Разградената ни граница уби двама полицаи (обзор)

Бургас осъмна с кошмарна катастрофа на автобус с преселници 

Служебният МВР шеф обяви война на каналджиите и на подкупните си служители

Камери заснели сблъсъка 

Оградата по границата с Турция е разкъсана, преселниците минават на групи по 40-50 души, каналджиите ги извозват с автобуси, а граничните полицаи или участват в трафика, или не могат да ги спрат. Печалната картина, че държавата ни е разграден двор, лъсна след като вчера в призори в Бургас загубиха живота си двама полицаи.

Както съобщи “Труд”, около 5 ч сутринта на кръгово кръстовище автобус с 47 мигранти и двама шофьори - трафиканти сирийци, блъсна с висока скорост патрулен автомобил, опитал се да прегради пътя им. На място загинаха бургаските полицаи Атанас Градев и Йордан Илиев. На място бе заловен само един от каналджиите, а съучастникът му успя да избяга.
“Не органите на полицията в Бургас е трябвало да пресрещнат автобус с мигранти. Това е работа на “Гранична полиция” - работа, която очевидно не е свършена”, каза служебният вътрешен министър Иван Демерджиев, който пристигна още към 9,30 ч в Бургас.

Преселниците от Сирия и Афганистан преминали през разкъсаната ограда на границата край село Стоилово, на около 90 км от Бургас.

“Има данни, че в пропускането на бежанците през граница има замесени гранични полицаи”, добави той и коментира: “Не мога да си обясня как при такъв наличен състав на “Гранична полиция”, как са стигнали до Бургас тези мигранти... Още по пътя ни от София насам сме обсъдили всички мерки, които е нужно да се вземат - от превозните средства през хората, които се занимават с каналджийство, та чак до хората, които не удържат на натиска и участват по един или друг начин в пропускането на мигранти през границата”, заяви Демерджиев и каза, че обявява война на каналджиите.

Преселниците, които са били в автобуса-убиец, са преминали оградата в района на странджанското село Стоилово. То е само със 7 жители и е на около 90 км от Бургас. В местността “Пейково” са качени в автобуса от двамата сирийски каналджии. Малко по- нататък - в местността “Босна”, автобусът е бил засечен от гранични полицаи, които му подали сигнал да спре. Водачът му не се подчинил и оттам започнало бясното преследване. Две коли с граничари следвали автобуса по пътя от Созопол към Бургас. Втори опит да бъде спряно возилото с чужденците, бил направен на изграден пропускателен пункт от “Гранична полиция”, но шофьорът отново настъпил газта и към 5 ч сутринта с висока скорост влязъл в Бургас. Двамата полицаи от Първо РУП били уведомени за гонката и поели с патрулката да помогнат на колегите си. От камери от уличното видеонаблюдение се вижда как те с риск за живота си опитват с патрулката да препречат пътя на автобуса, но са пометени от него, след което автомобилът и автобусът заедно се блъскат в два павилиона за кафе и вестници и ги разрушават.
47-те мигранти, сред които има жени и деца, не са пострадали. Вчера следобед започнаха техните разпити с преводач. Повечето от тях твърдят, че са бежанци от Сирия, но вероятно в групата има и афганистанци.

Ден на траур в Бургас

Погребват утре двамата герои

В Бургаска област утре е обявен ден на траур, а за 13 часа са насрочени погребенията на двамата загинали полицаи. Колегите им от Първо бургаско РПУ, казват, че 31-годишния младши инспектор Йордан Илиев и 43-годишния старши полицай Атанас Градев са били едни от най-смелите служители в “Охранителна полиция”. Градев бил с 18 години стаж в МВР, а след два месеца Йордан Илиев е щял да премине на по-висока длъжност в отдел “Криминална полиция” заради доказани качества. Само за последните три месеца Илиев е награждаван три пъти за проявен героизъм.

Старши полицай Атанас Градев (43 г.).

Градев е семеен, има двама сина - на 17 и 20 години, а Йордан Илиев е сгоден и живеел на семейни начала с бургаска журналистка Светлозария Кидерова от сайта “Флагман”.

“Светлозария е в шок. Двамата подготвяха сватба. Изключително образовано и добро момче - това са впечатленията ми от Йордан. Много възпитано. Винаги, когато е идвал в редакцията, се е държал изключително уважително. В нощта срещу четвъртък е бил извънредно на работа, за да подкрепи колегите си”, каза пред “Труд” главният редактор на “Флагман”- Катя Касабова.

Младши инспектор Йордан Илиев (31 г.)

Двамата полицаи в патрулката са можели да спрат автобуса и по други начини, но са били ясно, че е пълен с хора. Затова, за да предпазят живота на пътниците вътре, са жертвали своя собствен. На записи от камерите на кръговото кръстовище се вижда как патрулката прегражда пътя на автобуса с цел той да бъде отклонен към промишлената зона, където по това време сутринта е безлюдно, шофьорът може да не познава района и полицаите ще могат по-лесно да го спрат.

