Премиера на „20 режисьори-първопроходци от Източна Европа“

НАТФИЗ „Кръстьо Сарафов“ и издателство „Български Бестселър“ представят книгата „20 режисьори-първопроходци от Източна Европа“ (2024, изд. „Български Бестселър“). Съставители и редактори са проф. д-р Калина Стефанова и проф. д-р Марвин Карлсън. Премиерата ще се състои на 28 ноември 2024 г. (четвъртък) от 18.30 ч. в Аулата на НАТФИЗ „Кръстьо Сарафов“, ул. „Стефан Караджа“ № 20.

Издателска история на книгата:

Оригинално издание е на английски език, 2021 г. , Изд. Палгрейв Макмилън, подразделение на Спрингър Нейчър: 20 Ground-Breaking Directors of Eastern Europe. 30 Years after the Fall of the Iron Curtain

Томът е разпространен в библиотеки по цял свят – от Нова Зеландия до Канада, Тайланд до Южна Африка, рецензирана е също в най-престижни издания по света; 

Издание на испански език, изд. ADE – 2023  (с разпространие специално до театралите в целия испаноезичния свят)
Издание на китайски език, China Theatre Press – 2024 (най-голямото театрално издателство в Китай)

Настоящето издание на български език

Какво представлява книгата:

Състои се от студия-въведение за театъра в Източна Европа, озаглавена „Театърът на Източна Европа – театър, който променя живота” от Калина Стефанова, кратък предговор от Марвин Каарлсън, 20 глави-портрети на 20 режисьори, написани от изтъкнати театроведи от съответните страни, и 2 глави, в които самите режисьори говорят за родословното си дърво и за проблемите в съвременния театър. Изборът на режисьорите не е направен по квотен принцип (т.е. не всички страни от Източна Европа са „представени”, от някои страни има голям брой, от други по-малък), нито по това дали са изтъкнати творци – такива има много. Избрани са само режисьори, които са променили лицето на театъра в Източна Европа, а и по света – т.е. истински първопроходци. 

Откъси от рецензии:

„.... Задължително четиво за всеки, който иска да научи за изключителното театрално разнообразие и енергия на този регион.”

Ричард Шекнер, сп-е ТDR, Нюйоркски университет (цитиран на корицата на оригиналната книга)

(инфо: Ричард Шекнер и Марвин Карлсън  са двамата най-изтъкнати театроведи и теоретици в англоезичния свят и не само – например, в Шанхайската Театрална Академия има специални центрове носещи техните имена; Шекнер е и режисьор и драматург)

„Като са събрали от изследователи текстове за техни сънародници, съставителите са изградили витрина не само на широкия размах на нововъведенията в режисурата на Източна Европа, но и на дълбочината на театрознанието там. Както Марвин Карлсън отбелязва, антологията се стреми да осветли знаменития, но малко изследван, корпус на източноевропейската режисура. Тя прави това изключително успешно.”

Jared Strange, TDR, Volume 66/Issue 3, September 2022

„...Двамата изтъкнати съставители/редактори, Калина Стефанова .. и Марвин Карлсън... са сред най-значимите театрални учени, които, през последните десетилетия, редом с лекциите и изследванията си, са събрали и обобщили съвременната театрална история в многобройни индивидуални и колективни томове, при това не само с фокус върху Европа. Този техен том е панорама със широк спектър и пъзел, който предстои да се допълва.

.... „20 режисьори-първопроходци от Източна Европа” е значимо и навременно издание, което помага да се определят и оценят режисьорските почерци, оформили и продължаващи да оформят театралната култура на Източна Европа през последните десетилетия.

Когато се говори за която и да е книга, първият въпрос трябва да бъде: имало ли нужда да бъде написана? Има ли истинска необходимост от нея сред хората от съответната професия и заинтересованите читатели? Занимава ли се тя с явление, чието систематичен анализ е навременен и нужен? В настоящия случай, отговорът е убедено Да: без съмнение, този том представлява уникално и задълбочено начинание, особено като се има предвид малкия брой книги, които се опитват да предоставят енциклопедичен преглед на съвременния световен театър. На английски и с подобно качество нямаше книга със специфичен фокус върху източно-европейските режисьорите, които живеят и творят днес. Нямаше досега.

