Три на всеки четири малки деца в Европа прекарват твърде много време пред екрана и не достатъчно сън и ежедневно движение, според нов глобален анализ.
Според международни стандарти децата под 5 години трябва да получават три часа физическа активност на ден, включително поне един час интензивни упражнения, максимум един час време пред екрана и 10 до 13 часа сън.
Но в 33 страни по света само 14,3% от три- и четиригодишните деца отговарят на всички тези стандарти, според проучване, публикувано в JAMA Pediatrics, което включва около 7000 деца. Докато 81% спят достатъчно, само 41,8% спазват препоръките за време пред екрана, а 49,2% получават достатъчно физическа активност.
Като се има предвид, че ранното детство е „критичен прозорец на възможност“ за създаване на здравословни навици, констатациите имат сериозни последици за „здравето и благополучието през целия живот“ на хората по света, според изследователите, ръководени от университета на Уолонгонг в Австралия.
„Наистина е важно да разгледаме степента, в която децата отговарят на тези насоки в различните страни“, казва д-р Сара Роуз, психолог по развитието и доцент в Университета на Стафордшир в Обединеното кралство, пред Euronews Health. Тя не е участвала в новото проучване. „Тези доказателства са нещо, от което се нуждаем, за да се надяваме да доведем до някаква промяна за децата“.
Процентите са малко по-добри в Африка и Европа, където около една четвърт от децата (съответно 23,9 и 23,5%) отговарят и на трите критерия.
Половината от европейските деца (50%) имат достатъчно ограничено време пред екрана, докато 53,5% от децата се движат достатъчно и почти всички (94,7%) спят достатъчно.
Трябва да се отбележи, че европейските момичета са по-склонни от момчетата да отговарят на насоките за време пред екрана, но е по-малко вероятно да се упражняват достатъчно, установи проучването.
На регионално ниво Северна и Южна Америка имат както най-добрите, така и най-лошите навици. Докато две от всеки три деца получават достатъчно физическа активност – по-висока от всеки друг регион – децата там също прекарват най-много време пред екрана до момента, с едва 17%, които изпълняват препоръките.
„Понякога хората правят предположения, че ако детето прекарва много време седнало пред екрана, то не се занимава с физическа активност, докато всъщност тези данни представят по-нюансирана картина от това“, обяснява Роуз.
Вероятно тенденциите във физическата активност и времето пред екрана започват още по-рано в живота, като се има предвид, че предишни изследвания показват, че само една четвърт от децата под 2 години спазват препоръките за времето, което прекарват пред екрана.
Твърде многото време, прекарано пред екрана, е свързано със здравословни проблеми. Колкото повече време едногодишните прекарват пред екраните, толкова по-вероятно е те да имат забавяне в развитието, когато са на 2 и 4 години – въпреки че все още не е ясно дали времето пред екрана всъщност причинява проблемите.
Няколко европейски държави настояват за ограничаване на времето пред екрана на децата. През септември шведската агенция за обществено здравеопазване препоръча забрана на деца под 2 години да стоят пред екрани, следвайки подобни насоки в Ирландия за бебета до 18 месеца.
Междувременно френското правителство казва, че децата под 3 години не трябва да имат време пред екрана и че до 6 години то трябва да бъде „силно ограничено“.
Други държави, като Китай, отидоха дори по-далеч, като ограничиха онлайн игрите, насочени към младите хора.
И все пак забраните за време пред екрана не винаги са реалистични, като се има предвид, че цифровите технологии са навсякъде в ежедневието, според изследователи от университета Лунд в Швеция.
След като проучиха ежедневните дигитални навици на малките деца, те заключиха, че е „почти невъзможно“ малките деца да се държат далеч от екраните и че подходът на нулева толерантност може просто да накара родителите да се почувстват притеснени или осъждани заради това, че децата им използването устройства с екрани.
Роуз казва още, че насоките за времето, прекарано пред екрана, могат да бъдат прекалено опростени, като се има предвид, че те обикновено не вземат предвид качеството на това, което децата правят на своите устройства.
„Времето пред екрана може да бъде набор от различни дейности и тези дейности могат да имат различна стойност за децата, които се занимават с тях“, казва Роуз, например видеоразговори с баби и дядовци или гледане на образователна телевизия. „Мисля, че това, което родителите наистина биха оценили, е подкрепящи насоки за това как да използват времето пред екрана по здравословен начин с децата си.“
Коментари
Регистрирай се, за да коментираш