Продажбите на нови автомобили са сигнал за проблеми в Германия

Поскъпването на колите забавя възстановяването на пазара

Производителите увеличат маржовете за печалба, за да компенсират нарасналата несигурност

Инфлацията допринесе и за поскъпване на старите коли

Организацията на европейските производители на автомобили обяви данните за регистрациите на нови пътнически автомобили в Европейския съюз за 2023 г., както и някои стилизирани факти за предходни години, тъй като статистиката за това се обявява с известно забавяне.

Значимост на автомобилния сектор за икономиката на ЕС

През 2022 г. са регистрирани 21 нови автомобила на 1000 жители в ЕС. Средната възраст на автомобилите в ЕС е 12 години. Пътническите автомобили, които са в движение в ЕС, са 250 млн. Броят на заводите за сглобяване на автомобили в ЕС е 127. Броят на произведените автомобили е 10,9 млн. Броят на изнесените автомобили от ЕС е 5,5 млн. на стойност около 157 млрд. евро. Относителният дял на произведените автомобили в ЕС е 19% от всички автомобили. Постигнато е намаление на емисиите от един нов автомобил средно със 17% спрямо ситуацията през 2012 г.

Броят на заетите в автомобилния сектор в ЕС е 12,9 млн. души през 2021 г. Относителният дял на заетите в сектора е 8,3% от общия брой на заетите в промишлеността. Генерираните данъчни приходи са 392,2 млрд. евро в бюджетите на страните от ЕС (през 2022 г.). Автомобилната индустрия произвежда 7% от БВП на ЕС, както и осигурява близо 102 млрд. евро излишък в международната търговия. Разходите за изследователска и развойна дейност в сектора са 59 млрд. евро, което е 31% от общите разходи за тези дейности.

Новорегистрирани автомобили през 2023 г. в ЕС

През декември 2023 г. продажбите на нови автомобили в ЕС са 867 хил. броя, което е намаление с 3,3% спрямо същия месец на предходната година. По този начин се прекъсна тенденцията за нарастване на годишна база, която продължи 16 последователни месеца. В страните с най-големи пазари увеличение на новите продажби се наблюдава във Франция (14,5%), Испания (10,6%) и Италия (5,9%). Сигнал за проблемите в икономиката на Германия е големият спад в размер на 23%, като отрицателно изменение се наблюдава и в Нидерландия с 13,8%. Общо 8 страни от ЕС отбелязват намаление в новорегистрираните автомобили.

През 2023 г. новорегистрираните автомобили в ЕС достигнаха 10,5 млн. броя и нараснаха с 13,9% спрямо предходната година. Това увеличение е по-слабо от регистрираното през първото полугодие в размер на 17,9%, когато беше силно влиянието на ниската база от първите 6 месеца на 2022 г. заради проблемите с доставки на компоненти, но се наблюдаваха по-благоприятни кредитни условия и по-голям оптимизъм у потребителите. От всички страни в ЕС само Унгария отбеляза намаление с 3,4%. В страните с най-развити пазари увеличенията бяха следните: Италия с 18,9%, Испания с 16,7% и Франция с 16,1%.

По-слабо е увеличението в Германия със 7,3%, което е повлияно основно от наблюдавания спад през декември. Наблюдава се сериозно забавяне на растежа, който през първото полугодие на годината беше в размер 12,8%. През първите шест месеца на годината немският пазар се разширява най-бавно от четирите големи в ЕС. Реализираните растежи в Испания, Италия и Франция през същия период са съответно 24%, 22,8% и 15,3%, което кореспондира и с по-благоприятните данни за тези икономики.

По принцип пазарът на нови автомобили е показателен за цялостното състояние на икономиката. Покупката на нов автомобил показва позитивно очакване за необходимостта от използването му през следващите няколко години. Решенията за покупка на нов автомобил, особено при използваните за бизнес, би следвало да са резултат от очакваните общи разходи за експлоатация в сравнение с използването на наличните такива. При оценката се включват разходите за вноски, включително лихви, регистрация, застраховки, техническо обслужване и консумативи, гориво, ремонти и т. н. Подобна би трябвало да е ситуацията и при личните автомобили, но все пак при тях е възможно да повлияят и други аргументи - емоции, мода и т. н.
Ситуацията в последните години се различава спрямо тази преди епидемията от COVID-19, поради забавяне между поръчката и доставката на автомобилите. Така, ако преди кризата срокът е бил обичайно между 2 и 6 месеца, то след това в някои случаи той дори превишаваше година. Срокът за изчакване постепенно се съкращава и действа в по-малка степен, но растежът се задържа от влошените кредитни условия и очакванията за икономически проблеми.

Въпреки посочените растежи обаче, пазарът на нови автомобили в ЕС е далеч от възстановяване. Според данните на ОЕПА равнището от 2023 г. все още е с 19% по-ниско отколкото е било през предкризисната 2019 г. (13 млн. броя), което представлява съществено изоставане.

Изоставането спрямо предкризисната 2019 г. в страните с най-големи пазари е следното: Германия с 21%, Франция с 20%, Италия с 18,3%, Испания с 24,5%.