THEATRON, VOL. 16. NO. 4. (2022): 165–169. East is East? TAMÁS JÁSZAY

За двамата съставители – редактори:

Проф. д-р Калина Стефанова е автор и /съ/съставител на 15 книги за театър. 5 от тях са на английски език, издадени от най-престижните международни академични издателства и включвани в препоръчителната литература на университетски курсове по света. Съставител е на първата антология на китайската съвременна драма на български език, на първата антология на източноевропейска драма в Китай (в два тома), и на първото представяне на българския театър на английски език, в две части. Автор е и на две художествени книги, издадени в девет страни, едната от които е с три издания на китайски език. Била е гостуващ учен „Фулбрайт“ в Нюйоркския университет, както и гостуващ учен в Университета на Кейптаун, Южна Африка, Мейджи Университет, Япония, Шанхайската Театрална Академия, Китай, и др. През 2016 г. е удостоена със званието „Изтъкнат гостуващ професор“ на Уханския университет, Китай, както и със званието „Изтъкнат изследовател“ на Фондацията по китайска критика на изкуствата към Уханския университет. В продължение на два мандата е вицепрезидент на Международната асоциация на театралните критици (2001-2006), както и неин директор симпозиуми (2006-2010). От 2001 г. редовно работи като експерт-оценител на културни и образователни програми на Европейската комисия. Понастоящем е преподавател в НАТФИЗ „Кръстьо Сарафов“.

Проф. д-р Марвин Карлсън е изследовател в областта на театъра, драматургията и пърформанса. Носител е на престижното звание „Изтъкнат професор“ по театър, сравнително литературознание и близкоизточни науки, и на престижната титла „Сидни Е. Коен“ към Центъра за висше образование на Градския университет на Ню Йорк. Почетен доктор на Атинския университет, носител на множество престижни научни и творчески награди, сред които наградата ATHE за постижение в професионалното поприще, наградата ASTR за изтъкнат учен, наградата „Джордж Дж. Нейтън“ за театрална критика и наградата Calloway за писмено творчество в областта на театъра. През 2022 г. е избран за член на Американската Академия на изкуствата и науките. В Шанхайската театрална академия има център на негово име. Редактор и основател е на списанията „Western European Stages“, „European Stages“ и „Arab Stages“. Автор е на 23 книги, преведени на 17 езика. Сред тях са „Теории на театъра“ (1993), „Места на представление“ (1989) и „Представлението: Критично въведение“ (1996), „10000 нощи: акценти от 50 години ходене на театър „ (Мичиган, 2017), „Театър и ислям“ (Макмилън, 2019). Най-новата му книга е „10,000 + нощи: Спомени за театъра преди чумата, 2011-2019“. През пролетта на 2024 Център Сигъл към Градския университет на Ню Йорк организира голямо честване на проф. д-р Карлсън, по време на което започна неговото световно турне от лекции, посветени на театъра и театрознанието през последните 60 години.

От книгата:

“...Големият театър винаги се е опитвал да повдига невидимите завеси пред очите ни, за да можем да надникнем в света на невидимото и да прогледнем за същината на нашия само привидно основно материален свят – т.е. да прозрем кое е онова, което наистина има значение! Тази мисия на театъра, струва ми се, става от ден на ден все по-важна. Защото в нашето време сякаш се случва (или се е случил вече?) нов Голям Взрив, но този път не на ниво вселена, а на ниво човек. И вече не само хората се „разлитат“ един от друг, а ние самите сме в процес на отделяне от самите себе си, от нашата изначална същност – т.е. от вроденото ни чувство за това кое е добро и кое – не. Тъкмо за най-важната мисия на големия театър – да ни помага да намираме правилния път, и като отделни хора, и като свят  – работи по-голяма част от творчество на режисьорите, включени в тази книга.”

из студията-предговор към книгата от Калина Стефанова

“… водещите режисьори от Източна Европа от десетилетия са известни най-вече с това, че разширяват границите на нашия театрален опит. Това важи както за сегашното поколение режисьори, така и за техните предшественици от края на миналия век и началото на този. Настоящата селекция се фокусира именно върху това тяхно качество, като избира двадесет източноевропейски творци, които са се прославили със своя принос към промените и нововъведенията в театралното изкуство.

Настоящият сборник може само да подскаже колко богато и разнообразно е тяхното творчество, но пък предоставя така необходимата възможност на хората като мен, влюбени в театъра, да придобият по-широки познания относно най-новите творби от този пленителен театрален свят, за който се пише твърде малко.”

Из предговора към книгата на Марвин Карлсън

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Култура