Тротинетките - бедствие извън закона 2

Трябва ли да бъдат спрени до приемане на правила за движението им и как водачите им да бъдат глобявани, ако карат, където си искат

“Тротинетките - бедствие извън закона” . Това бе заглавието на публикацията на вестник “Труд” от вторник, която предизвика вълна от коментари в социалните мрежи, десетки граждани звъняха и в редакцията, за да се оплакват от “тази напаст” по улиците на София, а други, за да хвалят новия електрически начин за придвижване.

Най-вероятно вълненията ще продължат, докато не бъдат въведени поне елементарни правила за поведението на водачите на тротинетки и да им се налагат глоби, ако карат като луди и където си поискат. Защото всеки момент може да стане някоя смъртоносна злополука, да се обяви ден на траур и всички да писнат в един глас: “Можеше ли тази трагедия да бъде предотвратена?”

Да, възможно е, ако институциите са си на мястото и за начало задължат тротинеткаджиите да карат само по велоалеите и да спазват поне изискванията към велосипедистите в Закона за движение по пътищата. Докато няма правила, родителите следва да бъдат предупредени да не купуват на децата си дъски с кормило и електрическа батерия и да ги пускат с тях из София. А после с ужас да научават, че вместо на алея в някой парк, малчуганите се движат между колите насред булевард “Цариградско шосе”...

Без да взема страна, “Труд” потърси експерти, общинари и запознати с проблемите на трафика в големите градове, за коментират въпроса: “Да спрем ли тротинетките, докато няма закон?”

 

Карлос Контрера, общински съветник от ВМРО:

Предупредих, че ще ги карат навсякъде

Правилата трябваше да пише ЦГМ

Дилян Янакиев,

ТРУД

“Случва се това, което предупредих, че ще стане, при дебата на моя доклад, който не се прие. Правилата ще се пишат от Държавната агенция за пътна безопасност и “Пътна полиция” на МВР, а не от Центъра за градска мобилност”, коментира общинският съветник от ВМРО Карлос Контрера.

“Четох множество екзотични идеи за застраховки, за скорости, въобще има едни хора, които не разбраха, че с командно-административни подходи няма как да създаваме правила в 21 век, а ще се наложи после да ги поправяме. Виждате, че ел. тротинетка става популярна. И не е само заради този оператор, който пуснаха не знам случайно или не, хората си купуват тротинетки и си ги карат. Очаква се и други фирми да пуснат такава услуга и ще стане хаос, защото трябваше цялата работа да се поеме от ЦГМ. Относно карането им по пътното платно и оставянето на самите скутери навсякъде, аз предупредих, че това ще стане и ще има проблем. Беше една голяма ревност, защо именно Контрера внася доклади. Скоро ще започне едно питане защо точно тази фирма тръгна, а другите още не са и дори не са получили отговори. Има сериозен проблем и с паркоместата, които бяха направени, аз лично не мога да намеря юридическа логика защо отнеха места от зелена и синя зона. В момента възникват конфликти с шофьорите и със живущите защо се отнемат тези паркоместа. Налице е микс от гениални хрумвания и ще видим до какво ще доведат те. Според мен хаосът е пълен”, добави Контрера.

 

Зафир Зарков, зам.-председател на транспортната комисия към СОС:

В цяла Европа са стартирали без регламент

„Столичната община няма отношение относно движението на тротинетките, това трябва да бъде регламентирано от КАТ. Ясно трябва да си дадем сметка, че тези оператори на всякъде в Европа са стартирали без регламент. В Париж, Мадрид, Берлин и Виена те са тръгнали без да питат някого”, коментира пред „Труд” Зафир Зарков, съветник от ГЕРБ и зам.шеф на Транспортната комисия в Столичния общински съвет.

„Ние се опитахме проактивно чрез едно споразумение да поставим някакви основни изисквания към фирмите оператори, доколкото е възможно и докато няма ясна законодателна регламентация на този тип превозни средства. Имаме уверението, че в рамките на месец септември, ще се излезе с конкретни решения, които да бъдат внесени и разгледани от парламента. В Столична община имаме желание да има режим на регистриране на всички оператори, които предлагат такова споделено пътуване, всяка една тротинетка да се регистрира в общината и да се знае тяхната бройка и не само в София. Съответно общината да има правото да определя какъв да е техния брой. Скоро очакваме те да се появят и в Пловдив и във Варна и Стара Загора. Но нашето предложение е само за тези тротинетки за споделено пътуване, но не и за личните на гражданите, тъй като те трябва да се контролират от КАТ”, каза още Зарков. Запитан дали трябва водачите на тротинетки да носят каски, светлоотразителни жилетки, да имат звънец, фар, застраховка…, той отговори: „Безспорно въпросът е важен. В Европа във всеки град има различна практика – някъде има задължение за всички тези неща, другаде само за каски, а на трети места – само за жилетки. У нас въпросът все още подлежи на дискусия, безспорно е само, че съответно компетентните органи в МВР трябва да имат определена позиция къде и как да се осъществява контрол, ако един или друг вариант бъде приет в законодателството.

