Днес Райна Кабаиванска ще получи наградата “Карлота Болонини” на церемония в Рим, отбелязваща 100 години от рождението на големия италиански режисьор Мауро Болонини, заснел шедьоврите “Травиата”, “Адриана Лекуврьор” и “Веселата вдовица” с участието на оперната прима.
Тържественото събитие бе предшествано от вечер на почит към Райна Кабаиванска и от фестивала Classica al Tramonto. На лятната сцена на Ботаническата градина в Рим младите певци от школата на Кабаиванска Киара Изотон и Джузепе Инфантино изпълниха арии и ансамбли от операта “Тоска” пред погледа на своята учителка.
На 26 юни в Дома на киното в сърцето на Вила Боргезе предстои и още едно събитие в чест на българската оперна прима, организирано от Българския културен център в Рим, на което тя ще бъде специален гост - премиерата на документалния филм La Scuola Kabaivanska в Рим.
Филмът, посветен на 20-ата годишнина на майсторския клас на Райна Кабаиванска в Нов български университет, е разказ е от първо лице, от името на великата оперна дива.
Със свидетелства се включват и нейни ученици, които понастоящем са певци със световна слава - Андреа Каре, Вероника Симеони, Витория Йео, Мария Агреста, Мария Радоева, както и двама млади дебютанти - Александрина Михайлова и Джузепе Инфантино.
През септември Райна Кабаиванска идва в България за своя 22-ри Международен майсторски клас, организиран от Нов български университет. Класът ще се проведе в зала “България” и ще започне с прослушване на 8 септември, а на 2 октомври лауреатите ще имат тържествен Галаконцерт със Софийската филхармония с диригент маестро Найден Тодоров.
Майсторският клас на Райна Кабаиванска е част от Календара на културните събития нa Столичната община.
Кабаиванска без никакво съмнение заслужава това признание и още много, защото отдавна се е утвърдила като един от най-значимите оперни артисти на нашето време. Тя е пяла в най-големите оперни театри в света, сред които са Ковънт гардън в Лондон, в Гранд опера в Париж, Метрополитън и Карнеги хол в Ню Йорк, Дойче опер в Берлин, виенската Щаатсопер, Болшой театър в Москва и Токийската опера. Днес Кабаиванска е на 87 г., но продължава да води своите майсторски класове. Фондът “Райна Кабаиванска” е учреден през 2002 г. в НБУ с лични средства на певицата като продължение на благотворителната ѝ дейност в България.
Кабаиванска е родена на 15 декември 1934 г. в Бургас. Баща ѝ Ячо Кабаивански е ветеринарен лекар, писател, поет и университетски преподавател, а майка ѝ Стайка е учителка по физика. В детските си години свири на пиано и пее в Детски хор “Бодра смяна”. “Аз бях винаги първата в класа - и по физика, и по математика, по всичко имах 6 - спомня си тя. - Внезапно реших: ще пея. И слава Богу че родителите ми не ме спряха.” През 1957 г. завършва оперно пеене и пиано в Държавната консерватория “Панчо Владигеров”. След дипломирането си е назначена в Софийската опера като хористка, което я амбицира да кандидатства за стипендия за специализация.
Учи музика в лицея “Виоти” във Варчели, Италия при вокалните педагози Дзита Фумагали, Д. Тес и Мерлини. На 4 април 1959 г. печели с конкурс първата си роля в гр. Реджо нел'Емилия - тя играе Жоржета в “Мантията” на Джакомо Пучини. А от 1961 г. е солистка в Ла Скала в Милано и в Софийската опера. За първия си спектакъл в Ла Скала за 4 дни трябва да подготви ролята на Агнес в операта “Беатриче ди Тенда” от Белини - малка, но трудна роля. Още същата вечер получава предложение да пее в Метрополитън опера, където участва в “Палячи” - постановка на Дзефирели. Само след няколко месеца в САЩ Кабаиванска сключва договор с Метрополитън за 15 сезона, като междувременно е пяла вече и в Ковънт гардън.
Така Ла Скала се оказва трамплинът, който я изстрелва право сред звездите в операта. Сред партньорите ѝ впоследствие са великите тенори на някои поколения: Франко Корели, Марио дел Монако, Плачидо Доминго, Хосе Карерас, Лучано Павароти.
Огромен е списъкът на театрите, в които е пяла. Артистичният ѝ репертоар е широкообхватен и включва както Росини, Пучини, Белини и Доницети, така и Чайковски, Масне, Берлиоз, Вагнер, Рихард Щраус, а също по-съвременни композитори като Нино Рота и Бенджамин Бритън. Едни от най-знаковите ѝ роли са Травиата, Адриана Лекуврьор, Франческа да Римини, Манон Леско, Мадам Бътерфлай и Тоска.
Направи толкова много за мен
Райна ми даде толкова много! Тя беше наистина щедра към мен още от самото начало, когато през 2005 г. я срещнах на международния конкурс за млади оперни певци в Сполето. Тя беше председател на журито и веднага ми посочи всички грешки, които правя, и колко много трябва да работя, ако искам да постигна определено ниво. След това ми предложи да ме води, да работи с мен и беше удивително, че направи всичко това безвъзмездно - нещо, което много малко хора правят! Тя знаеше, че произхождам от скромно семейство и за мен е трудно да плащам уроци, да пътувам, да отсядам в хотели. Тя ми даде стипендии, организира прослушвания и възможности да концертирам.
Италианският тенор Андреа Карe
Надарена с рядък тембър и техника
Кариерата на Райна Кабаиванска е без съмнение една от най-изключителните на XX век. Надарена с тембър от рядко качество и подкрепена от безпогрешна техника, тя се превъплъти във всички големи роли на оперния репертоар, с внимание към стила на всеки композитор.
Серджо Сегалини, писател и критик
Изпълва сцената с присъствието си
Хубавото при Райна е, че нейните героини са без маски, не са традиционни. В тях долавяме чувствителността ѝ като жена, независимо дали това ще бъде кралица Елизабет, или малката Чо-Чо-Сан. Райна умее да се съсредоточава върху същественото в образа. Ето защо героините ѝ са винаги изчистени, при тях няма измама. Тя притежава онази честност, която ѝ позволява да стигне до дъното на персонажа. Когато Райна се появи, сцената се изпълва с присъствието ѝ.
Мауро Болонини, режисьор
Коментари
Регистрирай се, за да коментираш