Стоки залежават в складовете, смятат че не е време за покупки

Свитото потребление вещае икономическо забавяне

Търговците на дребно и на едро са надценили това, което хората ще се втурнат да купуват

Очакват намаления през януари

След като прекараха месеци в извинения към американските потребители за недостига на запаси, сега търговците на дребно в САЩ се опитват да ги примамят обратно в магазина или на уебсайта си с обещания за разширени продажби, отстъпки и по-бързи доставки. Но изглежда, че купувачите вече не са толкова заинтересовани, пише Джон Дизърд за Файненшъл Таймс. Така стоки като мебели, уреди и строителни материали, някога невъзможни за намиране, се трупат в складове и магазини.

Някои доказателства за това идват с чикагския индекс ISM, бизнес барометър от Средния Запад, често разглеждан като изпреварващ индикатор за икономическата активност на национално ниво. Индексът за запасите се е повишил с 8,5 пункта през миналия месец до 59,6, което е най-високото ниво в САЩ от есента на 2018 г. Неизпълнените поръчки за производителите в областта спаднаха с 18,8 пункта до 60,8, което е с 6 пункта под 12-месечната средна стойност.

По същия начин индексът IHS Markit на мениджърите по доставките за промишления сектор на САЩ за ноември показа засилено натрупване на запаси.

Изглежда най-голямата потребителска икономика в света върви към забавяне през първото тримесечие на следващата година, тъй като запасите ще намалеят, свивайки новите поръчки. Излишъкът от готови стоки може да доведе до по-ниски цени, което да охлади текущата инфлационна паника. Изведнъж изглежда, че прогнозата на Федералния резерв - че високата инфлация е преходна - можеше да се окаже вярна.
Следя докладите на икономистката Сюзън Стърн за американските потребители от десетилетия и не мисля, че някой може да се сравни с нейните обстойни наблюдения относно тенденциите при купуването, нивата на запасите, показателите за настроенията и динамиката на работната сила.

Според Стърн на ниво търговия на дребно “изглежда става въпрос по-скоро за недостиг на търсене, отколкото на предлагане, което е в съответствие с това, което потребителят казва за текущите условия за покупки”. Потребителите, казва тя, са в лошо настроение и в по-голямата си част не смятат, че сега е добър момент да купуват. Това чувство, смята Стърн, всъщност е изпреварващ индикатор, защото предсказва потребителските разходи. Ако търговците на дребно не постигнат определен обем от продажби, те ще имат много неща, особено дълготрайни стоки като уреди, които все още ще залежават през януари. “Мисля, че търговците на дребно и на едро са надценили това, което хората ще се втурнат да купуват”, посочва тя.

Никой не иска да разваля празничното настроение или оптимистичното предположение, че въобще има такова. Но какво да кажем за всички пари, които населението има в банкови сметки или ценни книжа с висока цена? Според Стърн “единствените, които имат спестявания, са хората с по-висок доход и те могат да изберат да не харчат сега. Нивата на потребителския дълг са доста високи. Това важи особено за младите хора - имаше значително увеличение на заемите за тази възрастова група”.

Имаше увеличения на заплащането на почасовите работници, като тези в складовете на “Амазон” или магазините на”Уолмарт”. Но инфлацията, която дойде с възстановяването, изяде повечето от тези повишения. А допълнителните парични потоци от държавни помощи към хората със средни и по-ниски доходи пресъхнаха през последните месеци. След като достигнаха връх от близо 500 млрд. долара през март, те паднаха до малко над 200 млрд. долара за октомври.

Обществеността също така знае, че предстоят увеличения на данъците и то не само за милиардерите. Плащанията по спонсорирани от правителството студентски заеми, които представляват значителна тежест за младите потребители, бяха отложени в началото на пандемията. Това отлагане изтича през февруари и не се планира удължаването му.

За мен всичко това предполага, че няма да е необходимо много по отношение на повишаване на лихвите или цените на енергията, за да се обуздаят всякакви “животински духове” сред широката публика. А през януари ще има големи намаления в магазините в САЩ.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Капитал и пазари