до изходен код, документация и до софтуерни инструменти, приложими в изборния процес относно машинното гласуване, при спазване на изисквания, посочени в закона.

От ЦИК искат и от народните представители да се обмисли създаването на “легално определение на понятията “изходен код”, “криптографски ключове”, “база данни с разрешени източници в модула за сигурност на стартирането на операционната система на техническото устройство за машинно гласуване” и др. специфични термини”.

Изборните експерти са излезли с препоръки и за статут на устройствата за машинно гласуване, които да са като “вещи със специално предназначение, свързани с националната сигурност”.

Скоростни поправки в Изборния кодекс махат и връщат хартиената бюлетина

На 29 април 2021 г. бяха скоростно приети поправки в Изборния кодекс, според които на следващите избори в секции в страната с 300 и повече избиратели ще се гласува само с машини. Изключения все пак ще се допускат и бюлетини ще бъдат отпечатвани. Те обаче ще се ползват само при непредвидени външни обстоятелства, когато машинното гласуване се окаже невъзможно. Машинното гласуване беше предложено от “Има такъв народ” и беше подкрепено от БСП, “Демократична България” и “Изправи се! Мутри, вън!”. Това бе единственото нещо, което свърши 45-то НС. На 2 декември 2022 г. след 40 часови дебати мнозинството в 48-то Народно събрание прекрои Изборния кодекс и върна хартиената бюлетина. Промените в Изборния кодекс бяха окончателно одобрени с гласовете на т. нар “хартиената коалиция” ГЕРБ, БСП и ДПС. Ето какво гласи сега прословутия чл. 206 от НК:

Текстовете за смесеното гласуване в ИК

Поредните поправки в ИК бяха отново приети в 12 без 5 на 2 декември 2022 г.

Чл. 206. (1) (Доп. - ДВ, бр. 21 от 2019 г., в сила от 12.03.2019 г., изм. - ДВ, бр. 88 от 2020 г., изм. - ДВ, бр. 36 от 2021 г., в сила от 01.05.2021 г., изм. - ДВ, бр. 104 от 2022 г.) В избирателната секция избирателят може по свой избор да гласува с хартиена бюлетина или с бюлетина за машинно гласуване, освен в случаите на чл. 212, ал. 5 и чл. 269.
(2) Гласуването с бюлетина за машинно гласуване е равностойно на гласуването с хартиена бюлетина.
(3) (Изм. - ДВ, бр. 36 от 2021 г., в сила от 01.05.2021 г., изм. - ДВ, бр. 104 от 2022 г.) Избирател, който е избрал да гласува с бюлетина за машинно гласуване, не може да гласува с хартиена бюлетина.
(4) За гласуването с бюлетина за машинно гласуване се прилагат съответните правила, които се отнасят до гласуването с хартиена бюлетина.

Александър Андреев, бивш председател на ЦИК, пред “Труд news”: В определени случаи се стига до съмнения за самото гласуване

До момента в местни избори не са използвани машини на национално ниво, а само на частичните избори, които са произведени след приемането на машинното гласуване в секциите с над 300 избиратели. Гласуването с машините поставя редица въпроси както от гледна точка на логистичното обезпечаване на машинното гласуване, така и по отношение на изграждането на софтуер, сигурността на софтуера и как ще се спазят сроковете по Изборния кодекс за 7 дни между първи и втори тур, там, където ще има балотаж. Тези въпроси са от компетентността на ЦИК и тя своевременно трябва да даде отговор със своите решения как ще бъдат обезпечени тези действия. Разбираемо е в този случай ЦИК да иска максимално съдействие от страна на изпълнителната власт и на общинските администрации, за да може ЦИК да обезпечи гласуването с машините. Неосигуряването на надежност и сигурност на машинното гласуване води при определени случаи до съмнения по отношение за самото гласуване.

Ако се премине от 7 на 14 дни срок между първи тур и балотаж, това означава промяна в Изборния кодекс непосредствено преди местните избори. Но от гледна точка на международните стандарти и препоръките, които има от Венецианската комисия и Организацията за сигурност и сътрудничество в Европа (ОССЕ), не е препоръчително в навечерието на избори да се променя изборното законодателство, свързани с начините на гласуване и сроковете при осъществяване на избирателното право. Това не би било добре, ако това се случи в рамките на този кратък период. Знаем, че Народното събрание ще започне да работи в първите дни на септември, а местните избори са вече насрочени за 29 октомври.

Доброслав Димитров, председател на БАСКОМ: Проблемът е с ограничения достъп до отворения код

Проблемът с машините за гласуване не е дали държавна или частна компания било то българска или чуждестранна се занимава с този процес, проблемът с машините е, че не знаем как се контролират, образно казано. И този проблем има едно, единствено решение и то се нарича “Отворен код”. Кодът трябва да бъде публичен, така както се пишат от много от най-големите проекти в света. Тогава обществото може да има пълен, постоянен контрол на това, което се случва. Отвореният код е начин на разработка, в която кодът се споделя от всички и когато някой променя в него нещо, то е видимо за останалите. Това е като споделен в Google docs документ, в който всички могат да променят нещо в него, под всички имам предвид хората, които са допуснати да работят по документа, но всяка промяна е видима за цялото общество. Така се следят версиите, когато някой качи нещо ново, то се знае кой го е качил, какво е променил и цялото общество е сигурно, че промените са проследими и е наясно с тях. Популярната Linux операционна система е писана по този начин. С отворения код много на брой хора гледат и виждат осъществените промени. А когато малък брой хора имат достъп до кода, съмнението винаги ще остане, без значение дали са от българска компания, чуждестранни специалисти или са в държавно дружество.

