Модата крие своите скелети в гардероба

Кристиан Лубутен и неговата запазена марка - червената обувка.

Гръмки скандали разкриват, че дизайнерите не са ангели

Светът на модата живее под светлините на прожекторите и се храни от славата, но той също има своите тъмни страни и скрити скелети в гардероба. А обитателите му рядко могат да се нарекат ангели. За това говори миналото им - понякога услужливо “забравяно”, но винаги излизащо наяве в неподходящ момент.

От свалени реклами до... затвора

Един от най-скандалните дуети в модата е този на Доменико Долче и Стефано Габана. От идоли, търсени от холивудските звезди да ги облекат за връчването на поредните оскари, те бяха обявени за престъпници за укриване на милиони от данъци през 2014 г., когато италианският съд им даде 18 месеца затвор на всекиго, плюс глоба от по 500 хил. евро.

Предисторията е още от 2004-2006 г. Тогава двамата прехвърлят марките си D&G и Dolce & Gabbana на подставена компания в Люксембург, за да избегнат високите данъци в Италия. Активите са на стойност 249 милиона евро. През 2009 г. дизайнерите са глобени заради действията си, а през 2014 г. - и осъдени, макар да не признават вината си.

Скандални са и някои от техните реклами. През 2007 г. модната марка показва зимната си колекция с модели, които размахват ножове, което предизвиква оплаквания в организациите за защита на потребителите. Дизайнерите сменят рекламата с друга, на която мъж лежи върху жена, стискайки китките й, а група мъже ги наблюдава. Това отново предизвиква негодувания, рекламата е забранена и свалена от билбордовете.

Долче и Габана са партньори не само в бизнеса и творчеството, а и в живота. Срещат се случайно през 1980 г. в нощен клуб в Милано, когато и двамата са асистенти на друг дизайнер. Напускат след две години, а през 1985 г. се ражда първата им марка. Те се разделят през 2005 г., но се събират отново през 2008-а.

Още един скандал предизвика модният тандем през 2015 г. Двамата се изказаха против това гей двойките да създават чрез сурогатни майки или да осиновяват деца. Това предизвика бурната реакция на Елтън Джон, който призова на бойкот срещу марката Dolce & Gabbana и беше подкрепен от много звезди от шоу бизнеса. Дизайнерите обясниха, че не са искали да поучават никого, а само са изразили мнението си.

Чии са червените обувки

През май 2011 г. друг знаменит дизайнер - на обувки - Кристиан Лубутен, подава иск в съда срещу модния бранд Yves Saint Laurent. Причината е легендарната му “червена подметка”. Представители на дизайнера твърдят, че от YSL са откраднали от тях идеята и са я използвали в пролетно-лятната си колекция за 2011 г. От своя страна, обвиняемите не се признават за плагиати и обясняват, че червената подметка е напълно традиционна форма на дизайн, използвана още по времето на крал Луи XIV. Те не се смущават от факта, че още през 2008 г. Лубутен регистрира червената подметка като търговска марка.

В края на краищата усилията на Лубутен и неговите адвокати не водят доникъде и през август 2011 г. съдът постановява, че той няма ексклузивни права върху използването на червения цвят в дизайна на обувки.

Лагерфелд не обича дебелите

Шведският гигант H&M неведнъж е сътрудничил с прочути дизайнери, между които и вече покойният Карл Лагерфелд - още от 2004 г. Неговата колекция тогава се състояла от 30 дамски и мъжки модели и аксесоари, плюс унисекс ароматите Liquid Karl.

Творенията на Лагерфелд са разграбени още през първия ден от продажбата. Много от тях попадат в ръцете на прекупвачи, които организират разпродажби по интернет и първоначално нескъпите дрехи са продадени на баснословни цени.

На всичко това се слага край, когато Лагерфелд се изказва рязко срещу сътрудничеството с H&M в интервю, наричайки ръководството на бранда сноби. По думите му веригата е пуснала в продажба доста по-малко модели от колекцията му, отколкото той е планирал. Има и друга причина за недоволството му. Дизайнерът, който е известен с това, че не обича пълните хора, е създал цялата си колекция в малки и средни размери, игнорирайки двата последни размера на веригата. Брандът от своя страна пуска колекцията на Лагерфелд във всички възможни размери. Главният аргумент на дизайнера за разрива му с H&M е: “Аз правя дрехи за изящните и стройните”.

Уволняват Галиано от Dior

В началото на 2011 г. Джон Галиано е обвинен в антисемитски изказвания и нападение на хора. Това става след като в парижко заведение дизайнерът в пияно състояние оскърбява седяща в съседство двойка, която успява да запише всичко случващо се на видео, включително думите му, че обича Хитлер.

Веднага след инцидента ръководството на Christian Dior временно отстранява Галиано от задълженията на криейтив директор на бранда. А след няколко дни дизайнерът е засипан с гневни писма на знаменитости. Натали Портман, лице на рекламната кампания на аромата Miss Dior, казва: “Аз съм шокирана и разочарована от поведението на Джон Галиано. Като човек, който се гордее с еврейския си произход, заявявам, че не искам да имам нищо общо с дизайнера”.

Макар по-късно да отрича думите си и да се извинява, на 1 март 2011 г. Галиано окончателно е уволен от Dior. Инцидентът предизвиква различни реакции сред колегите му. Джорджо Армани оправдава поведението на Галиано с неговата умора и лошо настроение, докато Карл Лагерфелд направо изпада в ярост: “Въпросът не е дали е произнесъл тези думи, или не. Този ужасяващ образ на света на модата обиколи целия свят: сега всички ще мислят, че всеки дизайнер и всички в модната индустрия са като него”.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Лайфстайл