В Германия 60 на сто от плащанията все още са в кеш
Производството надхвърля търсенето
Докато растежът на глобалните продажби на електрически превозни средства се забавя, производителите на автомобили и регулаторите задават екзистенциален въпрос: сегашното забавяне моментно ли е?
Според първия възможен сценарий купувачите, които в момента се противопоставят на по-високите цени на електромобилите, в крайна сметка се обръщат към технологията. Електромобилите са безшумни, ускоряват като спортни коли и могат да спестят пари в дългосрочен план, пише редакторът на Файненшъл Таймс Питър Кемпбъл.
Другият сценарий е по-притеснителен. Ако цените не спаднат или основателните опасения относно зарядната инфраструктура не бъдат потушени, шофьорите могат да се съпротивляват на електрификацията за неопределено време.
Ако политиците не могат да убедят потребителите да купуват електромобили, ще изоставят ли обещанията си за въглеродна неутралност или ще се обърнат към други мерки за стимулиране на продажбите на електромобили? Не можете, по думите на шефа на Ineos Джим Ратклиф, да накарате електромобилите да “влязат под кожата на потребителите”.
Норвегия се превърна във водеща в света страна по отношение на приемането на електромобилите, като санкционира бензиновите автомобили чрез по-високи данъци. Но френските протести на жълтите жилетки срещу по-високите данъци върху горивата показват, че този подход няма да работи навсякъде.
Преходът към електромобили ще отнеме време. Цените ще падат, тъй като новите модели се продават добре, докато работата по инсталирането на зарядни станции продължава. “Следващите две години ще бъдат много колебливи”, признава бивш съветник по въпросите за електромобилите към правителството на Обединеното кралство, който прогнозира, че скоро търсенето няма да се увеличи.
Производителите на автомобили трябва да са подготвени за двата сценария. Задаването на този въпрос на висши ръководители в индустрията през последните седмици предизвика почти равномерно разделение. “Електромобилите са по-скъпи и просто не са толкова добри”, посочва ръководител на една автомобилна компания, която въпреки това обеща постепенно да прекрати продажбите на коли с двигатели през следващите две десетилетия.
Автопроизводителите имат само определен брой възможности за това на какво да заложат. Решението къде да вложат парите има преки последствия - нов хечбек означава липса на пари за алтернативен модел. Миналата седмица Volvo Cars направи последния си дизелов модел, след като по-рано избра да инвестира в батерийни модели.
Колко бързо да се увеличи производството на електромобили е ключов въпрос, който трябва да се реши от компаниите и техните ръководства сега. От Ford и General Motors до Bentley, производителите на автомобили в световен мащаб отлагат плановете си за електрификация, за да се съсредоточат върху хибридни модели, изстисквайки максимално печалбата от двигателя с вътрешно горене, докато е възможно.
Глобалната автомобилна индустрия е произвела 10,5 милиона електрически превозни средства миналата година и очаква да произведе 13,5 милиона тази година. Прогнозата е през 2025 г. производството да нарасне до 18 млн. броя - 70% увеличение само за две години. И все пак продажбите, според същия набор от данни, ще изостават още повече. Интересът към електромобилите през миналата година доведе до продажба на 9,5 млн. превозни средства, но се очаква цифрата да се повиши само леко до едва 9,8 млн. броя тази година.
“Колите трябва да бъдат по-евтини от техните аналози с двигател с вътрешно горене, за да стимулират възприемането им, но тъй като много производители вече губят милиарди долари от електромобилите, техният апетит за намаления на цените с цел насърчаване на прехода ще бъде много ограничен”, изтъква един инвеститор, проучил данните. Дори BYD - най-значимият китайски играч на пазара, прибегна до намаления на цените, които влошиха собствената му рентабилност.
Коментари
Регистрирай се, за да коментираш