Нов проект на Командарев в бизнес платформата на Берлинале

Стефан Командарев

“Блокова вселена” е вдъхновен от теория във физиката

Негови заглавия намериха международен екран и получиха заслужено признание

Пет времеви периода с ключови моменти за българското общество

Финансово рамо за огромния фестивал

Големият световен аудиовизуален екран е ненаситен и иска всекидневно зареждане

Отново за 11 дни Берлин ще е “столица” на световното кино (13-23 февруари). Първият голям кинофестивал от календарната година ще представи, както винаги, стотици филми, програмирани в различни категории, които ще станат известни след дългата и прецизна селекционна процедура през втората половина на януари.

Постер на фестивала Берлинале

А едновременно със зрителските вълнения и интереси, под “шапката” на Берлинале ще работи и огромният Европейски филмов пазар, който всяка година събира хиляди представители на филмовия бизнес от различни професии и сегменти на индустрията. Сред тях са редица автори (предимно сценаристи и режисьори), филмови и телевизионни продуценти, разпространители и мениджъри на вериги киносалони, фестивални организатори и селекционери, експерти в дигиталното разпространение, предприемачи на стартиращи стрийминг платформи, програматори и пазарни стратези на вече утвърдени такива, които търсят подходящи заглавия за специализирани зрителски канали, и какви ли не изкушени колекционери на жанрова класика за разнообразни тематични програми. Големият световен аудиовизуален екран е ненаситен и иска всекидневно зареждане с нова 24-часова продукция! Но изкуството се нуждае от силна подкрепа и Европейският филмов пазар в зимния Берлин дава сериозно финансово рамо на огромния фестивал!

Тъкмо в такава “пазарна” ситуация попада новият проект “Блокова вселена” на режисьора Стефан Командарев, един от най-активните, талантливи и утвърдени автори от средното поколение в нашето кино. Командарев вече има 6 игрални и 5 документални филма зад гърба си, като на повечето от тях е и продуцент. При това някои негови заглавия намериха международен екран и получиха заслужено признание: “Светът е голям и спасение дебне от всякъде” (2000, в краткия списък за “Оскар”), “Посоки” (2017, селекция “Особен поглед” в Кан), “Уроците на Блага” (2023, два “Кристални глобуса” в Карлови Вари) и други.

Новият проект “Блокова вселена” е изненадващ, но много обещаващ и се опира на универсална теоретична идея от високата наука. Кратката анотация отваря любопитен прозорец към бъдещия филм и същевременно подсказва нестандартни очаквания. Разказът е вдъхновен от едноименна теория във физиката, според която всички събития във вселената се случват едновременно, а ходът на времето е илюзия. Сюжетът е изграден от пет събитийни епизода, в които участва един и същи екип на медицинска линейка по софийските улици от 1989 г. до днес. Преплитането на минало, настояще и бъдеще разказва не само съдбата на екипа от лекарка и шофьор, а обобщава пет времеви периода с ключови моменти за българското общество, неговото трудно и все неслучващо се “израстване”.

Божидар Манов: Стефане, досега всички твои игрални филми от “Пансион за кучета” до “Уроците на Блага” са построени като линеен драматургичен разказ с едно основно сюжетно събитие в едно сюжетно време. А сега разказът е напълно променен и композиран от пет разположени във времето събития, но с постоянни персонажи в тяхната различна възраст. Как ти хрумна тази конструкция и защо заложи на нея?

Стефан Командарев: Още след “Посоки”, който разказваше за таксиметрови шофьори, тръгна мълва, че ще правим филм пак за шофьори, но на линейки. И аз като бивш лекар се свързах с мои колеги от ЦСМП - София и така стана възможно да подготвим този проект. Тъкмо спешните медици, които спасяват хора, сами казват на шега, че практикуват “ангелство”, че са нещо като ангели - спасители. И това наистина е така. Но във филма ние се интересуваме и от личната им съдба при упражняване на тази толкова тежка професия. Защото тя предпоставя някои изключително сложни, драматични ситуации. А така филмът се зарежда с достоверна житейска енергия и това е за добро.

Б. М. В последните си филми работеше със сценариста Симеон Венциславов. А сега с ново име - Павла Котова.

Ст. К. Ние пак ще работим със Симеон, миналото лято завършихме “Made in EU”. Сега очакваме стратегията на световния разпространител за екранната съдба на филма. Но междувременно Симеон се оказа зает с друг проект и се свързах с младата сценаристка Павла Котова, завършила специалността “Драматургия” в НАТФИЗ. Тя бе много полезна и мисля, че заедно свършихме добра работа.

Б. М. Тази идея за блоковата вселена как очакваш да бъде приета от публиката? Дали няма да се намеси проблемът за предопределеността на съдбата? Защото едно е обяснението на кабинетните учени, съвсем друго е на обикновените зрителите?

Ст. К. А защо не? В това няма нищо лошо. Някои хора и лично аз възприемам идеята за предопределеността с вътрешно спокойствие, което ме овладява без съпротива. Неслучайно като сме разговаряли по тази тема сме си припомняли един от първите образци “Кланица 5” на Труман Капоти - книгата и филма. Така че - защо не? 

Б. М. Отново ще работиш с великолепния оператор Веселин Христов?

Ст. К. Да, оцених прекрасните му професионални качества и операторски талант още в “Посоки”. И сега разчитам на него. А за да дефинираме историческото време в петте епизода ще използваме внимателно и документална хроника.

Б. М. Сега на предстоящия Берлински ко-продукционен пазар ще търсиш нови партньори за предстоящата работа по проекта - снимачен период, постпродукция и съпътстващи дейности.

Ст. К. Ние вече сме в копродукция с немските ни партньори “42film”, с които направихме “Уроците на Блага”, “Made in EU” и сега отново сме заедно. Но ще търсим и други. В последните години европейските филми обичайно се продуцирани от няколко държави.

Б. М. Бяхте селектирани за участие в пазара при много оспорвана конкуренция.

Ст. К. Да, организаторите казаха, че са получили стотици проекти. Ние сме сред 35 избрани и по-точно в сегмента от 3 проекта (заедно с колеги от Чили и Германия), назован “Режисьорите на Берлинале”. Това означава, че вече сме участвали във фестивала в по-ранни години - аз с “Пансион за кучета” (2001). Това е голям успех и признание за “Блокова вселена”, предстои да разберем оценката и на българската художествена комисия към НФЦ, където проектът кандидатства за финансиране.

Б. М. Ти винаги работиш спокойно, уверено, без ненужни драми и съпътстващи сътресения, толкова характерни за киното ни през последните години. Пожелавам ти и новият проект да има добра предначертана съдба, както повелява теорията за “Блокова вселена”.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Кино