Скъпите ток и газ изядоха печалбата на хотелиерите

Туристите в зимните ни курорти са били основно от България и Великобритания

Туризмът се превръща в хоби за работодателите

В повечето ски курорти през тази зима са почивали повече туристи в сравнение с предходните сезони, но хотелиерите въпреки това не са на печалба. Приходите не са могли да догонят ръста на разходите, твърдят представителите на бизнеса от най-големите ни зимни комплекси. Скъпите ток, газ и горива, увеличаването на цените на основните хранителни продукти, по-високите възнаграждения за труд и растящата инфлация са стопили печалбата от добрия зимен сезон, категорични са представителите на Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация (БХРА) от Боровец, Банско, Пампорово и Чепеларе.

През тази зима имаше много сняг и прекрасни условия за ски в Боровец. Имахме ръст на английския пазар, но договорите с тези гости са сключени на цени от преди две години, които не отразяват реалната бизнес среда в момента, обясни членът на УС на БХРА Маргарит Цонев. Поскъпването на газа и тока от януари направо ни изправи до стената. В крайна сметка ние оцеляхме и през този сезон, но в никакъв случай не мога да го определя като по-добър в сравнение с предходни, обясни Цонев.

Заради близостта до София обаче курортът, който и без друго е с ограничена леглова база, на пръв поглед е изглеждал пълен, но голяма част от туристите са карали ски само през деня и не са отседнали в курорта, посочи Цонев. Той е категоричен, че хотелите в Боровец работят в неконкуретна среда, тъй като апарт хотелите плащат битов ток, докато хотелите са на свободния пазар.

В Банско имахме добър сезон като посещаемост, но това в никакъв случай не означава повече приходи. Едва успяхме да си държим главата над водата, за да не се удавим, обяснява Малин Бистрин, председател на Сдружението на туристическия бизнес в Банско и зам.-председател на БХРА. Ако чиновник погледне ще каже, че сезонът е блестящ, но за хората от бизнеса е ясно, че нещата не са никак розови, посочи Бистрин. Сега хотелиерите са изправени пред избора дали да затворят или да вдигнат цените. Но заедно с цените трябва да се повиши и качеството, да предложим и допълнителни услуги, допълни Бистрин.

Ако държавата иска да запази сектор туризъм, трябва да се подпомогне спешно бизнесът, при това не говорим само за финансова помощ.

Този зимен сезон е бил рекорден за Пампорово за последните 12 години от гледна точка на посещаемост на курорта и на ски зоната, заяви Мариян Беляков, член на УС на БХРА.

В същото време обаче ръстът на заплатите и на оперативните разходи е огромен. В много случаи този ръст е дори троен. И въпреки добрият зимен сезон с повече гости, бизнесът трудно успява да компенсира тези разходи с приходите си. Така че примката около врата на туристическия и на хотелиерския бизнес се затяга, посочи Беляков. Той посочи, че държавата трябва да направи трайно временното намаление на ДДС за заведенията, да помисли за удължаване на мярката 60/40 след края на юни и да преразгледа критериите за кандидатстване по нея. Според него трябва да бъдат намалени и убийствените размери на данък сгради и такса смет.

В община Чепеларе зимният сезон също е бил успешен относно запълняемостта на базата. Спрямо 2019 г. през тази година са реализирани с 40 на сто повече нощувки. От една страна звучи добре, но предвид многократно увеличените разходи, няма никакво увеличение в печалбата от сезона, посочи членът на БХРА Съби Маданков. Тоест работихме повече, но заради поскъпналите ток и газ крайният резултат не е добър. У нас туризмът стана хоби за работодателите, допълни той. 

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Туризъм