Самолетът докаран на купувач в България

Самолетът нарушител бил произведен през 1962 г. в Швейцария, но бил добре поддържан.

Мистерията кои са пилотът и неговият спътник остава

Румънски изтребители за секунди навлезли над Сърбия, докато го преследвали

Във Видин заредил от свои туби

Фирма със седалище в София е купила самолета нарушител, който направи за смях наши и чужди Военно-въздушни сили (ВВС) и системи за Противовъздушна отбрана (ПВО).

Втори ден продължиха огледите на двумоторния Beechcraft, който наруши въздушното пространство на 7 страни и кацна на изоставено летище край търговищкото село Буховци. Свалени са натривки, установено е, че самолетът е добре поддържан. Той лети на бензин с не повече от 300 км/ч, но така и не бе “прихванат” и принуден да кацне в някоя от държавите, над които преминава. Появи се дори версия, че е пратен, за да тества системите за защита в Източна Европа.

По неофициална информация на борда е имало двама човека, но остава пълна мистерия кой е пилотът и неговият спътник. Самолетът бил продаден от латвиец, но не е ясно защо купувачите са решили да го транспортиран по незаконен начин.
Движението на самолета е установено по минути. Той е излетял от Латвия, минал е над Словакия и е засечен от ВВС на Унгария, когато навлиза в нейното въздушно пространство. За минути е била вдигната двойка изтребители “JAS-39 Gripen”, които успели да доближат и огледат нарушителя. Той кацнал на малко летище край Дебрецен, където е заредил гориво. Докато унгарската полиция реагира, излетял отново под носа на патрулите.

Още близо половин час унгарски пилоти се опитвали да установят радиовръзка. Тъй като Унгария има споразумение за трансгранични операции на ВВС по мисията “Еър полисинг” групата от 2 изтребителя “Gripen” и машината-нарушител заедно навлезли в румънското въздушно пространство. Веднага по тревога били вдигнати два F-16 на ВВС на САЩ, които са базирани в Румъния и едва тогава унгарските изтребители се върнали в базата си.

После във въздуха били вдигнати и румънски F-16, които са поели от американците ескортирането на нарушителя. Те навлезли за секунди заедно с него във въздушното пространство на Сърбия, но го напуснали, преди ПВО на западната ни съседка да реагира. Румънците съобщили за нарушителя на България, но проблемът бил, че нашата страна няма радарна система за проследяване на ниско летящи самолети, твърдят пилоти.

Разследващи свалят отпечатъци от кабината и корпуса на машината.

На наша територия нарушителят каца на затвореното преди повече от 30 години летище край Видин, където в този момент се провеждал мотосъбор. Там пилотът зарежда с гориво, което си носи, и продължава към другото закрито летище - край с. Буховци, Търговищко. По пътя необезпокояван, малкият самолет прелетял близо до АЕЦ “Козлодуй”.

При огледите следово куче проверява за наркотици, но не са открити.

Неизвестният летец е изключително опитен, твърдят специалисти. Той каца без проблем по тъмно, при сложни метеорологични условия, на неосветената и изоставена писта. След това със спътника му внимателно завиват машината с брезентово платнище, слагат подпори и изчезват. Все още полицията издирва двамата фантоми.

Последният собственик на самолета: Продадох го миналата събота на фирма от София

Самолетът-нарушител е бил продаден миналата събота на фирма със седалище в София. Това твърди собственикът му - латвиецът Брониус Заронскис пред сайта “Оф нюз”. Според него купувачите не са били българи, а вероятно от Румъния или Украйна. Той не знае имената им, посочва, че покупката е била от името на фирма. “Има документи, но не са при мен в момента. Мисля, че са от София. Договор, всичко има, протокол за предаване. Всичко е законно оформено”, казва той.

Заронскис обяснява, че отдавна - през 2009 г. е дал заявка за дерегистрирането на самолета като въздухоплавателно средство. “Но беше заложен в банка като обезпечение по кредит. Сега отидох в банката, дадоха ми справка, че свалят ипотеката. Сега чакам това да стане”, разказва той. “Не знам защо са кацнали край Търговище, възможно е нещо да се е случило. Не бих казал, че са го захвърлили. Кацнали са нормално, сложили са след това чохъл, правилно са направили всичко. Отишли са някъде. По работа сигурно”, предполага Заронскис. Той е на 72 години, ас на литовската авиация, завършил е Московското авиационно училище, бил е командир на ескадрила в Панежевис, а след напускането на армията е председател на литовски авиационен спортен клуб.

По време на събитията във Вилнюс през 1991 г. организира спасяването на авиационната техника на клуба от съветската армия и участва в съпротивата на литовците срещу съветската армия като заедно с младежи от клуба и граждани на Панежевис осъществява подслушване на радиочестотите и движението на съветските сили в областта.

Министърът на отбраната Драгомир Заков: Пилотът на МиГ-29 рискува живота си и бе върнат заради буря

МО е информирало военния министър за самолета нарушител в сряда вечерта. Днес Драгомир Заков отново заяви, че българските ВВС са си свършили работата. По думите му, малкият самолетът не е представлявал каквато и да е заплаха. Все пак е бил вдигнат пилот с МиГ-29 от база “Граф Игнатиево” по тревога, за да проследи нарушителя.

“Когато преценихме, че трябва да вдигнем изтребител във въздуха, ние го направихме в много тежки условия. Беше направен полет, беше направено наблюдение. Изтребителят се върна в “Граф Игнатиево” преди началото на буря, за него беше изключително рисков полет. Пилотът, който излетя, рискува живота си”, заяви министърът.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Крими и право