Такива ситуации са заплаха за безопасността и сигурността на корабоплаването и екологичното равновесие, категорични са специалистите
Импровизацията по спасителната операция е кошмарна
Вече 11 ден корабът Vera Su е заседнал с опасен товар край защитената местност „Яйлата”, а експерти по морско дело и национална сигурност окачествиха пред „Труд” действията на властите като „импровизация”.
Азотна екобомба цъка вече 11-ти ден на заседналия кораб Vera Su, а президентът Румен Радев, както и цялото служебното правителство начело със Стефан Янев оправдават хаотичните си действия си с предишни управления и лошата прогноза за времето. Това коментираха пред „Труд” висшестоящи служители от МВР, Министерството на отбраната и Министерството на транспорта. А ужасът, че никой от отговорните институции толкова време не е поел отговорност и не обяснява как чужд кораб в български води се отклонява от курса си и почти се забива в скалите на защитената местност „Яйлата”, е още по-абсурден в управлението на държавата, заявиха лаконично експерти по национална сигурност.
„Такива ситуации са заплаха за сигурността и екологичното равновесие и има контролни брегови служби, които наблюдават курса на плавателните съдове, като при необходимост се намесва „Гранична полиция”, които също имат ангажимент по отношение на осигуряването безопасността и сигурността на корабоплаването”, коментираха пред „Труд” високопоставени източници от „Морска администрация”, които не пожелаха да бъдат цитирани с имената си заради уволнения от вчера техен шеф Живко Петров. Те отбелязаха, че сепарационната морска зона, в която се извършват курсовете на корабите, е близо до брега, но затова се прави и денонощното наблюдение. По думите им твърде дълго време е изчаквано собственикът на кораба Vera Su да спаси плавателния съд и товара си. В случая вече не става дума за бизнес, а отговорните институции трябваше да се намесят, за да спасят българските интереси и българския бряг, отбелязаха още специалисти от „Морска администрация”. Импровизацията по спасителната операция е кошмарна, а от екипите на място разказаха, че заповедите от различните министерства на моменти се отричали една с друга. „На Vera Su има над 3000 тона торове, които ще взривят живота във водата при разцепване на кораба, а вълнението вече трети ден е 4 до 5 бала”, предупредиха още специалисти по морско дело. Служебните министри на Румен Радев буквално проспали предупрежденията на технически лица от мястото на инцидента за наближаващото лошо време огромни вълни, които от вчера са до 5 метра и могат да пречупят кораба буквално за минута и да го забият в скалите на „Яйлата”.
Според запознати, корабособственикът предложил част от товара - около 700 тона, да бъдат разнесени навътре в морето на около 20 километра от брега без да се получава точково замърсяване, от каквото има опасност в момента, ако товарът потъне до скалите, като се е позовал на международния акт „jetsam of cargo” - изхвърляне на товар или оборудване от плавателния съд при авария. Но е имало забрана от МОСВ. „Това се случва с разпръскване и баржите, които бяха в наличност бяха неводоплътни и товарът щеше да се развали, да стане на каша, но можеше да се закара навътре в морето и в движение да бъде изпуснат постепенно”, обясни пред „Труд” друг специалист от техническите лица, които ежедневно са на мястото на инцидента.
„Служебният екоминистър Асен Личев през цялото време размахва една химикалка и се чуди какво да забрани с нея, но ако утре Дядо Господ вдигне пръст и счупи кораба, може да продължи да размахва заповедите си, но всичкият товар ще се изсипе на място”, обясниха още експерти от „Морска администрация”, като специално отбелязаха, че това са аварийни действия, които целят да се минимизират щетите в конкретния случай.
За толкова време, вече 10 дни, не се направи списък с мобилизационни материали и хора, които да бъдат включени в спасителната операция, което навремето се наричаше мобилизационен план, отбелязаха още експертите по морско дело.
- Има ли проведени заседания на Националния борд за разследване на произшествия във въздушния, водния и железопътния транспорт заради бедствената ситуация, който е на пряко подчинение на Министерския съвет?
- Националният борд следи ситуацията от началото на инцидента и към момента е в ход негово независимо разследване.
- Какви са прогнозните суми за различните сценарии за решаване на кризата със заседналия кораб, които да бъдат отпуснати от Фонда за бедствия и аварии?
- В Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията има постъпили три оферти от савьорски компании, които към момента се анализират.
