Как бившето ръководство на община Пловдив плати 20 млн.лв. за транспортен проект, който не функционира
Почти 4 години след старта на проекта, пловдивчани незнаят какво означава умен градски транспорт
Прекрасен модерен проект за въвеждане на интегрирана електронна система на градския транспорт бе реализиран в Пловдив. Тя струваше на данъкоплатците само 19 570 062 лв. с ДДС. Колко хубаво звучи, и как с радост пловдивчани биха се възползвали от услугите на едно такова нововъведение, ако не трябваше със съжаление и горчивина да констатират, че „царят е гол“.
На конкурса за изпълнение на поръчката през 2015 година, общината, под ръководството на тогавашния кмет Иван Тотев, избира испанската фирма със съмнителна репутация по цял свят „Индра Системас“ за изпълнение на проекта, въпреки че ценовото ѝ предложение значително надвишава останалите. Само 6 от 10 фирми са допуснати до участие в наддаването, като някои от тях са предложили бюджети до 15 милиона. Точно като в приказката за царя, след изпълнението на проекта, възложителят (общината) подписва протоколите, едва ли не с възхищение от добре свършената работа. С това вратата за получаване на полагащите се по договор неустойки в размер на 8 млн. лева шумно се хлопва. И оставя у пловдивчани съмнението за извършени нередности, неудовлетвореност от неизпълнените обещания и разочарование, че в културната столица на Европа тролейбусите и рейсовете пак ще си карат по старому. По план, на 1 април 2016 г. новата система трябваше да позволи на гражданите на Пловдив да пътуват с 12 вида електронни карти и билети. Но не би.
Оказва се, че екипът на бившия кмет Иван Тотев е въвел в заблуда управляващия орган на оперативната програма, по която е реализиран проектът за електронната система. Информационните табла по спирките не работят четвърта година, макар всичко да е платено. Под всеки протокол стои подписът на ръководителя на проекта Борислав Кръстев, бивш шеф на „Организация и контрол по транспорта“ в общината, който тенденциозно избягва журналистическите въпроси по неудобната тема. За „добре свършената работа“ с неработещата система за управление на градския транспорт, Борислав Кръстев първоначално е покрит от кмета Иван Тотев, а в последствие – назначен от вече бившия кмет на града под тепетата за ръководител на „водния цикъл“ в Пловдив.
Най-голямата измама в случая е, че след тестовите изпитания на системата за транспорта, от общината отчитат проекта като успешен. Месец по-късно са одобрени исканите за възстановяване средства до прага от 90% на безвъзмездната финансова помощ за междинни плащания. В нито един автобус не е въведено електронното обслужване, нито са пуснати в продажба електронни карти и билети. Автоматите по спирките и досега не функционират. Като в комедия на абсурда, на 16 и 17 февруари 2016 г. е извършена проверка от управляващия орган по Оперативна програма “Регионално развитие”. Тогава представител от МРРБ е бил заведен в Центъра за управление на градския транспорт, след което го качили в един рейс и го разходили из града, като успели да го убедят, че системата работи. Това се оказало достатъчно комисията да излезе със заключение, че всичко протича по план. В резултат на тази заблуда от страна на община Пловдив, по оперативната програма са изплатени всички средствата по договора за безвъзмездната финансова помощ. А засега заработването на електронната система е точно като героят Годо в едноименната постановка на Бекет – всички го очакват и говорят за него, но той така и не се появява.
Новоизбраният кмет на Пловдив Здравко Димитров е твърдо решен да работи за възстановяването на финансовите щети и пропуснатите ползи от проваления транспортен проект в града. Затова Димитров възлага на бившия шеф на полицията в Пловдив да ръководи транспорта. Той вече констатира нарушения, извършени от длъжностни лица, във връзка с електронната система за таксуване. Данните са предоставени на разследващите органи. Ще се направи всичко възможно системата да заработи, въпреки огромните технически проблеми.
След повече от 3 години и половина, положението с транспорта е отчайващо. Пловдивчани трябва да имат супер сили, за да се повозят в градския транспорт, без да се озоват в друго измерение. Опашките за билети и в най-студените дни са като пред техно-магазин в Черен петък, защото монтираните автомати по спирките не издават електронни. Апаратите, монтирани в автобусите, продават билети за 1 лев, но само срещу определени монети, без да връщат ресто. Кондуктори се качват във всяко превозно средство и късат билетчета, а понякога с тази задача са натоварени и самите шофьори. Как се управлява превозно средство в натоварения трафик, и едновременно с това се проверяват карти и се късат билетчета – това остава пълна тайна, в която са посветени само водачите на междуселски автобуси и тези в Пловдив. Информационните табла по спирките предоставят ненужна и абсурдна информация. Нито едно съобщение за интервалите на пристигащите автобуси не е вярно. Първоначално в рейсовете имаше и гласови съобщения за наближаващите спирки, но бяха премахнати, защото ударенията на наименованията бяха със странни ударения и произношения. В текстовите съобщения ситуацията не е по-различна, тъй като се съобщават имена на институции, които отдавна не се намират на указаните места. “Умните светофари”, които са част от транспортния проект, вместо да облекчат движението в Пловдив, докараха още по-големи тапи и задръствания. В допълнение, на много места изградените по проекта 48 км велоалеи в града са напукани и деформирани, което създава предпоставка за пътни инциденти.
Сега топката е в полето на Здравко Димитров. Дали той ще успее да отбележи в полза на пловдивчани и прозрачното управление – предстои да видим.
Коментари
Регистрирай се, за да коментираш