Днес Кристо постави своя скулптура в лондонския Хайд парк. “Мастаба” е първата голяма творба на открито във Великобритания на световноизвестния художник от български произход. Мастабата е изградена от 7506 шарени варела, инсталирани на платформа от пластмасови кубове.
Христо Явашев е на 21, когато решава, че никога повече няма да се върне в България. Фактът, че дори след демократичните промени той не стъпва на родна земя често е приеман като родоотстъпничество. От тогава той е зад граница, а изглежда и за изкуството му няма граници.
“Живеейки на Запад, бях изложен на това огромно културно богатство…беше немислимо, невероятно, бидейки от това далечно място, България. И затова не съм се връщал от 1956 г. Толкова много обичам нещата, които правя, че не искам да прекарам и една минута в нещо, което не е свързано с тази ми страст, а и съм в добро здраве, за да го направя”, обясни самият той преди дни. Въпреки това Кристо остава най-известният творец от български произход по света и продължава да е неуморим на 83 г.
България е някъде там, в спомените му до далечната 1956 година, когато минава Желязната завеса, като подкупва железничар в товарния влак от Чехия към Австрия.
Кристо разказва, че е живял в много страни по света като цели 16 години е бил без гражданство. “През всичките тези години бях безотечественик. Но не гражданството - идентичността прави човека. А моята идентичност е Кристо. Това е нещото, което никой не може да ми отнеме”.
Днес световно известен, тогава Кристо работи по автомивки и като мияч на чинии, за да се издържа, рисува и портрети. През 1958 г. пътят го отвежда във Франция.
“Наех апартамент в Париж от коафьора на Бриджит Бардо. Той ми уреждаше да правя портрети на богати французойки. Веднъж ми се обади и каза: “За Коледа искам да нарисуваш Бардо”, разказва Кристо.
Оказва се, че именно в Париж го чака най-съдбовната среща в живота му. Поканен е да прави портрет и на майката на бъдещата си съпруга Жан-Клод, която се оказва неговата сродна душа. Тя е родена на същата дата, в същата година и до края на живота си остава неговата друга половина.
Кристо дебело подчертава, че цялото му творчество е в тандем в Жан-Клод. Дори и бъдещите проекти ще бъдат подписани от двамата, макар тя да си отива през 2009 г. Защото двамата са замисляли всичко заедно, често десетилетия наред какъвто е случаят с мащабния проект “Мастаба”, който по план ще бъде изграден в пустинята в Абу Даби. Той трябва да бъде най-голямата скулптура от варели в света и единствената перманентна работа на артиста.
“Аз правя това, защото обичам Кристо. Ако той беше зъболекар, щях да се занимавам със зъболекарство”, казва Жан-Клод преди години.
Двамата използват като художествен похват опаковането на предмети – от пишеща машина и телефон до мостове и цели сгради. С все по-мащабни творби, и не само опаковки, изкуството им се категоризира като environmental art, изкуство на средата. За всеки свой проект Кристо и Жан-Клод се борят упорито, понякога в продължение на години и десетилетия, като разясняват проектите си на общинари, политици и еколози. В свое интервю Кристо се самоопределя като решителен човек, който преследва целите си докрай - без никакви компромиси и отстъпки. “Не обичам половинчатите неща. Такъв бях като млад, такъв си и останах”, казва той, а делата му доказват, че това далеч не са само думи.
През годините скрива под полипропилен германския Райхстаг и парижкия Пон Ньоф. Отваря оранжеви “врати” в нюйоркския Сентръл парк. Разпъва 3100 чадъра в Калифорния и Япония.
Кристо продължава да твори и след смъртта на Жан-Клод, като последната му инсталация “Плаващите кейове” привлече над 1,5 милиона посетители и се превърна в най-посещаваното културно събитие в Италия за 2016 г. Но други негови проекти като например “Над реката” в американския щат Колорадо, така и не бяха осъществени.
“Работих 20 години над този проект, инвестирах 15 млн. долара лични средства - и въпреки това реших да се откажа. Просто в един момент загубих интерес. Ето това аз наричам свобода - да вземеш определено решение, без да си длъжен да се оправдаваш или да даваш обяснения”, казва Кристо. И гледа напред към следващия мащабен проект.
Потомък на виден разградски род
Роден на 13 юни 1935 г. в Габрово, Христо Явашев произлиза от виден разградски род. Дядо му е академик Анани Явашев, открил руините на древния римски град Абритос. Братята му са известният актьор Анани Явашев и инж. Стефан Явашев. От 1953 г. учи в Художествената академия. През 1957 емигрира и е лишен от българско гражданство.
За него
Изключително интересен новатор
За нас Кристо е изключително интересен като интелектуалец, който твори за неприсвояването на изкуството. Той реализира творби за милиони, които всички могат да разглеждат на обществени места, а след това ги демонтира. Кристо е новатор в сферата на отвореното за всички изкуство и в преодоляването на понятието за собственост на творбата.
Джанмария Аяни, ректор на университета в Торино
Проектите му носят усещане за величие
Той си спечели голяма известност в САЩ заради мащаба на неговите проекти, които преминаха от предмета към архитектурата, а след това към самата природа. Той успя да възвиси чрез проектите си усещането за величие на американските пространства, като Сентръл Парк. Това уникално предизвикателство завладя Америка.
Френският галерист Жан-Габриел Митеран
Преминава дълго и интересно развитие
Кристо е минал през много различни етапи в изкуството си. Някои причисляват опаковките към ленд арт и други течения, аз мисля, че той е уникален като артист, защото е преминал много дълго и интересно развитие, тръгвайки от Виена, през Париж, Ню Йорк. Един световен автор, който е уникален. Не можем да останем безучастни към неговото изкуство.
Аделина Филева, директор на Софийска градска художествена галерия
Коментари
Регистрирай се, за да коментираш