Разграден двор

Оградата в Странджа е пробита, влизат цели орди 

Границата ни с Турция отдавна е разграден двор за мигрантите. Цели орди влизат оттам необезпокоявани, защото съоръжението е пробито и не се поддържа. Каналджии и предвождани от тях мигранти, отдавна кръстосват цяла Странджа. И ловци, и дори туристи в планината непрекъснато подават сигнали за тях. Трябваше да стане някоя огромна трагедия като тази от вчера сутринта, за да се замислим за сигурността и. Това коментираха бургазлии след зверската катастрофа в града и си припомниха, че преди около 3 години местни сайтове са съобщавали за големи дупки в теловете край село Стоилово, точно там, откъдето сега влезли преселниците.

234-километровата телена ограда по границата с Турция беше строена от 2013 до 2017 г. и глътна близо 200 милиона лева. Изграждането є бе възложено на областните управители на Хасково, Ямбол и Бургас. Експерти по сигурността обаче неколкократно даваха оценки, че още при самото изграждани едни от най-слабите места на съоръжението са в Бургаско и скоро трафикантите надушиха това. Вторият проблем е, че граничарите трябва непрекъснато да следят за пробойните, независимо дали са нанесени от свлачища, порои или от човешка ръка, да докладват за дупките и когато времето позволява, те да бъдат закърпвани. Очевидно в последната година това не се случвало, оградата е оставена да се руши, казват хората от пограничните села.

Водят дело за двойно убийство при катастрофа

Зад решетките - трима сирийци и двама българи

Петима души, сред които и собственикът на автобуса, задържа полицията за тежкия инцидент до вчера следобед. Един от двамата сирийци - шофьори на катастрофирали автобус, е бил заловен още на местопрестъплението. Вторият успял да избяга, но около обед бе задържан в град Първомай. Заедно с него е арестуван и негов съучастник, който му помогнал да се скрие. Останалите двама задържани са българи, заподозрени като съучастници на сирийците.

Екип от прокурори и следователи работи по случая. Образувано е досъдебно производство за умишлено причинено пътно-транпортно произшествие, което е довело до смъртта на двамата полицейски служители, съобщи окръжният прокурор на Бургас Георги Чинев.

Двамата каналджии сирийци от автобуса са с хуманитарен статут на бежанци.

Самият автобус “Мерцедес” е с надписи на туристическа фирма от Кърджали и с фалшиви нидерландски номера. Вчера стана ясно, че собственикът му от Кърджали отдавна го е предал за скрап в Хасковско и отрегистрирал. От пункта за вторични суровини обаче решили да го напудрят и обявят за продажба, вероятно там са му сложили и фалшивите табели, за да изглежда като докаран от Холондия и не е трошен по българските пътища.

Главният прокурор Иван Гешев: Готови сме да работим с МВР срещу престъпността

“Изказвам съболезнования на близките и роднините на загиналите колеги от МВР. Това е една поредна трагедия. От месеци, може би от година, се забелязва тревожен ръст на престъпността. Увеличават се както мигрантският натиск и престъпленията, свързани с така наречената мигрантска криза, така и наркоразпространението, което е изключително притеснително, особено когато е между деца, така и пътно-транспортните произшествия. Няма да коментирам битовите престъпления, грабежите и убийствата на възрастни хора и телефонните измами... Никоя институция не е силна, когато е сама. Единственият враг на прокуратурата е престъпността и ние сме готови и ще си взаимодействаме с всички български институции, включително и с МВР, в интерес на българските граждани. При тази изключително тежка обстановка и очертаващата се още по-тежка през зимата, не може държавата да създава допълнителни проблеми като не си върши работата, да воюват институциите и да се разраства престъпността. Българските граждани трябва да знаят, че държавата е длъжна не да удовлетворява егото на своите ръководители на институции, а всички тези институции и техните ръководители да работят в интерес на българските граждани, независимо дали се харесват, или не се харесват. Не е справедливо и не е честно хората, които си плащат данъците, да търпят това, което се случва с престъпността, при положение, че държавата е длъжна и може да реши поне голяма част от тези проблеми”.

Христо Терзийски, бивш началник на Главна дирекция “Национална полиция”, пред “Труд”: Това е резултатът от престъпното бездействие на Бойко Рашков

Съболезнования на близките и дълбок поклон пред паметта на двете момчета, които загинаха при изпълнение на служебния си дълг. Основната причина за тази трагедия е престъпното бездействие на политическото ръководство на МВР повече от година - безвремието, в което вътрешен министър бе Бойко Рашков. Когато предавах поста на вътрешен министър на Рашков, ако си спомняте, ние изминахме пеша разстоянието от Министерския съвет до сградата на МВР.

