Сделката относно електропреносната връзка Гърция-Кипър между гръцкия независим оператор на електропренос (ADMIE) и френския инвестиционен фонд Meridiam, съобщена от Bloomberg в четвъртък, беше потвърдена в петък от Kathimerini, позовавайки се на източници от Париж. Все още обаче нито една от страните не е обявила официално споразумението, пише електронното издание на в. Kathimerini.
Сделката конкретно включва навлизането на Meridiam като стратегически инвеститор в Great Sea Interconnector (GSI), субектът, отговорен за електрическата връзка между Крит и Кипър. Meridiam ще притежава 49,9% дял, осигурявайки си пет места в борда на директорите на предприятието, докато ADMIE ще запази дял от 50,1% и шест места.
Френският фонд, който управлява активи на стойност 22 милиарда долара и оперира в над 25 страни с повече от 125 инфраструктурни проекта, преговаря с ADMIE от няколко месеца за участието си в проекта за междусистемна връзка Крит-Кипър. Тези разговори набраха скорост след междуправителственото споразумение между Гърция и Кипър през септември и срещата между френския президент Еманюел Макрон и гръцкия премиер Кириакос Мицотакис през октомври.
Силният интерес на Франция към проекта за междусистемна връзка отчасти се дължи на участието на френския индустриален лидер Nexans, който изгражда подводния кабел, представляващ 25% от текущия му изоставане. Nexans също очаква окончателната поръчка от ADMIE за тази важна част от проекта.
Участието на Meridiam допълнително затвърждава дела на Франция в проекта, който се очаква да засили геополитическото му значение и да служи като стратегически „щит“ при полагането на подводния кабел.
Геополитическите проблеми са ключов въпрос за Meridiam. Според базирани в Париж източници, преди да финализира споразумението с ADMIE, Meridiam е потърсила уверения от гръцкото правителство, че проблемите, свързани с проучванията на морското дъно, които бяха забавени поради турски възражения, ще бъдат решени скоро. Освен това Meridiam получи уверения за продължаване на подкрепата за проекта от френското президентство.
Проблеми с финансирането
Прилагането на споразумението изисква разрешаване на регулаторни предизвикателства, свързани с финансирането на проекта на стойност 1,9 милиарда евро, от които 657 милиона евро се покриват от европейско финансиране. Френската компания също така очаква положителен отговор от Европейската инвестиционна банка (ЕИБ), която в момента извършва дю дилиджънс на заем от 500 милиона евро, поискан от ADMIE.
Осигуряването на подкрепа от Кипър, който има пряко участие в проекта, също е условие за дялово участие на Meridiam. Според източници Meridiam планира скоро да посети Кипър, придружен от ADMIE, за срещи с регулаторния орган на Кипър, CERA, и кипърското правителство в опит да изгради доверие и да гарантира успеха на проекта.
Геополитически съображения
Основният фактор, определящ бъдещето на проекта обаче, остава геополитическата ситуация. От средата на октомври корабът, нает от Nexans за проучвания на морското дъно, не може да влезе в международни води. Тези сондажни проучвания са критични за определяне на точния маршрут на подводния кабел. Според всички участващи страни влизането на кораба в международни води би разрешило както финансови, така и технически проблеми, осигурявайки необходимата инерция за продължаване на проекта.
Френската страна също смята техническите аспекти на проекта за високорискови, тъй като никога не е положен кабел на дълбочина 2000-3000 метра, което обхваща почти две трети от разстоянието между Кипър и Крит.
Сега вниманието се насочва към позицията, която Кипър ще заеме по отношение на споразумението на Meridiam с ADMIE за дял от 49,9%. Развитие по този въпрос се очаква по време на среща следващия петък в Атина между Мицотакис и президента на Кипър Никос Христодулидес.
Коментари
Регистрирай се, за да коментираш