Парното се бави с поправки на изравнителните сметки

Столичната топлофикация да разясни на абонатите си как ще коригира изравнителните им сметки, поиска омбудсманът.

Омбудсманът поиска обяснения от шефа на столичното дружество

“Топлофикация София” обеща клиентите да получат нови фактури с по-ниско ДДС

Автоматично връщат надплатеното

Столичната топлофикация се бави с информация към своите абонати как ще бъдат променени изравнителните сметки за парното, така че да се спази указанието на финансовото министерство в тях да се отчете намаляването на ДДС от 20% на 9 на сто. След като стана ясно, че дружеството е отчитало фактурите с по-високата ставка, незаконно, от компанията обясниха, че ще поправят сметките и ще съобщят допълнително на сайта си на своите клиенти как ще стане това. Подобна информация обаче към тази сутрин все още липсваше.  Затова омбудсманът Диана Ковачева поиска от изпълнителния директор на “Топлофикация София” ЕАД Александър Александров информация какви действия са предприели от дружеството.

През август Ковачева поиска от НАП да провери топлофикациите в страната за това дали са начислявали 20 на сто ДДС върху изравнителните сметки, въпреки че от 9 юли тази година е в сила намалената ставка от 9%. В резултат от Министерство на финансите издадоха указания, според които изравнителни сметки, издадени след 9 юли с начислено 20% ДДС трябва да бъдат анулирани.

“Тъй като в Указанията се допуска корекциите по изравнителните фактури за доплащане да бъдат извършени по два начина - чрез анулиране на издадените фактури и издаването на нови фактури или чрез издаването на кредитно известие, смятам за важно гражданите да бъдат осведомени кой от двата начина ще се прилага от дружеството. В допълнение обръщам внимание, че значителна част от изравнителните фактури за сезон 2021-2022 г. бяха издадени към 31.07.2022 г. със срок за плащане до 14.09.2022 г. Тук възниква въпросът и за начисляването на обезщетения за забава (лихви)”, посочва омбудсманът.

Ковачева съобщи и за постъпили жалби в резултат на изпратени илюстративни образци към сметки на абонати с фактура “образец”. Граждани са били разтревожени от получени изравнителни фактури от “Топлофикация София” ЕАД, придружени от втори лист - фактура “образец”, написан с по-дребен шрифт, където е посочено задължение за плащане в размер на 588,38 лв. Дружеството вписва тази сума илюстративно, клиентите всъщност не я дължат, но реално могат да бъдат заблудени от въпросния допълнителен лист, обяснява омбудсманът.

От столичната топлофикация увериха потребителите, че те автоматично ще получат надплатеното по партидите си и средствата ще бъдат приспаднати следващи дължими фактури. Тези, които нямат задължение ще могат да получат парите си и на каса.

След изтичане на срока за доброволно плащане по фактурите се начислява лихва за забава, като за сумата на направената корекция съобразно общите условия, ще се прилага нов срок за доброволно плащане, считано от датата на издаване на фактурата - 45 дни за битови и 30 за стопански клиенти, обясниха от дружеството.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Вашите пари