 

Илия Левков, шеф на Националната браншова организация за електрическа мобилност:

Ако карат по тротоар, да намалят до 5 км/ч

Трябва да има общинска наредба

Катерина Ковачева,

ТРУД

“Ако карат по тротоар електрическа тротинетка, хората трябва да намалят скоростта до 5-6 км/ч. Това важи също, ако се преминава през оживена улица, алея на парк с оглед безопасността на пешеходците. Това заяви за “Труд” Илия Левков, изпълнителен директор на Национална браншова организация за електрическа мобилност. Той е категоричен, че правилата следва да се уредят в общинска наредба за електрическите тротинетки.

“Последните две години се наблюдава бум и в продажбите на тротинетки, и в увеличаване на компаниите, предлагащи услугата споделено ползване. Едни от предимствата на е-тротинетките е, че не е нужна шофьорска книжка, нямате ограничения на възрастта”, каза Левков. Но уточни, че е-тротинетките задължително трябва да се движат по велоалеите, където има такива. И припомни, че е нужно водачите да слагат каска, протектори и светлоотразителна жилетка, защото те са преди всичко участници в движението по пътищата.

На въпрос дали могат да шофират непълнолетни, Левков отговори, че операторът има отговорности да обезпечи рисковете за шофьорите на е-тротинетки чрез застраховки, гаранции, инструктаж при наем на превозното средство.

 

Адвокат Петър Славов:

Трябва да има и общинска наредба

Необходимo е да се приеме легална дефиниция

“Достатъчна е само една малка поправка в Закона за движение по пътищата (ЗДвП), която да даде легална дефиниция на този вид превозно средство и да се приравнят задълженията на водачите на тротинетки с тези на водачите на велосипеди. Тази промяна може да се приеме бързо, а оттам нататък в наредби общините да конкретизират изискванията например на местата за движени, или задължения за фирмите, които дават под наем”. Това заяви пред “Труд” адвокат Петър Славов, който бе депутат в 43-то Народно събрание и работи по поправки на ЗДвП, а се оказа, че в момента вече кара и тротинетка по улиците на София.

“Приемам идеята тротинетките да се разделят на два типа - такива, които развиват до 25 км/ч и над тази скорост. При вторият тип вече говорим за нещо като мотопед с електродвигател и водачът му трябва да отговаря на възраст от 16 или 17 години, да има правоспособност и не на последно място - сериозна каска. Тротинетката, която карам, фабрично е ограничена до 25 км/ ч и мога да огранича скоростта и още чрез мобилното приложение на телефона ми. Имам и велосипед, но тротинетката има предимството, че може да се сгъне и носи в метрото, или с нея да се отиде в някоя институция - например в съда, да се остави на входа при охраната, докато с велосипеда това не е толкова лесно”, разказа още адвокат Славов.

 

Ограничават със софтуер скоростта до 25 км/час

Задължително с каска, наколенки и жилетка

Децата от 14 до 16 г. да карат с 12 км/ч

Наталия Малчева,

ТРУД

] Водачът на тротинетка навлиза срещу движението в забранена улица в центъра на София. Снимка: Пламен Стоименов
Водачът на тротинетка навлиза срещу движението в забранена улица в центъра на София. Снимка: Пламен Стоименов

Водачите на електрически тротинетки да управляват с каска, наколенки, а през нощта и със светлоотразителна жилетка, като в закона да е записано кои предпазни средства са задължителни и кои препоръчителни. За това настояват от Държавна агенция “Безопасност на движението по пътищата” (ДАБДП). От институцията вече три месеца работят за въвеждането на правила за “новия играч” на пътя. От агенцията водят разговори с търговци и вносители на тротинетките, за да се ограничи софтуерно скоростта им на движение до 25 км/ч, каквато практика вече има утвърдена и в Европа.

От ДАБДП предлагат минималната възраст на водачите на тротинетките да е 14 години, като до навършване на 16 г. те да не могат да карат с повече от 12 км/ч.

На този етап мнението на Държавната агенция е, че те трябва да използват съществуващите велоалеи, а където такива няма - да бъдат на пътното платно, плътно в дясно в посоката на движение, обясниха от институцията.

