Растат инвестициите в електромобили

Продажбите на електромобили през последните 10 години са на стойност над 1 трилион долара.

Приходите в сектора са над 1 трилион долара за последните 10 години 

Над 30 на сто от продаваните коли в Китай са от новото поколение

Японските концерни изостават от тренда

Разходите в света за електромобили нарастват. Годишните разходи за пътнически електромобили са достигнали 388 млрд. долара през 2022 г., което е ръст от 53 на сто спрямо година по-рано.

С прибавянето на данните за 2022 г. общата стойност на продадените за последните десет години електромобили в пътническия сегмент вече премина границата от 1 трилион долара. Така че ако автомобилен производител не е разполагал с прилична стратегия за разработване на електромобили, той е пропуснал своя дял от приходите за 1 трилион долара в последните десет години.

Цифрата изглежда голяма, но общите приходи от продажби на автомобили в света достигат около 2,5 трилиона долара на година. Така че за последните десет години, от първата поява на електромобилите в съвременната история, общите приходи от продажби на автомобили са достигнали около 25 трлн. долара. В този контекст общите приходи от продажби на електромобили са относително скромни. Общата печалба от този вид коли също е много по-ниска.

Въпреки това ръстът е от значение, тъй като почти 60% от общите приходи от продажби на електромобили са постигнати в последните 18 месеца. Тази година отново ще подобри рекорд, като приходите вероятно ще преминат прага от 500 млрд. долара. Сегментът вече е много съществена и бързо развиваща се част от продажбите на автомобили в света, категорични са експертите.

Автомобилната индустрия работи с дълги производствени цикли. Усещането е за постоянен приток на нови продукти, но много от тях са само козметични подобрения на съществуващи модели.

Автомобилни производители с висок обем на продажби разработват нови платформи, на които се монтират шаситата на отделните модели, и те се използват за период от шест до десет години. За разработването на платформите са нужни години, струват милиарди долари и в идеалния случай са многофункционални, като позволяват на автомобилните производители да използват различни структури на каросерията, за да отговарят на по-широка гама от предпочитания на потребителите. Тези платформи позволяват също споделяне на компоненти в много модели, което е необходима част от безмилостната икономическа логика на мащабното производство на автомобили в цял свят.

Дългите производствени цикли означават също, че при пропуски автомобилна компания може да се нуждае от известно време, за да осъзнае пълните последици от грешките. Прагът от 1 трлн. долара за приходите от продажби е вероятно етапът, в който става ясно, че някои автомобилни производители са направили погрешни залози.

Японските автомобилни производители илюстрират добре това. Всички японски марки, взети заедно, са продали под 5% от закупените електромобили в света миналата година и нито една не е в топ десет на брандовете за електромобили по обем продажби. Това не е било проблем през 2019 г., когато автомобилите с електрическо зареждане имаха дял от едва 2,6% от световните продажби, но буди безпокойство, когато има очаквания, че делът им ще достигне 18% от продажбите през 2023 г.

Положението е още по-крайно в Китай, където електромобилите вероятно ще достигнат над 30% от продажбите тази година, което е ръст спрямо едва 5% през 2019 г. Това е огромна промяна във времева рамка, която се вписва в нормалния жизнен цикъл на една автомобилна платформа. Пазарният дял на японските автомобилни компании в Китай сега започва да намалява до 21% от продажбите на нови коли миналата година спрямо 25% през 2020 г.

Японските автомобилни концерни са разтревожени, като Honda обновява стратегията си за електромобилите, а Toyota назначи ново ръководство, отговарящо за стратегията є “електромобилите на първо място”.

Промяната на курса ще отнеме известно време. Toyota съобщи, че няма да има готова нова специална платформа за електромобили до 2027 г. Макар че работата по нея може да бъде ускорена, тя отразява времевите рамки, в които оперират традиционните автомобилни производители.

Много други автомобилни компании са в сходно положение, като техните платформи за модели, които трябва да се появят между 2026 и 2028 г., до голяма степен да определени. Ще са нужни няколко години, за да разберат дали са направили точния залог.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Капитал и пазари