Потвърждават се за пореден път основните изводи, на които обръщам внимание в поредица статии по темата. Един от факторите, който забавя процеса, е силното поскъпване на автомобилите през последните 2 години. От страна на търсенето влияе общата среда на висока инфлация, която стимулира покупките на стоки и услуги преди допълнителното покачване на цените. От страна на предлагането фактори са недостигът на компоненти заради забавянето или дори спирането на доставките и желанието на производителите да увеличат маржовете за печалба, за да компенсират нарасналата несигурност.

Същевременно инфлационният процес допринесе и за повишаване на цените на автомобилите на вторичния пазар. Така употребяваните автомобили рязко покачиха цените си, като ги приближиха до покупните им цени преди 3-4 години.

Тип гориво на новите автомобили в ЕС

Продължава тенденцията за увеличаване на дела на автомобилите с електрически батерии.

Продължава тенденцията за увеличаване на дела на автомобилите с електрически батерии. През 2023 г. са регистрирани почти 1,54 млн. такива автомобила, като бележат растеж от 37% на годишна база (при растеж от 53,8% през първото полугодие). Принос за това има както използването им основно в градовете, където те имат предимство поради липсата на отработени газове, все по-разпространената инфраструктура за зареждане, но също отличните динамични характеристики на някои модели, които им позволяват по-бързо ускорение дори от т. нар. суперавтомобили на бензин, данъчните и други преференции и цялостната политика на ЕС.

Относителният дял на автомобилите с електрически батерии достига 14,6% и се повишава с 2,5 процентни пункта спрямо аналогичния период на 2022 г. По този начин регистрираните нови коли с електрически батерии за пръв път превишават броя на дизеловите автомобили, чиито относителен дял спада от 16,4% през 2022 г. на 13,6% през 2023 г. Политиката на ЕС в това отношение отново има сериозен принос. След като години наред дизеловите автомобили бяха предпочитани, понастоящем те са се превърнали в най-непопулярните сред европейските регулатори и това води до трайна тенденция за спад.

Заслужава си да се отбележи, че въпреки възходящото развитие на автомобилите с електрически батерии, през декември 2023 г. се наблюдава намаление спрямо същия месец на предходната година с 16,9%, което е за първи път от април 2020 г. То се дължи на силния базов ефект от декември 2022 г., както и на спада в Германия с 47,6%. Припомням, че немският пазар е най-голям в ЕС за този тип автомобили. Данните за цялата 2023 г. по отделни страни сочат, че растежът в Германия на тези автомобили е най-нисък в целия ЕС и е в размер на 11,4%. Това се дължи и на факта, че отпаднаха субсидиите за покупка на този тип автомобили в страната.

Бензиновите автомобили все още са най-популярни сред потребителите въпреки стремежа за ограничаване на емисиите на въглероден диоксид. През 2023 г. са регистрирани 3,7 млн. нови такива автомобила, като все пак относителният им дял се понижава до 35,3% от всички спрямо 36,4% година по-рано. Това се случва, въпреки че растежът на годишна база е 10,6%.
Втори по популярност са хибридните електрически коли, при които новите регистрации са над 2,7 млн. (29,5% растеж на годишна база) и поради това относителният им дял се покачва с 3,1 п. п. до 25,8% от всички. За разлика от тях при plug-in хибридите (зареждащите се от мрежата) новите регистрации се понижават (с 7%) до 813,5 хил., в резултат от което относителният им дял спада с 1,7 п. п. до 7,7%.

Въпреки тези изменения обаче при настоящата регулаторна рамка и предпочитания на потребителите изпълнението на целите за намаляване на въглеродните емисии до 2030 г. изглежда, че няма да се осъществи. Ето защо на равнище ЕС е предвидено да бъде въведен стандартът Евро 7.

Данните за България

Според данните на Асоциацията регистрираните в България нови автомобили през декември са 3123 броя и се увеличават с 55,5% спрямо същия месец на предходната година. Наблюдава се връщане към практика, която се прилагаше в периода преди ускоряване на инфлацията - новите автомобили да се предлагат с отстъпка спрямо каталожната цена.

За цялата 2023 г. новите автомобили са 37 724, като темпът на растеж е 31,5%. Въпреки това българският пазар на нови коли запазва незначителния си дял в ЕС от 0,36%. Местните потребители все още предпочитат употребявани автомобили от по-висок клас, отколкото нови от по-нисък. По този показател съперници на страната са Литва и Естония, които са със значително по-малко население.

Структурата на българския пазар съществено се различава от тази в ЕС. Той е силно доминиран от бензиновите автомобили, които запазват относителен дял от 76,3% (при 76,6% през 2022 г.). Делът на дизеловите автомобили намалява през последната година с 2,6 п. п. и достига 16%.

Сходство с европейските тенденции се открива при автомобилите с електрически батерии, където са регистрирани 1816 и броят им нараства с над 119% на годишна база. По този начин относителният им дял сред новите автомобили достига 4,8% и нараства с 1,9 п. п. Това развитие се случва въпреки липсата на нарочни субсидии при покупка и все още слабото развитие на зарядната инфраструктура извън големите градове в страната.

При хибридните електрически коли новите регистрации са 693 и се увеличават с близо 80% спрямо предходната година. Относителният им дял се увеличава с 0,5 п. п. и достига 1,8%.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Капитал и пазари