Още тогава подробно и внимателно му обясних, че министерството е изправено пред две много сериозни предизвикателства - засилващ се мигрантски натиск и пътната безопасност. И, че това трябва да бъдат основните приоритети в работата на ръководството на МВР заедно с другите основни приоритети, които ни поставят Конституцията и законите на страната. Какво последва? Уволнения на директори и служители от Гранична полиция - на практика, чистка на хора и разбиване на една работеща и ефективна система за защита на нашата граница, която е и външна за целия Европейски съюз.

Приоритет за Рашков и приближените му сътрудници стана преследването на политическите им противници като кулминацията на тези действия бе незаконният арест на лидера на опозицията Бойко Борисов. В същото време нищо не е направено или надградено по отношение на защитата на нашата граница и борбата с каналджийството. Тенденцията дори е обратната, както вече споменах - на разрушаване на системата. Въпреки многобройните ни въпроси и предупреждения, които сме правили както в пленарната зала на парламента, така и в различните комисии на Народното събрание.

Трагедията в Бургас се случва с автобус, пълен с 48 мигранти. Забележете - става дума за трафик с автобус, а не за леки коли или бусове, както беше преди година и половина. Това разкрива мащабите на мигрантската вълна и на безнаказаното каналджийство, което се вихри сега. В същото време медиите от Бургас съобщават, че случаите с нелегални мигранти вече са ежедневие. И не на последно място - едно от първите действия на служебния министър Демерджиев бе да смени директора на Гранична полиция, назначен от Рашков. Това също е оценка за тяхната работа - като министър и като ръководител на главна дирекция.

Светлан Кичиков, бивш шеф на “Гранична полиция”, пред “Труд”: От една година оградата по границата не се поддържа

Оградата по границата е нарязана на много места и не се възстановява. И това не е отсега, това е от една година насам. Никой не е направил нищичко това съоръжение да бъде възстановявано, коментира пред “Труд” бившият шеф на “Гранична полиция” Светлан Кичиков.

Доколкото разбирам, там, където има нарушение, оградата е доста зле, но основният проблем е в Бургаска област. Трафикът се мести в зависимост от периода на годината. Зимата например той се измества по-на юг, например към Свиленград, към тези управления, където самият терен позволява и не е толкова трудно достъпен. През лятото има и други причини той да е през Бургаска област. Да не забравяме, че е туристически сезон и няма как да бъде проверяват всеки един автомобил.

Не мога да кажа дали има служители на МВР, замесени в тези канали, за това има “Вътрешна сигурност”. Ако има такива, първо трябва да бъде доказана тяхната съпричастност към т. нар. нелегален трафик и да бъдат взети адекватни мерки всеки един от тях да си понесе съответната отговорност. По мое време също е имало, но бяхме ги ограничили, бяха задържани служители и на КПП, и на други места, бяха отстранявани точно за нерегламентирани контакти и действия.

Инж. Богдан Милчев, шеф на Института за пътна безопасност, пред “Труд”: Политическата корупция в МВР уби полицаи

“Политическата корупция в МВР уби двама български полицаи. Бяха похарчени стотици милиони левове за изграждане на ограда по границата (при постоянни обвинения за корупция) и не бяха дадени нито една стотинка за обучение и оборудване на полицията, като в нито един от тях не се намери ролка с шипове, с която да бъде спрян автобусът-убиец. Този типичен случай еднозначно ни показва, че системите за сигурност в МВР са деградирали. Налице е пълно срастване между политическо и професионално ръководство. Свидетели сме как освободени директори на служби в МВР се вливат в политически партии.
Министър Демерджиев е длъжен да признае, че царят е гол и че ще минат години докато се възстановят системите за сигурност от проваленото управление на Бойко Рашков.

Стефан Балабанов, бивш заместник министър на вътрешните работи и член на Изпълнителния комитет на ВМРО, пред "Труд": Само допреди година и половина миграцията беше нулева

“Трагедията е голяма, два млади живота. Има разследване, което ще установи кой е виновен, ще се подават оставки най-вероятно, но за съжаление, двете момчета си отидоха. Това нещо можеше и да не се случи, ако година и половина се работеше за спиране на миграцията. Съжалявам, че отново ще трябва да припомня нашето участие в миналото управление, но само тогава миграцията беше нулева и всички вие знаехте, дори ни хвалеха и европейците. Как се постига това. Това се постига с денонощна работа и най-вече съвместно партньорство с турските служби. Ние до такава степен се бяхме стиковали с тях, че само един наш телефон до граничните им полицаи беше достатъчен, за да си ги приберат без дори да стигнат до самата ограда групите мигранти. Просто не се пускаше един човек. 

Сега чета по сайтовете - мигранти пребили някакво куче, пребили някакъв човек. Ами то няма да е далече времето, когато ще направят някое жестоко убийство в някакво село. Когато ние от ВМРО говорехме за доброволните отряди, които искахме да създадем, никой не ни чу, всички ни плюеха. Били сме връщали комунизма и т. н. Вие сега представяте ли си в оня регион да имахме едно 1000 души доброволни сътрудници, облечени в законова форма. Щеше ли да е такъв потокът?”

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от България