 

Предложен им е меморандум с правила

Шест фирми пускат тротинетки до края на годината в София

] Елица Панайотова - координатор на проект “Зелена София”.
Елица Панайотова - координатор на проект “Зелена София”.

Столична община е подготвила меморандум, който се предоставя на всяка една компания, която има намерение да предоставя услугата за споделено ползване на електрически тротинетки в София. Паралелно с това Държавната агенция за пътна безопасност, съвместно с КАТ подготвят предложение за промени в закона, за да ги има там тези превозни средства, също така правила за тяхното движение и санкции, ако се нарушават”, обясни пред “Труд” Елица Панайотова, координатор на проект “Зелена София” на Столична община.

“След като има промяна в националното законодателство, общините в наредбите си могат да въведат допълнителни мерки и ограничения. Това в София най-рано може да стане към края на годината. След като минат изборите, тогава ще може и да се внесат предложения за разглеждане новия общински съвет. Но за да може, докато това се случи, да има някакъв регламент, ние подписваме с фирмите, предоставящи услугата, този меморандум. В него искаме от тях да не се движат по тротоарите, а само по велоалеите и улиците. Също така вече сме подали на съответните оператори на тротинетките и зоните, по които те могат да се движат с 7,5 км/ч - това са градинки, паркове и сме им подали с координати 200 места със синя и зелена зона, където се оставят и взимат тротинетките. В него сме записали и предоставянето на данни за маршрутите на тези електрически превозни средства, като не говорим за чувствителни лични данни, а само къде се движат, защото това ще бъде много полезна информация за общината. Също така сме препоръчали и използването на каски, като самите фирми ще имат и кампании за безплатно раздаване на каски.

В момента в София се движат към 300 тротинетки на първата фирма за тази услуга Lime, която пусна допълнителни бройки към първоначалните 150. От месеци ние разговаряме с няколко компании, между които две български. Ние очаквахме, че дори друга компания ще стартира преди Lime, но все пак това е въпрос на тяхна вътрешна организация. На всички фирми сме предоставили нашия меморандум и информация за всички места за паркиране. Втората компания ще стартира до края на септември или началото на октомври, но с различен тип тротинетки. Като цяло до края на годината в София ще ми шест компании”, каза още Панайотова.

 

Становището на „Lime” - първата фирма за споделено ползване на тротинетки в София:

Безопасността е наш основен приоритет

„Вярваме, че само с отворен диалог и колективни усилия можем да превърнем устойчивите решения, свързани с микро мобилността, в реалност. През последните няколко месеца проведохме наистина добър диалог със Столична община и искаме това да продължи. Столична община е подготвила отворен Меморандум за сътрудничество чрез проект „Зелена София“ към Асоциация за развитие на София. Безопасността е наш основен приоритет, така че след разговор с общината установихме ограничение на скоростта за София - 25 км/ч, както и зони с автоматично намаляване на скоростта до близка на пешеходната - в парковете, градинки и пешеходните алеи. Също така насърчаваме нашите потребители да паркират техните тротинетки на специално обособените за това места”. Това обявиха вчера пред „Труд” представители на фирма „Lime”, която първа пусна тротинетки по улиците на София. От дружеството поясниха, че организират различни образователни събития като т.нар. First Ride фестивали и академии, за да насърчи потребителите да се ангажират с безопасните практики при каране, осигурявайки спокойствие за всички на пътя. „Стимулираме потребителите винаги да се возят отговорно, да носят каска по време на придвижването, да спазват всички закони за движение и ограниченията на скоростта, да се придвижват само в определените зони като улици и велосипедни алеи. Ние подкрепяме създаването на регламент за тротинетките като пътно превозно средство и след приемането му, ще се постараем да отговорим на всички изисквания към нас.Правим всичко възможно да насърчим потребителите да спазват правилата за движение по пътищата, както и ограниченията на скоростта. Ние си сътрудничим с полицията и сме насреща да съдействаме, в случай че има нужда от това”, категорични са от „Lime”.

На върпрос на „Труд” далицевите от близо 20 лв. на час не са високи, от фирмата отговориха така: „Ценообразуването зависи от много фактори. Ако обаче сравнявате автомобил и тротинетка на базата на употреба за един час време, значи все още не е станала ясна истинската добавена стойност, която носят тротинетките. Липсва най-важният елемент – времето, което се спестява. Хората губят много време, за да влязат в колата, да настроят седалката, климатика, да проверят картата, да паркират. Всяко едно действие макар и малко отнема време. Няма ли да е по-добре да карате тротинетка, да се наслаждавате на околностите, да изследвате града, да минавате покрай малки кафенета, които досега не сте забелязвали? От хората зависи дали ще платят за това уникално изживяване, което е различно всеки път”, посочват от „Лайм”.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от България