- Решение на премиера Стефан Янев или на служебния министър Асен Личев е да се отхвърли възможността за аварийно изсипване на 700 тона от товара на 20 км в морето от първите дни на инцидента, при наличната още тогава информация, че времето се влошава? Поставян ли е въпросът от страна на министър Личев пред членовете на служебния кабинет, търсени ли са становища от МВР, МО и МТСП?
- Няма такова решение на премиера Стефан Янев или на министъра на околната среда и водите Асен Личев. Аварийно изсипване на каквато и да е част от товара никога не е обсъждано като възможно решение с оглед на близостта на мястото на инцидента до защитена местност.
- Търсена ли е от страна на България възможност помощ от съседни държави - Румъния и Турция?
- Към момента се търсят различни възможности за съдействие.
*Б.р. - Както виждате, уважаеми читатели, президентът Радев и служебното му правителство съвсем са отървали решението на кризата.
Риболовци очакват много щети от кризата
Кризата със заседналия на 20 септември край защитената местност „Яйлата” товарен кораб Vera Su ще доведе до солидни косвени щети за рибарския бранш. Дори плавателният съд до оцелее в лошото време и намиращите се на борда му близо 2800 тона урея да бъдат прехвърлени успешно на сушата, антирекламата застрашава потреблението.
„Хората няма да искат да купуват от страх, въпреки че сезонът тръгна перфектно и в морето има много сафрид, чернокоп, а на юг вече и паламуд”, каза пред „Труд” Емил Милев, председател на УС на риболовно сдружение „Черноморски изгрев”, в което членуват 53 кораба. Преди дни сдружението предложи на институциите помощта им за спасяването на Vera Su. „Реакция или отговор няма. Държавата няма уважение към нашия бранш, въпреки че би било редно поне да ни поканят в кризисния щаб. Ние си вадим хляба в морето, но там сме напълно сами, нямаме никаква закрила”, горчиво коментира Милев.
„Аварията с Vera Su не е най-тежката, дано не се случва разлив или пожар на борда. Но заради нея сега берем плодовете на 30-годишно безхаберие. Защото морска България няма нито спасителен кораб, нито хеликоптер, с който досега товарът щеше да е прехвърлен на сушата”, добави той.
Според него опитът за изтегляне на заседналия плавателен съд с влекачи е бил предварително обречен на неуспех. Въжетата не са били достатъчно здрави и едното от тях набързо се скъса. Това показва, че хората, които са планирали акцията, не разбират от морско дело, заключи председателят на УС на „Черноморски изгрев”. Той препоръча на властите спешно да потърсят помощ от Румъния или Турция. Съседките ни разполагали с огромни влекачи, които са в състояние да изтеглят на буксир от подводните скали Vera Su.
Веселин Прокопиев, собственик на мидената ферма „Дълбока” смята да засили контрола над продукцията.
Райският залив край село Българево, северно от Каварна, не е в риск при евентуална екокатастрофа, предизвикана от изтичане на голямо количество карбамид в морето. Това заяви Веселин Прокопиев, собственик на разположената в залива мидена ферма „Дълбока”.
От 28 г. в кристалното море там на метър от дъното се отглеждат култивирани черни миди. „Теченията вървят на юг и опасност би имало за района чак след нос Галата - към Паша дере и Емона, но съм убеден, че институциите ще си свършат работата и няма да се стигне до апокалипсис. Въпреки това ще засилим контрола над продукцията, който обичайно извършваме веднъж месечно. По-притеснителна е пандемията. Заради дългото затваряне годишната ни продукция падна от 650 на 250 тона”, добави Прокопиев.
Щетите от разлив на голямо количество азотен тор ще са имиджови, а не по същество и за единствената ферма за стриди у нас край село Кранево. Тя е на 60 км южно от „Яйлата”. Елитните аквакултури се отглеждат в открито море, където има силни течения и проточност на водата. Няма опасност стридите да се отровят, но има риск потреблението на морски храни да спадне”, обясни управителят на фермата Петър Петров.
Той допълни, че по-тежък ще е ударът за обитателите на „Яйлата”, сред които има водоплаващи птици, които се хранят с риба.
310 вида пернати, сред които корморани, чайки, гмурци, буревестници, са застрашени от изсипването на изкуствени торове в морето.
Коментари
Регистрирай се, за да коментираш