Често във всички допитвания на въпроса „Кой е най-добрият пилот във Формула 1”, назовават три имена. Единият е Михаел Шухамер – Червения Барон, подчинил изцяло себе си и своята воля на този спорт и достигнал до рекордните 7 титли. Другият е Ален Прост – Професора, който никога не губи самообладание и обща представа са случващото се. Той печели 4 трофея и максимално успява да използва цялата си налична стратегия. Третият е Айртон Сена – Магьосника, превърнал се в сърцето на Формула 1. За милионите си фенове бразилецът остава атакуващият романтик, готов да изпревари при първа възможност и винаги движещ се на ръба на бръснача. А майсторското каране на 3-кратния шампион на мокра писта е феноменално, заради което получава и прякора си.
На 21 март легендата трябваше да навърши 60 години. Но съдбата реши друго. На 1 май 1994-а той загива на пистата „Имола”, след като се удря в предпазната стена със скорост 297 км/ч. През 2009-а пък авторитетното британско списание „Аутоспорт” пък го обяви за най-великият пилот във Формула 1 за всички времена.
За първи път светът се запознава с уменията на „пилота в дъжда” през май 1984 г. Тогава по улиците на Монте Карло вали проливно. Но това не притеснява 24-годишния младеж в дебюта му за Гран при на Монако. Той изпреварва шампион след шампион. Само след 19 обиколки от 13 място се придвижда до второ и аха да догони лидера Ален Прост. Французинът обаче призовава съдиите да спрат гонката. И тя е спряна на 32-ия тур. Разбира се, Айртон не е съгласен с решението. Бразилецът се движи така бързо, че не му стигат само няколко обиколки, за да излезе начело. Очаквано Сена не скрива разочарованието си и на подиума. „Формула 1” е политика”, казва тогава той след едва шестия си старт в шампионата.
Чак на следващата година достига до първата си победа, а съперничеството му с Прост продължава през цялата му кариера, което в определен период се превръща в открита вражда. И всичките си големи успехи Айртон постига с тима на „Макларън”.
Сена се превръща в истински герой за Бразилия не само заради невероятните си победи. Помнят го и с благородните му постъпки. Особено на Гран при на Белгия през 1992-а, когато по време на тренировки пилотът вижда разбития болид на Ерик Кома. Спира насред пистата и се втурва да помага на колегата си. Именно Айртон изключва двигателя на колата и му придържа врата до идването на медиците, с което спасява живота на французина.
Всъщност бразилецът е един от първите състезатели във Формула 1, които вечерите често прекарва в компанията на инженери и механици, за да изучи телеметрията. И превръща пилотирането в изкуство. А сред неговата смърт Международната федерация (ФИА) взима редица мерки, за да направи гонките по-безопасни.
Но докато още се състезава, Сена предава опита на младите. Има и своя авторска колонка в италианско списание „Аутоспринт”.
„Да гледаш Гран при по телевизора е доста по-весело, отколкото да си в болида – казва Магьосника. – И въпреки това много хора искат да станат пилоти. Разбирам ги, и аз съм бил като тях. Но за разлика от други спортове, в които всичко зависи от теб, във Формула 1 има и много други фактори, като автомобила, например.”
Все пак Сена се осмелява да даде няколко съвета на младоците, които са актуални и днес. Ето и някои от тях.
„Започни от картинг – категоричен е Айртон. – Това е най-добрият път от техническа и икономическа гледна точка. А най-успешните в картинга придобиват невероятни навици и след това са много успешни в други професионални серии - Формула 1, „Индикар”....”
Сена препоръчва на всеки младок да си даде отговор дали наистина се вписва в тази професия. „Не всеки би се съгласил да прекарва дни и нощи на пистата, да се откаже от ходене по заведения, клубове, среща с приятели. Защото, ако ти е само хоби, проблемите тепърва ще ти се стоварят. По-добре се откажи.”
Да избере правилното място пък е третият съвет на легендата. И това е Англия. „Тук са базирани на практика всички отбори, затова трябва да свикнеш с необходимото мислене, още когато си в самото начало”, признава Магьосника.
И не на последно място бразилецът съветва да не се прибързва и да не се допускат грешки.
„Пътят към Формула 1 е бърз и добре очертан – Първо „Формула Форд 1600”, после Формула Форд 2000, следва „Формула 3” – категоричен е Сена. – А пилот, който е в състояние правилно да следва това тригодишно пътуване и да печели навсякъде, има много добър шанс четвъртия сезон да стартира във Формула 1!”
А виртуозността на Сена е призната и от най-големият му съперник Ален Прост. „Боже, как спечели толкова много време тук! – възкликна французина на Гран при на Белгия през 1988-а. - Не мога да повярвам - на това място! Това е невероятно, той е страхотно бърз.”
Коментари
Регистрирай се, за да коментираш