Тунелът пред Тайванския проток - най-скъпият в света

Китайците строят най-дългите и безопасни подземни и подводни проходи

Гигантски дисков нож захапва твърдите скали

Китайците измислиха иновативна машина за изграждането на подводни и подземни тунели. Тя е изобретена от инженерите от China Railway Science and Industry Group и университета Цинхуа. Съчетава двата вида на строенето на тунелите – сондажно и взривно. И те ще тестват тази машина тази година при изграждането на най-дългия в света подводен високоскоростен железопътен тунел между град Нингбо, южно от Шанхай, и остров Джоушан.

Устройството представлява гигантски дисков нож, който захапва твърдите скали. Тестовете показват, че ефективността на проникване може да се увеличи с 30% чрез предварителна обработка с експлозиви. Машината може да пръска специален композит върху стените на тунела, за да ги стабилизира и да предотврати срутването им.

Устройството за пробиване и взривяване е особено полезно при трудни геоложки условия, където традиционните строителни методи могат да бъдат неефективни или опасни. Например, където има подпочвени води или има меки почви.

Новата техника ще  бъде тествана при прокарването на 16-километровия тунел под Източнокитайско море. Тунелът ще свързва Нингбо, с население от 10 милиона, с пристанището Чтушан, което се намира на едноименния архипелаг.

За първи път в световната практика инженерите на China Railway започват работа в двата края на тунела едновременно. Двете секции ще бъдат съединени в средата, което ще изисква висока точност с толеранс от само около 2 сантиметра. След като се срещнат, двата сондажно-взривни агрегата ще бъдат демонтирани и извадени от земята, което ще бъде и първата подобна операция в световната история. Един от сондажните агрегати е дълъг 135 метра и тежи почти 4500 тона.

Очаква се строителството да приключи през 2028 г., след което тунелът ще свърже Джоушан с високоскоростната железопътна мрежа на континентален Китай. Това ще бъде третият най-дълъг подводен жп тунел в света след Евротунела и японския тунел Сейкан между островите Хоншу и Хокайдо. Влаковете под дъното ще се движат със скорост 250 км/ч.

(Превод за "Труд news” - Павел Павлов)

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Технологии