Доц. Наталия Киселова, пред “Труд news”: Избраният хибриден модел не е приложим другаде по света

В ЦИК също се нуждаят от повишаване на капацитета

Срокът между първия и втория тур на местни избори (за кметове на общини, райони и кметства) е предвиден в Изборния кодекс. Така е преценил законодателят. Този срок е въведен много преди да се предвидят машините в изборните помещения като начин на гласуване. Страхувам се, че предложението на ЦИК, обективирано в техен доклад от юли т. г., до Народното събрание да бъде удължен срокът между първи и втори тур на местните избори от 7 на 14 дни (чл. 452, ал. 4 ИК) ще доведе до множество промени. 45 дни преди местните избори можем да станем свидетели на “редактиране” на множество разпоредби, вкл. и такива, които в момента са оспорени пред Конституционния съд.

Още 2014 г., когато беше въведено машинното гласуване предупреждавахме, че е редно държавата -ЦИК, друг нейн орган или предприятие да има контрол върху машините както като вещи, така и като технология. Понастоящем машините като устройства са държавна собственост, но техният софтуер се надгражда “на парче”. ЦИК разполага с три модификации на софтуера за гласуване - за народни представители, президентски и парламентарни избори едновременно, частични местни избори. Това означава, че за всеки предстоящ избор е поръчван съответният софтуер, а не за всички избори и в различни комбинации.

Имаме Министерство на е-управлението, би трябвало това ведомство да бъде привлечено за изработването на такъв софтуер за машините в предстоящото гласуване, но и за създаване на такъв за всички избори. Нали догодина ни предстоят и европейски избори? Както в доклада на ЦИК, така сред препоръките на Обществения съвет и на независими експерти, се призовава за обективен анализ на натрупания опит и грешки при проведените избори в периода 2021-2023 г.

Въз основа на анализа при бъдещи дискусии, както и след очакваното решение на КС, да се избере начин на гласуване - чрез хартия или машинно. Избраният хибриден модел не е приложим другаде по света. В предстоящите местни избори освен начина на гласуване, определяща ще е компетентността на членовете на избирателните комисии. Хвърлиха всички неуредици в изборния процес на ЦИК, но да ме извиняват колегите в ЦИК, те също се нуждаят от повишаване на капацитета си.

Ивилина Алексиева-Робинсън, бивш председател на ЦИК, пред “Труд news”: Не покриваме стандартите за прозрачност, отчетност и проследимост

- Ще създаде ли проблем за местните избори 7-дневният срок за балотажите, заради краткия срок за подготовка на машините и хибридното гласуване, с машини и с хартиени бюлетини? 
- Категорично да! Този срок е абсурдно кратък, за да се покрият международните стандарти за използване на съвременни технологии в изборите. Най-сложните за организация, на места 4 в едно (за кмет на община, на район, на кметство и за общински съветници), местните избори по начало отнемат съществени усилия и време за отчитане на изборния резултат. Използването на хибридната форма на гласуване, а от там и броенето на още повече видове бюлетини (до 4 хартиени, но и машинни) ще доведе до удължаване на времето за преброяване на гласовете от СИК, като се увеличава рискът от грешки в протоколите. Последното ще затрудни ОИК (най-вече в София и други големи общини) да приемат протоколите с резултатите в законовия 48 часов срок, като напрежението от несработили контроли ще бъде голямо. Но да приемем, че срокът се спази и вторник след изборите резултатите са ясни. Тогава се насрочват балотажите, като практиката показва, че това е най-честият случай (а става дума за кметове на 265 общини, 31 района и хиляди кметства). И тук идват логистичните въпроси - как в толкова кратък период машините се транспортират до определеното място/ места, сваля се информацията от хард дисковете им (която може да служи за съдебни дела), въвежда се нов софтуер, новата бюлетина с имената на кандидатите, които отиват до балотаж за съответните общини/ райони/ кметства, извършва се проверка за акуратността на софтуера и въведените имена, така че в събота сутринта машините и техническите записващи устройства да бъдат предадени на СИК за балотажа. Отвъд логистиката има и един по-тежък и много съществен въпрос - всички описани логистични действия трябва да бъдат извършени по начин (съобразно процедури), който да гарантира точност на информацията и най-вече ненамеса в софтуера - за всяка секция/ всяка индивидуална машина - и да бъдат под контрола на представители на орган за управление на избори (ЦИК/ ОИК) и наблюдатели, застъпници, представители на партии, коалиции и инициативни комитети. Твърдя, че дори описаните действия да се извършат в краткия срок, то това няма да се случи по процедура, която да покрива стандартите за прозрачност, отчетност и проследимост. А това е изключително важно с оглед честността на изборите и интегритета на резултатите! Не искам да усложнявам повече, но да не забравяме видеонаблюдението и видеозаснемането, по отношение на които стоят същите логистични въпроси. От години ЦИК настоява за законова промяна втори тур на местните избори да се произвежда 14, а не 7 дни след изборния ден. Присъединявам се горещо към тази препоръка - народните представители могат да постигнат консенсус и да променят чл. 452, ал. 4 от ИК.

- Може ли българска фирма да изработи надежден софтуер за машините за гласуване?
- Надежден софтуер може да бъде изработен от фирма с опит в организацията на избори, независимо дали е българска или международна. Друг е въпросът за правата върху софтуера към настоящия момент - нямам информация по този въпрос.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Мнения