Учители против учениците да пишат по-малко домашни

Подготовката на учениците за изпитите след 7. клас става блян, ако се приеме да има праг за домашните, смятат педагози.

МОН предлага през ваканциите да няма самостоятелна работа

Просветното ведомство цели разтоварване на децата, но педагози са против

Ако са свободни през ваканциите, резултатите ще паднат още

Учители определят като истински хаос и невъзможност да се подготвят учениците за Националното външно оценяване след 7. клас идеята на МОН да има горен праг на задачите за самостоятелна работа. Пред “Труд news” те предупредиха, че това означава резултатите от изпитите да стигнат ново дъно, като тези по математика ще паднат под 30 точки при максимални 100.

Реакцията им идва, след като от ведомството качиха за обществено обсъждане промени в наредбата за оценяване на резултатите от обучението на учениците, с които се предлага на учениците от 1. до 4. клас задачи за самостоятелно писмено изпълнение по български език и по математика да могат да се поставят не повече от 3 пъти в седмицата, а по останалите учебни предмети - не повече от веднъж.

На учениците от 5. до 7. клас и от 8. до 12. клас подобни задачи по отделен учебен предмет ще могат да се поставят не повече от два пъти в седмицата, а сумарно по всички учебни предмети - не повече от 5 пъти за седмица, гласи проектонаредбата.

От МОН аргументират предложените текстове с нуждата от намаляване на натовареността на учениците, което минава през определяне на изисквания за броя на задаваните домашни работи през учебната седмица и забраната за домашни през ваканциите. Във ведомството имало много сигнали и жалби на родители за претоварване на учениците заради големия брой изпитвания и нецелесъобразно задаване на домашните работи от учителите.

В предложенията е още да се премахне изпитът за определяне на входно равнище по модули, които са изучавани през предходната учебна година в задължителните часове. За целия учебен срок по всеки модул от профилираната или професионалната подготовка ще има едно-единствено текущо изпитване. А сега се изискват от две до четири такива. И още - изпитните работи на хартия на учениците да се пазят само месец след оповестяването на резултатите от НВО и от матурите.

Учители вече изпращат към МОН своите отрицателни становища по промените, а от Съюза на ръководителите в системата на народната просвета (СРСНПБ) се чака и официална позиция, обясни пред “Труд news” Данко Калапиш, директор е на 107. ОУ “Хан Крум” и член на Контролната комисия към съюза (виж карето).

Данко Калапиш, директор на 107. ОУ “Хан Крум”, пред “Труд news”: Подготовката на учениците става абсолютен блян

Три пъти самостоятелна работа по български език и математика пише в проекта и никой не може да разбере точно какво точно имат предвид. Но говорим за орязване на задълженията на учениците. Съответно аз не виждам как ще се подготвят нито за Националното външно оценяване след 7. клас, нито как се учи интензивно чужд език в 8. клас. Това е нещо, което не е коментирано с нас директорите, няма включени директори в работните групи, които са внесли това предложение, и ние го виждаме буквално онзи ден. Всички съсловни групи масово протестират срещу това, така че не мога да си представя да се приемат промените и как ще се регламентират като графици. В мотивите пише, че се прави с цел да бъдат разтоварени учениците, само че без възлагане на домашни, без задачи за самостоятелно изпълнение, не виждам как ще се подготвят тези деца. Оттук нататък подготовката става абсолютен блян. Категорично смятаме, че тези предложения са неадекватни на ситуацията. Случат ли се, резултатите по математика от 30 т., догодина ще бъдат блян - ще паднем до около 20 точки.

След година чакане

Само козметични промени в учебните програми

След една година чакане да бъдат качени промените в учебните програми, които бяха захванати по времето, когато министър на образованието бе акад. Николай Денков, се оказва, че МОН предлага само козметични поправки.

“Ние чакаме една година, а промените са козметични - всъщност има крещяща нужда от облекчаване на програмите, които тепърва ще навлязат от 5. до 7. клас. По предмета “Компютърно моделиране и информационни технологии” се вкарва обектно ориентирано програмиране при положение, че това нещо се изучаваше в 9. и 10. клас, а в момента децата биват принуждавани да учат програмиране в 5. и 6. клас. Като гледам учебника за 7. клас, живи ги ожалвам тези деца. Те не са психологически дорасли, материалът не е съобразен с учебното съдържание по математика. А както много добре всички знаем математика и информационни технологии са навързани. Стават невъзможни за голяма част от децата за постигане на резултатите. Но в същото време по БЕЛ предлагат отпадане на същности неща - ние се сблъскване с току-що завършили кадри, педагози, които не могат да напишат едно заявление за работа. А това са умения, които се градят именно в часовете по БЕЛ по 12. клас, а те предлагат отпадане на създаване на точно такива текстове”, коментира Данко Калапиш, който е и член на Контролната комисия на Съюза на ръководителите в системата на народната просвета в България (СРСНПБ).

По физическо има най-много промени, като вкарват силови фитнес упражнения, както и шахмат, което и сега без да е в учебна програма се прави в училищата.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Образование