Шест изобретения за автомобилите, измислени от жените

Първият патент за изобретяването на механизъм за почистване на предните стъкла през 1903 г. е издаден в САЩ... на Мери Андерсън.

Дамите-дизайнери са разработили някои от най-красивите и популярни модели автомобили

Американска фермерка патентова идеята за чистачките

Берта Бенц първа дава тласък на изобретеното от мъжа ѝ

През 1885 г. Карл Бенц изобретява първият автомобил с двигател с вътрешно горене. Но няма голямо търсене на триколесното „чудовище“. Може би някои „Motorwagen“ (както Бенц нарича рожбата си) щяха да продължат да плашат файтонджийските коне по пътищата, ако... не беше Берта Бенц.

Съпругата на изобретателя беше образована, интелигентна и решителна жена. Една сутрин тя взе по-големите си синове и измина 100 км с тях до дома на майка си. Разбира се, тя трябваше да спира често по пътя, за да си купи гориво в аптеката, (тогава нямаше бензиностанции), да напълни охладителната система с вода, или да поправи някоя и друга повреда с импровизирани средства. Общо взето чак вечерта тя стигна до крайната точка и се обади на мъжа си, че е жива и здрава, а за колата трябва да се измисли механизъм, за да може сама да се изкачва по баирите, иначе ще трябва да се бута. Това пътуване предизвика много шум и всъщност се превърна в първата рекламна кампания в света на автомобилите. Това беше първият, но далеч не последният случай, когато женската изобретателност даде нов тласък на развитието на света на автомобилите.

Отоплението

Системата за отопление на автомобила е изобретена от американката Маргарет Уилкокс, която през 1893 г. получава съответния патент. Идеята е проста: да се пренасочи топлината, генерирана от двигателя, през въздуховода в кабината. Но това изобретение трябваше да бъде усъвършенствано известно време, защото колкото по-напред стоеше човек, толкова по-горещо ставаше. Ford успя да постигне комфортната температура, след като въведе първото „отопление“ в интериора на автомобила.

Чистачките на предното стъкло

Първият патент за изобретяването на механизъм за почистване на предните стъкла през 1903 г. е издаден в САЩ на Мери Андерсън. Всъщност дамата беше фермер и притежаваше ранчо. Но един ден тя беше в Ню Йорк по работа и забеляза, че водачът на трамвая е принуден да кара с отворен прозорец, защото дъждът и снегът покриват предното стъкло. За такива случаи на трамвая е осигурена специална конструкция, за да може „прозорецът“ отвътре само да се „мести“. Мери Андерсън не изобрети нищо сама, а нае инженер, който разработи дизайна на ръчната чистачка на предното стъкло. От външната страна на предното стъкло беше прикрепена гумена четка, която можеше да се движи с помощта на лост от вътрешността на кабината. Още през 1920-те години тези чистачки стават стандартни в производството на превозни средства.

Мигачите

Мигачите в колите не винаги са присъствали. Първоначално шофьорите са предупреждавали другите водачи и минувачи с жестове, подавайки ръката си през прозореца, както правят велосипедистите днес, в съответната посока: наляво, надясно, нагоре (т.е. за „спиране“). Казват, че в началото на ХХ век актрисата Флорънс Лоуресън е една от първите, които изразява своето недоволство от тази система и тя е изобретила първите сигнални лостове, които шофьорите могат да „изхвърлят“ настрани, за да обозначат посоката на завиване с помощта на прост механизъм. Но Флорънс не патентова своята идея и през 1925 г. Едгар Уолц-младши вече изобретява електрическите мигачи под формата на мигаща крушка. Още през 1939 г. те започват да се инсталират в автомобили на Buick Roadmaster.

Разделителната лента

Всъщност пътната маркировка е изобретена от Едуард Хайнс и още през 1911 г. първите бели ивици дори се появяват на пътната настилка в Детройт. Но въпреки че инцидентите са по-малко, иновацията не е широко разпространена. Разбира се, докато в случая не се намеси една дама. През 1924 г. медицинската сестра Джун МакКарол шофира, за да види един свой пациент в Калифорния. И изведнъж, от нищото, камион се появи срещу нея. Джун реагира светкавично и остава жива. Но си направи изводите от тази ситуация: че нужно да се въведе ред на пътя. Властите не реагират на нейните предложения, така че тя сама започва да рисува белите осеви ивици по пътя. Разбира се, след това всички започват да говорят за маркировките, а през 1920-те години средните ленти се появяват не само в Америка, но и в другите страни.

Високооктановият бензин

Високооктановият бензин, който в Русия е наречен "народен", е изобретен през 1945 г. в руския град Грозни. По време на Великата отечествена война там е евакуирана лабораторията, произвеждаща авиационни масла и учените получават задачата да измислят висококачествено гориво. Работната група била ръководена от Анна Илинична Межлумова, която за изобретението си тя получава два златни медала „За успехи в националната икономика на СССР“.

Кевлара

Да, високоякостният материал, който днес се използва широко в производството на бронежилетки, протези и оптични кабели, първоначално е разработен за автомобилната индустрия. Изобретен е през 1964 г. от Стефани Куолек, химичка, която ръководи групата учени в DuPont. Те търсят материал за гума, който да е по-здрав от всичко, което е използвано преди. И намират този материал, а Стефани Куолек е въведена в Националната зала на славата на жените като една от най-значимите дами на Америка.

Известната марка "Мерцедес" получава името си благодарение на дъщерята на австрийския бизнесмен Емил Йелинек. Именно той през 1897 г. „поръчва” бързата за онова време кола с мощност от... 6 конски сили. Колата става много популярна, Йелинек поиска да я кръсти на дъщеря си. Името на момичето беше Адриана Мануела Рамона Йелинек, но домашният й прякор беше „Мерцедес“, което се превежда от латински като „милосърдната“.

Бети Тачър Орос придава блясък на външния и вътрешния вид на бестселъра Hudson Eight, който е произведен през 1936 г.

Жените-дизайнери са разработили някои от най-красивите и популярни модели автомобили: Бети Тачър Орос, например, придава блясък на външния и вътрешния вид на бестселъра Hudson Eight, който е произведен през 1936 г., и дизайнът включва „водопад“ на капака, „гъби” под фаровете и самата комбинация от бяло и червено-бордо изглеждат много примамливи. Бети Тачър Орос по-късно отива на работа в General Motors, където създават цял отдел за дизайн само от жени.

Мери Бара става първата жена начело на General Motors в неговата история. В същото време тя успява да го извади от кризата, в която се оказа компанията поради нерентабилното производство и във връзка със скандала около една дефектна партида от автомобили, заради която загинаха хора. Сега тя се смята за една от най-влиятелните бизнес дами в САЩ.

(Превод за "Труд news" - Павел Павлов)

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Технологии