Пътищари съдят държавата заради забавени плащания

Ремонтите се оскъпяват с близо 150 млн. лв., създават рискове за живота и здравето ни на пътя

Пътни компании започват съдебни дела срещу държавата заради неразплатени средства по законни договори за текущ ремонт и поддръжка и сключени анекси към тях. Това съобщиха от Управителният съвет на Българска браншова камара „Пътища“ (ББК „Пътища“), след като над година водиха диалог с всички държавни институции, относно всички неразрешени проблеми в пътностроителния бранш и получаваха най-различни обещания, че дължимите им пари ще им бъдат разплатени.

Съгласно сключените през ноември анекси към контрактите, подписани от служебния строителен министър Виолета Комитова, до днес - 30 юни 2022 г., държавата следваше да изплати дължимите суми на изпълнителите от бранша в пълния им обем. Това не се случи, което води до неизпълнение на договорните ангажименти от страна на възложителя – Агенция „Пътна инфраструктура“, подчертават от ББК „Пътища“. В актуализацията на бюджет 2022 г. не бяха предвидени средства по поетият ангажимент, който бе потвърден и чрез решение на Народното събрание, обнародвано в Държавен вестник, бр. 32 от 26.04.2022 г. Към настоящият момент Агенция „Пътна инфраструктура“ е разплатила зимното поддържане и само 50 на сто от дължимите средства по изпълнените дейности.

„С изтичането на сключените споразумения днес, УС на ББК „Пътища“ декларира, че ще подкрепи всички свои членове в исковете си да потърсят по съдебен път главниците ведно със законоустановените лихви и да предявят претенции за пропуснати ползи. Както неколкократно споменахме, освен дължимите близо 600 млн. лв., държавата ще се наложи да посрещне допълнителен разход в размер на 150 млн. лв.“, подчертават от организацията.

„В момента тече активният строителен сезон, но с липсата на действия държавата ще доведе до преустановяване на започнатите ремонтни дейности записани в споразуменията по договорите за текущ ремонт и поддържане на републиканската пътна мрежа. Оставянето на стотици обекти без възможност за изпълняване на дейностите по тях и крайно амортизираната и остаряла пътна настилка създават сериозни рискове от ПТП и загуба на човешки животи. Искаме още веднъж да подчертаем, че всяка година закъснение от междуремонтните срокове увеличава бъдещите разходи по възстановяване на съответните участъци не в проценти, а в пъти“, категорични са от ББК „Пътища“.

Политическото говорене и липсата на разплащания поставят живота на гражданите в риск, подчертават компаниите. „Управителният съвет на Българска браншова камара „Пътища“ продължава да счита, че решаването на проблемите в сектора е в прерогативите на МС и апелира за бърза реакция от страна на държавата с конкретни действия за разплащане на дължимите суми. Противното би могло да се тълкува като умишлено възпрепятстване на възможността за извършване на възложените дейности на пътно-строителния бранш и съзнателно застрашаване на живота на българските граждани“, казват в позиция от пътния бранш.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Икономика